Therese Lindgren sätter hårda krav på sina samarbetspartners

@Influencers brukar ofta kolla upp vad det är för företag som dom samarbetar och gör reklam för, men många gånger struntar dom helt i vad det är för företag så länge dom får bra betalt för det. Nu i efterhand har många själva gått ut med att det finns företag som lurat deras följare och att det är samarbeten som dom ångrar rejält att dom samarbetat med.
@Sista året har dom börjat kolla upp företagen bättre men också blivit bättre på att säga nej till samarbeten. En som nu valt att sätta hårda regler kring sina samarbeten med modeföretag är Therese Lindgren och hon har gjort en lång lista med vilka krav hon har på företagen.
@Här kommer dom 11 kraven man måste följa för att få samarbeta med henne.
@• Har koll på hur stor total klimatpåverkan de har idag.
• Har en tydlig plan för att minska sina utsläpp.
• Arbetar aktivt med att minska antalet nytillverkade produkter.
• Har öppna leverantörslistor.
• Kan berätta hur mycket de som syr kläderna tjänar.
• Vet om att de som syr kläderna kan organisera sig fackligt.
• Har skrivit under arbetsmiljöavtalet i Bangladesh.
• Inte ägnar sig åt greenwashing.
• Inte fällts för sexistisk marknadsföring de tre senaste åren.
• Följer aktuella lagar och regler som gäller vid reklamsamarbeten samt betalar arvode och inte i produkter.
• Inte tillverkar eller säljer produkter av djurpäls.

@Detta beslutet har hon tagit eftersom hon känner att hon inte kan samarbeta med en del av dom modeföretag som hon samarbetar för då dom inte lever upp till dom värderingar hon själv står för. Vi får hoppas att alla influencers i slutänden väljer bort företag för att kunna stå för det som säger att dom står för.

Lämna ett svar