- Senaste nytt från kändispressen

Clean drink ska upp i rätten för avtalsbrott

<<< Tillbaka

Clean drink ska upp i rätten för avtalsbrott

Body: 

Sedan Hugo Rosas startade företaget Clean drink med sin bror Sebastian Kvissberg 2016 så har företaget blommat ut rejält och blivit omtalade i hela landet. Dock valde bröderna att förra året i maj skriva ett treårigt avtal med Rscueds som även dom gör energidrycker. Produkten som dom skulle lansera ihop skulle heta "CleanRscued" och stod för en hållbar funktionsdryck, frukten som skulle användas skulle vara räddad frukt som annars skulle kastas.

Men något hände och i oktober 2020 bara några månader efter avtalet skrivits så väljer Hugo och hans bror att avsluta samarbetet med Rscued. Detta ledde till att Stina Mander (VD på Rscued) kontaktat Sebastian Kvissberg för att berätta att dom hade ett treårsavtal .

Dock är det inte avslutandet av samarbetet som hamnat i tvist utan produkten som Hugo och hans bror valde att lansera efter att dom bröt samarbetet. Den produkten ska ha flera likheter med produkten som Clean drink skulle lansera ihop med Rscued.  Båda deras burkar har en apa med på burkarna men en skillnad ska vara att Clean drink inte använder sig av räddad frukt utan att dom ska enligt uppgifter använda sig av frukt som annars skulle säljas.

Clean drink har gett svar på detta och sagt att att dom inte påstår att frukten dom använder är räddad utan tillvaratagen. Såhär skriver Clean drinks presschef Elin Simmesgård till aftonbladet.

 

" Vi ser mycket allvarligt på anklagelserna om "greenwashing" som riktats åt vårt håll från en tidigare leverantör och vill självklart dementera dem".

 

Tvisten som nu blivit av detta kommer att hamna i rätten och avgöras där.

 

Rscued har på sin facebooksida skrivit om detta och såhär har dom skrivit:

 

"Vad är egentligen räddad frukt?

Med anledning av STACK3Ds tidigare publicerade artikel om en ny produkt som minskar fruktsvinn, och därtill en referens till ett samarbete som är avslutat, så vill vi förklara, förtydliga och delvis dementera. Vi vill samtidigt reda ut begreppen räddat och räddad frukt.
I oktober 2020 sa Clean Drinks upp samarbetet med Rscued gällande den gemensamma produkten CleanRscued. Den nya produkten SAV:D är helt frikopplad från Rscued och vår frukträddande verksamhet.
Konsumentfrukt, industrifrukt, räddad frukt.
Som många vet slängs 30 % av all frukt som odlas. Det är helt galet, men så är det. Vilken frukt är det då som slängs och vilken frukt är det som inte slängs? Varför slängs frukt?
Frukt odlas och sorteras sedan som konsumentfrukt eller industrifrukt. Konsumentfrukt är den vi hittar i affären. Industrifrukt är den som säljs till industrin. Det blir äppelmust, juice, apelsinmarmelad och annat gott. Även Rscued handlar emellanåt industrifrukt, ibland behöver vi köpa för att kunna rädda, som till exempel när vi står med 400 kg räddade äpplen och behöver 500 kg för att kunna producera en batch.
Sen finns det ytterligare en typ av frukt, den som blir räddad. Det är frukt som av olika anledningar faller mellan stolarna. Frukt som är på väg att slängas. 30 % av all frukt som odlas.
Räddad frukt är ett parti päron som inte hinner säljas ut och börjar se lite ledset ut, eller 2000 askar jordgubbar där två jordgubbar per ask har börjat mögla och det krävs sortering för hand. Räddat är rödbetor som är stora som handbollar och som marknaden därför inte vill ha, eller krokiga gurkor som riskerar att slängas redan hos odlaren, eller konsumentäpplen där en del har blåmärken och hela partiet riskerar att kasseras för att sorteringen är för dyr.
Räddat är det stora mörkertal av fruktsvinn som ingen pratade om för 10 år sedan. 30 % av all frukt och grönt. Rscued är ett frukträddarföretag, vi räddar frukt med händerna. Vi brinner för att få bort svinnet, få bort de 30 procenten.
För att rädda frukt behövs många händer. Det är ett manuellt arbete där de dåliga apelsinerna skiljs från de fina. Det fina som blir kvar blir till härlig juice. Det som sorteras bort blir till jord så att nya frukter och nya grönsaker kan växa.
Att minska matsvinn är en lagsport och för att vi ska lyckas så är det viktigt att vi lägger krut och fokus på det som riskerar att slängas.
De 70 procenten är tillvaratagna. Låt oss rädda de andra 30 procenten.
Stina Mander
vd Rescued Fruits AB"

 

Och bilderna ni ser här nedan år från Rscueds inlägg på facebook, och sedan har ni ett inlägg från Truls Christenssons facebook och han är frukträddare samt försäljningsansvarig på Rscued.

Bild 1: 
Bild 2: 
Bild 3: 
bloggtext2: 

Bilderna kommer från Linked men hittades på Rscueds facebooksida

comments powered by Disqus

Senaste från Svenska Bloggare

Gabriella Joss är gravid

29 juli, 2021 | 20:33

Det var i Juni som Gabriella Joss gick ut med att hon skaffat sig en ny pojkvän och redan efter en månad så flyttade han in hos henne. Hon sa i början av sommaren att hon inte vill ha fler barn, men efter en kort tid med nya pojkvännen så kände hon att hon ville ha barn med honom.

Dock ville hon vänta med det och få njuta av livet med kärleken och resa osv. Men nu avslöjar hon att dom väntar barn och dom är otroligt glada över detta.

 

Ett stort grattis till dom.

Bingo Rimer bryr sig inte om ifall en pedofil har bilder på hans barn

29 juli, 2021 | 20:08

ddd

Bingo Rimer hade lagt upp en bild på sina pojkar på instagram där man kunde se dom stå nakna i duschen. Dom flesta följarna tyckte att bilden var underbar medans en del andra ansåg att det var fel att lägga upp bilder på sina nakna barn på sociala medier. Instagram ansåg samma som några av hans följare och valde att radera hans bild från hans flöde för gott. Detta gjorde Bingo upprörd och valde att istället lägga upp en bild på sig själv där man ser honom utan kläder på överkroppen. Han förklarar att han inte tänker på pedofiler när han tar en sådan bild som han tog, utan han tyckte stunden var underbar och ville föreviga stunden mellan sina barn. Han frågar också varför vi inte får tycka olika om saken, men är det verkligen så han ser på det? För bland sina kommentarer så svarar han sina följare på ett sätt som att dom har fel och tänker ologiskt, om han anser att dom tänker fel och inte borde tänka så anser han då att alla får tycka olika? Men det som dom flesta som säger emot påpekar är att han väljer att ta dessa bilder och publicera på sociala medier utan att fråga sina barn. Någon berättar att det är så många gånger man hör hans barn säga i hans klipp att han ska sluta filma eller att dom inte vill vara med. När en läsare frågar honom ifall han frågat pojkarna om det var okej att han lade upp bilden så svarade han med en spydig kommentar istället för att svara på frågan.

 

Personen skriver: "Vad tyckte barnen om att bilden las ut? Fick de frågan om det var ok?"

 

Bingos svar:

" Vet inget om det. Brukar inte prata med dom så mycket. Dom säger ändå inget intressant."

 

En annan skriver:

"Skriv då inte "låt oss tycka olika" om du inte kan tåla saker du inte vill läsa?"

 

En annan sak Bingo skrev som är väldigt märklig är:

ddd

29 juli, 2021 | 20:07

ddd

Så mycket kostar en hälsning från en influencer

26 juli, 2021 | 22:06

Det finns en hemsida som heter memmo.me och det är en hemsida där du kan köpa hälsningar från kända profiler. För er som följer Therese Lindgren har ju sett en video där hon köpt hälsningar från olika kända personer och sen spelat upp dom i en video (lägger in videon här nedan). Man kan välja ganska valfritt vad för typ av hälsning det ska vara och man kan även skicka med detaljer om hur hälsningen ska vara.

Det finns en kategori på hemsidan med just influencers så jag tänkte att vi kan kolla in lite vad olika influencers tar för priser för att göra en videohälsning.

 

 

Joakim Lundell: 350 kr

Jonna Lundell: 250 kr

Sara Bolay: 350 kr

Julia Markham: 500 kr

Isabella Jedler: 100 kr

Anitha Clemence: 250 kr

Camilla Hansson: 300 kr

Isabel Adrian: 500 kr

Vlad Reiser: 390 kr

Margaux Dietz: 900 kr

Carolina Gynning: 500 kr

Danjal: 100 kr

Josefin Ottosson: 200 kr

Tomu: 500 kr

Yumi: 400 kr

 

Utöver influencer så finna det andra kända profiler i alla olika kategorier.

 

Hade ni betalat för att få en hälsning av en kändis, eller för att ge bort en hälsning till någon?

Smygreklam, smygreklam och ännu mer smygreklam

24 juli, 2021 | 7:56

Man kan tycka att influencers 2021 är insatta och medvetna om att man måste markera ut sin reklam på rätt sätt och följa lagen som är kring just smygreklam. Man kan tycka ännu mer att influeners som varit med från början av när influencers kom till är dom som är mest medvetna om hur man ska markera ut sin reklam på rätt sätt. Men det finns dom som inte bryr sig ett dugg om vad lagen säger och som fortfarande gör smygreklam även fast dom är fullt medvetna om att det dom gör är både fel och olagligt.

En som inte bryr sig är Paow och hon är en av dom influencers som varit med längst i det här yrket. Hon fortsätter göra smygreklam nu 10 år senare även fast det är flera år sedan lagen kring smygreklam kom till. Hon gör konstant smygreklam för sina e-cigg men även för alla sina skönhetsbehandlingar så som hår, naglar, botox osv. Bara för några dagar sedan kom all smygreklam ni ser nedan upp på hennes instastory och vissa av dom kom upp på samma dag.

 

Det tar inte mycket tid för henne att skriva "Samarbete" eller "Reklam för" för att det ska vara laglig marknadsföring men ändå väljer hon har helt strunta i det.

 

Paow är absolut inte den enda som gör smygreklam och det kommer nog aldrig försvinna helt från sociala medier.

Senaste från På Löpet

Anna Ankas nya liv i Hollywood efter jättebråket

Nu försöker hon starta om på nytt.
Anna Anka berättar om sitt stora misstag med jättebråken och om kärleken till nye maken David Johansson.
Hollywoodfrun avslöjar även hur det blir med barnplanerna.

lördag 31 juli 2021