Kändisar och spelbolag: En kontroversiell kombination
Att se hur olika kändisar representerar spelbolag är inget nytt. Vi kan dagligen se kända personer som säljer ett spelbolags namn med sitt eget kända namn. Fråga kanske väcks här om det är ett rätt val och om denna reklam borde vara så synlig på alla typer av sociala medier och reklamspots på internet.
Stoppa Pressarna
| 2024-06-11 kl 16:18 |
Hur etniskt är det att någon som många barn ser upp till säljer spel för pengar? Denna frågan kan kanske diskuteras fram och tillbaka och förmodligen kommer detta temat aldrig att ändras. Det är ett sätt att tjäna pengar för kändisen och ett bra sätt att synas för spelbolaget, så det blir något som båda parter tycker är positiva.
Varför kändisar representerar spelbolag
Varför väljer spelbolag att ha kändisar som deras representanter? Det är ingen hemlighet att en kändis har stor inverkan på dom som följer honom eller henne på sociala medier och på andra sätt. Så det är ett smart sätt att nå ut med sina erbjudanden och få mer kunder som vill spela.
Samtidigt är det ett snabbt och enkelt sätt för den kända personen att tjäna pengar. Kanske helt enkelt bara väldigt svårt att motstå. Dessa olika kontrakt kan vara värda hundratusentals kronor och det är väl egentligen ingen som kanske skulle säga nej till det. Det kan innebära en kort videoinspelning och några inlägg på Instagram, så det är inget hårt arbete. Det blir helt enkelt ett enkelt och snabbt sätt att tjäna mer pengar som kan användas för roliga saker i livet.
Samtidigt kan detta samarbete faktiskt också ha en positiv påverkan på den kända personen. Kanske publiceras annonserna på ställen där han eller hon vanligtvis inte syns och på det sättet kan denna person få mer följare och hitta ny publik på ställen som han inte hade väntat. Och sen är det kanske möjligt att kändisen själv gillar att spela på casino, och då blir det väl en mer logisk anknytning till denna världen. Han eller hon kanske redan spelar på casino utan svenska licens och har sina favortispel.
Konsekvenser av kändisar som marknadsför spelbolag
Även att det ger stora ekonomiska fördelar att få mer synlighet och ha ett bra kontrakt som ger bra med pengar, kan det komma negativa konsekvenser med detta. Det kan till exempel vara hur unga och sårbara personer påverkas av att se någon som dom ser upp till. Om spelandet målas upp som något bra och spännande så kan det påverka dessa följare till att dom börjar spela även att dom kanske inte borde göra det. Det skulle kunna ha negativa konsekvenser om dom inte är försiktiga med sitt spelande och hittar en balans i hur dom spelar.
Det skulle också kunna ge en negativ bild av kändisen själv. Att associeras med spelbolag kanske inte är det bästa i en del kretsar, så det skulle kunna påverka personens olika uppdrag och ge en negativ följd som kanske inte var väntad. Så det kan finnas både negativa och positiva sidor med detta beroende på vilken synpunkt den kända personen har och hur fansen ser på det.
Varför är spel online så populärt?
Under många år har en tydlig trend märkts när det gäller spel på nätet och spel på casino. Det finns sidor som erbjuder spel för alla smaker och det är enkelt att hitta något som passar. Det är också så att enkelheten gör att fler hittar till olika spelsidor och tycker det är roligt att spela. Det gör dom populära och fler hittar en ny hobby i att spela på nätcasino eller kanske betta på olika sportevenemang.
Att kunna spela vart man än befinner sig är också något som många uppskattar. Du kan spela på telefonen på plattan eller på någon annan enhet vart du än är. Då blir det enkelt att kunna ta en paus i det du gör och spela en liten stund. Det är dock viktigt att komma ihåg att ha en balans för att inte hamn i spelproblem som sen är svåra att ta sig ur.
Borde kändisar marknadsföra spelbolag?
Detta är självklart en svår fråga att svara på, och det är väl kanske omöjligt att komma till en lösning.
På den ena sidan kan en del tycka att det handlar om personlig frihet och att alla har rätt att göra det dom vill. Detta gäller även kändisar och sättet dom väljer att tjäna pengar. Om arbetet med ett spelbolag är lagligt och dom vill göra detta jobbet ska dom också ha friheten att göra det. Och en annan tanke är att ansvaret alltid ligger hos konsumenten och att han eller hon ska göra ett smart val. I Sverige är spelbolag lagliga och deras tjänster är helt reglerade.
Å andra sidan kan vi också tala om argument mot detta. Där kommer risken in med en negativ påverkan på sårbara personer, alltså personer som kanske lätt kan falla i spelproblem eller har svårt att hitta en balans. Så när en kändis marknadsför ett spelbolag är det enkelt att olika fans också tycker det är rätt och kanske börjar spela, även att dom kanske inte borde göra det.
Andra sätt som kändisar håller sig relevanta
I en värld av digitala medier hittar många kändisar nya sätt att hålla sig aktiva för att synas. Dom hittar sätt att vara relevanta, få mer jobb och hålla sig kända. Detta betyder att dom måste hålla sina fans nöjda och också hitta ny fans. Det är intressant att notera att traditionellt kändisskap genom film, serier eller musik inte längre är så stort och det krävs mer för att bibehålla en stjärnstatus. Så vilka strategier kan dom använda?
– Sociala medier
Att använda sociala medier som Instagram, Twitter och TikTok är idag ett otroligt viktigt verktyg för att hålla sig aktuell. Här kan en kändis regelbundet dela med sig av sitt liv och vad som händer i det. Dom kan dela med sig direkt till sina följare sitt sätt att leva och fansen kan känna att dom skapar en unik relation med kändisen. Sociala medier gör det också möjligt att samarbeta med olika varumärken och sponsorer.
– Diversifiering av karriären
Ett annat sätt är att hålla sig aktiva som kändisar är att expandera sina karriärer och göra nya saker som dom kanske inte varit kända för innan. Vi kan se exempel på kändisar som börjar producera Whisky eller andra produkter. Man kan också se skådespelare som blir musiker eller musiker som blir entreprenörer. Dessa olika sätt att förnya kommer hjälpa kändisen att hålla sig aktiv och att vara populär bland sina fans.
– Reality-TV och dokusåpor
Har du sett Masterchef eller andra reality där kändisar medverkar? Detta är ett annat sätt att kunna hålla sig aktiv med sina fans och kanske också hitta nya fans. Denna plattform ger en inblick av kändisarnas personligheter och hur dom är i olika situationer. Det blir också ett utmärkt sätt att marknadsföra sig för nya uppdrag och samarbeten.
– Podcast och YouTube
Vi ser också fler och fler som börjar använda podcast och YouTube som kanaler för att prata med sina fans. Det finns många olika exempel på detta och många har stora podds och YouTube-kanaler. Detta ger också en extra inkomst och en chans att erbjuda något extra. Så ett av många sätt att hålla sig aktiv är detta.