Stora Ica-ilskan mot Kjellman och Reuter
De tjänar miljontals kronor på sina lukrativa reklamfilmskontrakt.
Men nu riskerar Björn Kjellman och Suzanne Reuter att förstöra Icas varumärke.
Filmerna som skådisarna agerar i anklagas för vuxenmobbning.
Stoppa Pressarna
| 2021-03-05 kl 10:45 |
Det slogs verkligen på stora trumman när matjätten presenterade de nya skådespelarere till sina populära reklamfilmer.
På kroken hade det dominerande matföretaget fått de omtyckta aktörerna Björn Kjellman, 57, och Suzanne Reuter, 68.
LÄS MER: Prinsessan Sofias glädje: det blir två bebisar!
Bara lanseringen av de folkkära namnen blev en jättehit för Ica som kammade hem reklamvärde för hundratals miljoner i form av nyhetsartiklar och andra inslag i landets största medier.
Till och med public service och P4 Extra med Titti Schultz, 48, i spetsen uppmärksammade Kjellman och Reuter med anledning av Ica, som nämndes åtskilliga gånger i programmet på bästa sändningstid.
Men nu riskerar Icas nya storsatsning bli en jätteflopp.
Tittarna har reagerat med ilska över att de nya filmerna har förändrats och att stämningen är kall. Det upplevs som om att Ica marknadsför vuxenmobbning.
LÄS MER: TV4-profil dömd för sexbrott efter fest
I filmen spelar Kjellman “Ica-Stig” och rollen som hans storasyster “Ica-Stina”, majoritetsägaren av butiken, görs av Suzanne Reuter.
Men filmerna tas inte emot så varmt som Ica förmodligen hade hoppats.
–Tyvärr har reklamen blivit sämre. Dom har blivit jobbiga nu och inte roliga, skriver en tittare på Facebook.
Andra uppretade tittare berättar att de byter kanal när reklamen sänds och vissa har reagerat så kraftigt att de nu hotar byta matbutik.
LÄS MER: Björn Kjellman och Suzanne Reuters hemliga kärleksliv
– Företag som stöttar trakasserier på arbetsplatsen på det här sättet lyfter jag handen från direkt. Detta hyckleri känns bara plumpt och elakt, skriver en.
Istället för humor och kärlek mellan skådisarna får tittarna istället uppleva misstänksamhet och munhuggeri av värsta sorten. De smålustiga skämten och roliga små upptågen är som bortblåsta, manusförfattarna verkar, till skillnad från förr, nu vara inspirerade av dramatiken i “Dynastin” eller “Maktkamp på Falcon Crest”:
Många reagerar på Reuters nedriga ton mot Kjellman.
– Fruktansvärt att den en gång så trevliga reklamen numera mest känns som vuxenmobbning, skriver en av de som reagerat.
LÄS MER: De får ärva miljonerna efter Sven Wollter
Ica slår dock tillbaka mot kritiken av reklamklippen som de menar att det finns “ett stort engagemang i”.
– Detta kan göra att förändringar blir lite känsliga. Vi följer utvecklingen av reklamen med flera olika mätningar och vi lyssnar in den feedback vi får. Vår förhoppning är att vi ska kunna visa på en tydligare bredd och djup i våra nya karaktärer och vi hoppas såklart att de ska tas emot väl av publiken när de får möjligheten att lära känna våra nya karaktärer mer, skriver marknadschefen Joakim Bengtsson i ett mail till Aftonbladet.
LÄS MER: Carina Bergs tunga tragedi med maken Erik Berg
LÄS MER: Prins Daniels stora oro för mamma Ewas hälsa