Ekonomi

Pernilla Wahlgrens nya pengaknep – drog in åtta miljoner

Underskatta aldrig Pernilla Wahlgren.
Sångerskan och programledaren vet hur en slipsten ska dras.
Nu avslöjas att hon dragit in åtta miljoner kronor på bara ett par veckor.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2024-10-14 kl 17:48 |

ProvaPremium

Pernilla Wahlgren, 56, är mångsidig som få.

En gång i tiden var hon främst sångerska, sedermera har hon låtit sin humoristiska ådra komma till tals och hon är numera vår mest framgångsrika komedienne.

Bild 1 av 8Pernilla Wahlgren Pengaknep Stor - Stoppa Pressarna

Pernilla Wahlgrens smarta knep har dragit in åtta miljoner kronor på fyra veckor och det är bara början.
Bild 2 av 8Pernilla Wahlgren Pengaknep Stor1 - Stoppa Pressarna

Pernilla Wahlgren uppträder med Hanna Hedlund, Måns Nathanaelson och Kim Sulocki under "Allsång på Skansen". De har gjort succé med sina shower runt om i Sverige och genererat stora pengar till Pernilla.
Bild 3 av 8Pernilla Wahlgren Pengaknep Stor2 - Stoppa Pressarna

Pernilla Wahlgren väljer nu att kommentera skilsmässoryktena.
Bild 4 av 8Pernilla Wahlgren Pengaknep Stor3 - Stoppa Pressarna

Allt hon rör vid blir guld. Pernilla Wahlgrens designsamarbete med Gekås genererar stora pengar varje år.
Bild 5 av 8Pernilla Wahlgren Pengaknep Stor4 - Stoppa Pressarna

Pernilla Wahlgren har svårt att acceptera att inte dottern är lojal.
Bild 6 av 8Pernilla Wahlgren Pengaknep Stor5 - Stoppa Pressarna

I fyra år slogs Pernilla för att Gekå skulle börja sälja den chockrosa dunkappan, till slut gick man med på det och succén blev omedelbar.
Bild 7 av 8Pernilla Wahlgren Pengaknep Stor6 - Stoppa Pressarna

Här visar Pernilla upp succékappan som sålt för åtta miljoner på fyra veckor.
Bild 8 av 8Pernilla Wahlgren Pengaknep Stor7 - Stoppa Pressarna

Christian Bauer och Pernilla Wahlgren är nygifta men det blev en del trubbel.

Dessutom är hon en uppskattad programledare för bland annat ”Allsång på Skansen”.

Skrotade fördomarna

Det stannar dock inte där – hon är även en slipad affärskvinna som har idéer som genererar miljontals kronor på kort tid.

Pernilla Wahlgren har sedan flera år tillbaka ett samarbete med lågprisvaruhuset Gekås i Ullared.

När hon kom med sin idé till varuhuset fick hon först nobben – sångerskan stod dock på sig och nu har Pernilla Wahlgrens idé dragit in närmare åtta miljoner kronor – på bara ett par veckor, rapporterar Nyheter24.

Det var för fyra år sedan som Pernilla Wahlgren inledde ett designsamarbete med varuhuset som blev än mer känt efter Kanal 5-succén ”Ullared” där tittarfavoriterna Morgan Karlsson, 51, och Ola-Conny Wallgren, 60, har blivit folkkära.

Pernillas designsamarbete med Ullared går bra – riktigt bra.

Sångerskan är personligen involverad i designen av allt från skor och klänningar till jackor och jeans.

Hon är noga med att det ska kännas ”rätt” och att det är kläder hon själv vill bära.

När samarbetet blev offentligt bubblade sångerskan av glädje.

– Jag är verkligen ett nyfrälst Ullared-fan. Jag besökte varuhuset som kund första gången 2016 och inför resan var jag ganska skeptisk. Men precis som alla andra shoppade jag en full vagn och fick skrota alla mina fördomar om detta shoppingpalats i skogen, sa Pernilla Wahlgren i ett pressmeddelande då hennes första kollektion lanserades.

Succén har varit formidabel och under ett år så sålde sångerskans kollektion för 70 miljoner kronor.

Samarbetet har dock inte varit helt oomstritt.

Modebranschen får ofta kritik bland annat för att man låter sy upp kollektioner i fattiga länder där sömmerskorna, ofta unga kvinnor, arbetar under slavliknade förhållanden och får uselt betalt.

Expressen granskade Pernillas samarbete med Gekås och kritiken var skarp.

– Jag hoppas att det här är människor som förhoppningsvis är glada att de får en lön och har ett arbete. Motsatsen är att de skulle ha det ännu värre, sa Pernilla till Expressen då.

Hennes uttalande gjorde det inte bättre, tvärtom.

Den ideella organisationen Fair Action reagerade skarpt.

– Det är främst unga kvinnor på fabrikerna som sliter ut sig. Jag tycker det är extra magstarkt att Pernilla Wahlgren då lanserar nya kläder på internationella kvinnodagen. Det är sömmerskorna som kommer behöva betala priset när Gekås och Pernilla gör vinst på klädkollektionen, sa Maria Sjödin från Fair Action till Expressen då.

Att just Pernilla Wahlgren ska hållas ansvarig för att förändra hela modeindustrin kan man diskutera.

Fyra år gammal idé

Nu har emellertid stormen kring sångerskans designsamarbete lagt sig och kollektkollektionerna fortsätter att generera stora pengar.

I sin podcast Wahlgren & Wistam väljer Pernilla Wahlgren att berätta om sin nya vinterkollektion.

 – Jag har ju också varit på ett litet event. Jag kom ju hem idag från Ullared där jag besökt Gekås och träffat alla underbara, gulliga kunder och presenterat min nya kollektion som också känns väldigt bra. När man känner att något flyger. Och något som verkligen sålt otroligt bra är de här dunkapporna som vi gör varje år, berättar Pernilla i podcasten.

Redan det första året som Pernilla hade samarbetet med designteamet ville hon göra en knallrosa dunkappa – något som hon inte lyckades driva igenom då.

– Då sa de ”Njae, det är nog inte riktigt Gekås-kunden”, och man kan ju inte trycka upp enorma upplagor av något som inte säljer.

Till årets kollektion lyckades dock Pernilla Wahlgren äntligen få gehör för sin fyra år gamla idé och succén är ett faktum.

– Det kan jag säga – Gekåskunden har verkligen vågat färg nu. För jag tror vi har sålt 8 000 hittills av den knallrosa. Det är så kul, säger Pernilla i sin podcast.

Nyheter24 har räknat fram intäkterna för Pernillas rosa succékappa.

– Pernilla och Gekås har sålt (rosa) dunjackor för nästan åtta miljoner kronor – eller 7 992 000 för att vara helt exakta. Kollektionen landade i varuhuset den 5 september och avsnittet där Pernilla avslöjade hur många kappor som sålts sändes lite mer än en månad senare, skriver Nyheter24.

Starkt jobbat av Pernilla!