Madeleines raseriutbrott under kärleksresan
Nyligen läckte smygtagna paparazzibilder ut på prinsessan Madeleines och hennes familj under solsemester på Maldiverna. Nu ryter Madde ifrån och kritiserar tidningarna för att ha förstört familjefriden.
– Varför bad ni inte bara om bilderna? skriver hon på Facebook.
Stoppa Pressarna
| 2016-01-22 kl 10:39 |
Det är inte helt ovanligt att prinsessan Madeleine, 32, bjussar på lite privattagna bilder i digitala kanaler.
Häromdagen valde Expressen och Svensk Damtidning att publicera paparazzibilder tagna på Madde och hennes familj under deras solsemester på Maldiverna. Nu har pressen fått en känga av prinsessan.
Enligt Expressens är paparazzibilder inköpta från bildbyrån AOP-IBL.
– Vi bevakar kungligheterna på deras uppdrag mest varje dag, ibland genom byråer och ibland på plats själva. Chris vägrar ju gå in i detalj på vad han jobbar med, men eftersom Madeleine är en del av vår kungafamilj finns ju ett uppenbart intresse att veta hur de väljer att leva. Den här villan kostar 68 000 kronor per natt och har egen butler, hoppas de fått nån specialdeal!, skriver Expressens redaktionschef Magnus Alselind i ett mejl till Resumé.
Magnus berättar vidare att tidningen har enskilda uppgörelser med leverantörer och vägrar därför avslöja kostnaden för den här typen av nyhetsbilder.
– Redan för 15 år sen, när jag var Londonkorrespondent, och hon bodde där – tog hon tag i mediehanteringen själv när hon hade synpunkter, ringde upp och skötte det på sitt sätt istället för att förlita sig på en pressavdelning. Då genom att ge stora intervjuer och själv styra informationsflödet om hur hon levde där. Nu är ju Facebook en kanal där hon själv styr över bilden av sig, så det är en ganska naturlig utveckling.
I dag använder sig många celebriteter av olika sociala medier för att publicera privata foton på – något många menar kommer bli pressens förfall, men Alselind håller inte med.
– Det är jättebra att de visar mer av de gör för svenska folket. Generellt vad gäller nyhetsbilders betydelse kontra sociala medier är det ju en stor fråga som påverkar veckotidningar och sajter över hela världen, men det är mer en fråga för Aller och andra som satsar mer på den businessen, skriver Magnus.