Mest läst just nu:

Virtuella kändisar skapar intresse

Vi lever i en tid där alltmer blir automatiserat och datoriserat.
Något som kan både vara spännande och lite läskigt. Med ny teknologi finns det alltid både fördelar och nackdelar.
En intressant bransch är virtuella artister och kändisar. Det finns till och med kändisar som är helt digitala. Samtidigt som de är oerhört populära världen över.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Jonathan Johansson

| 2022-01-24 kl 05:00 |

ProvaPremium

Vocaloid
Många udda och konstiga saker kommer från Japan. Vare sig det är frågan om märkliga smakkombinationer eller mystiska reklamfilmer. Mycket teknologi har också sitt ursprung i det asiatiska landet. Särskilt när det kommer till robotik. Ett företag i Japan skapade en syntetisk röst. Med hjälp av röstexempel från tusentals av människor kunde de skapa en unik röst. Från detta föddes Hatsune Miku, en Vocaloid musikidol. Helt virtuell och med en syntetisk röst har hon ändå blivit enormt populär. Nu för tiden finns det ett antal Vocaloid idoler, majoriteten är fortfarande från Japan. Ofta framställs de som animerade kvinnor i animestil. Det finns fördelar med att inte behöva interagera med riktiga människor. En virtuell värld kan öppna upp många avenyer. Något som är sant för den som gillar casinospel. Du kan lätt besöka online casinon som Snabbare för att fördriva en timme eller två. Många har dessutom Live Casino med riktiga dealers. Inga Vocaloid dealers än så länge dock.

Bild 1 av 1

Virtuellt på sociala medier
Konceptet av kändisskap via sociala medier kan kännas lite bisarrt för den oinvigde. Ändå är det numera många människor som har skapat en karriär den vägen. Modeller på Instagram. Artister, komiker och skådespelare på YouTube. Företag via Facebook. Även många bloggare har kunnat skapa en karriär med sitt skrivande.

En mer… udda trend har tagit fart de senaste åren. Virtuella influensers. Det finns några olika varianter. Ibland handlar det om en riktig människa som använder en animerad karaktär istället för att vara framför kameran själv. Det kan vara en förenklad animering med det kan också vara väldigt avancerat. Du hittar också YouTuber- och sociala mediestjärnor som är helt digitala. Precis som Vocaloids är de helt digitala. De kan användas för marknadsföring av produkter, presentera trender och instruktioner. Precis med riktiga människor kan de också vara artister, komiker och skådespelare, typ. I vissa delar av världen är de oerhört populära.