Clean drink ska upp i rätten för avtalsbrott

@Sedan Hugo Rosas startade företaget Clean drink med sin bror Sebastian Kvissberg 2016 så har företaget blommat ut rejält och blivit omtalade i hela landet. Dock valde bröderna att förra året i maj skriva ett treårigt avtal med Rscueds som även dom gör energidrycker. Produkten som dom skulle lansera ihop skulle heta ”CleanRscued” och stod för en hållbar funktionsdryck, frukten som skulle användas skulle vara räddad frukt som annars skulle kastas.
@Men något hände och i oktober 2020 bara några månader efter avtalet skrivits så väljer Hugo och hans bror att avsluta samarbetet med Rscued. Detta ledde till att Stina Mander (VD på Rscued) kontaktat Sebastian Kvissberg för att berätta att dom hade ett treårsavtal .
@Dock är det inte avslutandet av samarbetet som hamnat i tvist utan produkten som Hugo och hans bror valde att lansera efter att dom bröt samarbetet. Den produkten ska ha flera likheter med produkten som Clean drink skulle lansera ihop med Rscued.  Båda deras burkar har en apa med på burkarna men en skillnad ska vara att Clean drink inte använder sig av räddad frukt utan att dom ska enligt uppgifter använda sig av frukt som annars skulle säljas.
@Clean drink har gett svar på detta och sagt att att dom inte påstår att frukten dom använder är räddad utan tillvaratagen. Såhär skriver Clean drinks presschef Elin Simmesgård till aftonbladet.

@” Vi ser mycket allvarligt på anklagelserna om ”greenwashing” som riktats åt vårt håll från en tidigare leverantör och vill självklart dementera dem”.

@Tvisten som nu blivit av detta kommer att hamna i rätten och avgöras där.

@Rscued har på sin facebooksida skrivit om detta och såhär har dom skrivit:

@Vad är egentligen räddad frukt?

Med anledning av STACK3Ds tidigare publicerade artikel om en ny produkt som minskar fruktsvinn, och därtill en referens till ett samarbete som är avslutat, så vill vi förklara, förtydliga och delvis dementera. Vi vill samtidigt reda ut begreppen räddat och räddad frukt.
I oktober 2020 sa Clean Drinks upp samarbetet med Rscued gällande den gemensamma produkten CleanRscued. Den nya produkten SAV:D är helt frikopplad från Rscued och vår frukträddande verksamhet.
Konsumentfrukt, industrifrukt, räddad frukt.
Som många vet slängs 30 % av all frukt som odlas. Det är helt galet, men så är det. Vilken frukt är det då som slängs och vilken frukt är det som inte slängs? Varför slängs frukt?
Frukt odlas och sorteras sedan som konsumentfrukt eller industrifrukt. Konsumentfrukt är den vi hittar i affären. Industrifrukt är den som säljs till industrin. Det blir äppelmust, juice, apelsinmarmelad och annat gott. Även Rscued handlar emellanåt industrifrukt, ibland behöver vi köpa för att kunna rädda, som till exempel när vi står med 400 kg räddade äpplen och behöver 500 kg för att kunna producera en batch.
Sen finns det ytterligare en typ av frukt, den som blir räddad. Det är frukt som av olika anledningar faller mellan stolarna. Frukt som är på väg att slängas. 30 % av all frukt som odlas.
Räddad frukt är ett parti päron som inte hinner säljas ut och börjar se lite ledset ut, eller 2000 askar jordgubbar där två jordgubbar per ask har börjat mögla och det krävs sortering för hand. Räddat är rödbetor som är stora som handbollar och som marknaden därför inte vill ha, eller krokiga gurkor som riskerar att slängas redan hos odlaren, eller konsumentäpplen där en del har blåmärken och hela partiet riskerar att kasseras för att sorteringen är för dyr.
Räddat är det stora mörkertal av fruktsvinn som ingen pratade om för 10 år sedan. 30 % av all frukt och grönt. Rscued är ett frukträddarföretag, vi räddar frukt med händerna. Vi brinner för att få bort svinnet, få bort de 30 procenten.
För att rädda frukt behövs många händer. Det är ett manuellt arbete där de dåliga apelsinerna skiljs från de fina. Det fina som blir kvar blir till härlig juice. Det som sorteras bort blir till jord så att nya frukter och nya grönsaker kan växa.
Att minska matsvinn är en lagsport och för att vi ska lyckas så är det viktigt att vi lägger krut och fokus på det som riskerar att slängas.
De 70 procenten är tillvaratagna. Låt oss rädda de andra 30 procenten.
Stina Mander
vd Rescued Fruits AB”


@Och bilderna ni ser här nedan år från Rscueds inlägg på facebook, och sedan har ni ett inlägg från Truls Christenssons facebook och han är frukträddare samt försäljningsansvarig på Rscued.

Lämna ett svar