Alexandra Nilsson påstår att det är män som skriver lagen om reklamering
2020-04-28 | 18:00 | 0 Kommentarer |
@Ända sedan det kom ut lagar kring hur man ska markera ut sin
reklam på sociala medier så har influencers varit missnöjda. Dom
verkar tycka att det var lättare när man kunde låtsas som att allt
var saker dom själva hade köpt och på så sätt så köpte läsarna det
dom skrev om.
@Men efter att det kom en lag om att man måste markera ut reklam
tydligt så kan dom inte längre “lura” sina läsare. Markeras
inläggen med reklam så vet alla mycket väl att influencers antingen
fått varan gratis mot reklamen (och då måste dom skriva bra om
produkten) eller så vet dom att dom fått betalt för sin åsikt som
då alltid är en positiv åsikt.
@Men oavsett hur dom känner kring detta så måste dom markera ut
tydligt att det är reklam. Alexandra Nilsson som faktiskt blivit
fälld för smygreklam och även varit uppe i rätten om det tycker
inte alls om detta. Hon menar på att det är konstigt att män sitter
och skriver lagar om sociala medier när dom inte kan sociala
medier.
@För det första så är det nog inte bara män som skriver lagarna
kring sociala medier, sen har könet ingenting med detta att göra.
Om man tjänar pengar via sitt jobb så ska man vara tydlig med det,
om en person läser reklam så ska man tydligt veta om det. Och om
man får saker gratis mot en köpt åsikt så ska man skatta på det men
också berätta att man fått sakerna gratis.
@Det är väldigt få influencers som skulle skriva negativt om en
produkt om dom fått en stor summa pengar för att skriva om dom.
Trots att dom lärt sig av sina misstag så är det många influencers
som än idag gör fel och hellre tar pengarna än att göra rätt för
sig.
@Detta lärde Alexandra sig efter att hon gjorde reklam för en
rakapparat, och det visade sig vara ett bluff-företag. Men
tillbaka till saken, influencers hade ogillat dessa lagar lika
mycket om det så var enbart kvinnor som jobbar dagligen med sociala
medier som skrev dom. Det handlar inte om könet eller kunskapen i
sociala medier, det handlar om att dom vill tjäna så mycket pengar
som möjligt och att företagen ska sälja så mycket som möjligt via
dom.