Annons

Är ABBA Voyage-scenshowen Sveriges mest populära underhållning? 

När det talas om svensk underhållning, då är det svårt att inte nämna ABBA som ett av de absoluta toppnamnen. Denna ikoniska svenska grupp med Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson och Anni-Frid Lyngstad bildades 1972 och sedan dess har det varit no looking back.  

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

| 2025-08-12 kl 06:00 |

ProvaPremium

Gruppen satte inte bara Sverige på världskartan men de kom också att revolutionera popmusik med deras glittrande kostymer och ikoniska melodier. Internationellt så finns det ingen skam över att skryta om ABBA som Sveriges stolthet, det är lika mycket att vara stolt över som IKEA, alla tycks älska ABBA. Och det kanske inte är så konstigt med sina många tidlösa hits.  

 Nu, över 40 år efter deras sista gemensamma framträdande, har gruppen återvänt – men inte som folk kanske tänkt. Denna gång har ABBA gjort en comeback men inte i fysisk form, utan detta är i form av digitala avatarer, lika digitalt som casinos.com. Detta är gruppens senaste och mest banbrytande scenshow, ABBA Voyage.  

Bild 1 av 1

Dagens artikel kommer att dyka ner i den banbrytande showen och svara på frågan som alla har i huvudet, är Abbas Voyage-scenshow Sveriges mest populära underhållning någonsin? 
 

Lyckades med det osannolika 
Den spektakulära showen ABBA Voyage rivstartade den 27 maj 2022 i en specialbyggd arena i Queen Elizabeth Olympic Park i London. Det var en mycket krävande show att skapa där det användes avancerad motion capture-teknik och även datorgenererade bilder. 

Den teknologiska biten skapades av Industrial Light & Magic (ILM) och de lyckades verkligen med det osannolika, att återskapa musikgruppen i egen hög person, precis som de såg ut 1979, lika ungdomliga och energifyllda som då, med samma ikoniska kläder såklart.  

Världen har kommit att kalla showens musiker mycket passande för “ABBAtarer” (en ordlek på ordet avatar) och showen nyttjar ett liveband på 10 stycken “ABBAtarer” och en setlista på 22 låtar med en salig blandning av gruppens klassiska hits och några mindre kända låtar. Detta är en show som verkligen har tänjt på gränserna mellan den fysiska och den digitala världen. 

När det var dags för premiär i London så var det både kungligheter och kändisar på plats med Kylie Minogue, Kate Moss och Sveriges egna kungapar, Carl XVI Gustaf och Silvia. Efter den 90 minuter långa föreställningen dök de verkliga ABBA-medlemmarna upp för en kort reverens, vilket utlöste stående ovationer.

Framgång från start
Att showen skulle bli framgångsrik från start var det många som förutspådde men exakt hur framgångsrik showen skulle bli var svårt att tänka sig. Showen har genererat mer än 1.4 miljarder pund för Storbritanniens ekonomi. Fram till 2023 i september så hade showen sålt över 1.5 miljoner biljetter och i enbart showintäkter genererade 150 miljoner dollar.  

Showens succé är ett faktum och arenan är praktiskt taget fullsatt varje kväll, med 99% beläggning och den spelas sju gånger i veckan. Detta innebär alltså att den genererar kopiösa 2 miljoner dollar varje vecka. Det genomsnittliga biljettpriset för showen är 85 pund, ungefär 1100 kr.  

Räknas det verkligen som svenskt? 
Många blir kanske lite konfunderade här dock, detta är en svensk skapelse men showen äger rum i London? Räknas detta som Sveriges mest populära underhållningsshow? För att besvara den här frågan så kan det vara klokt att titta på andra ikoniska svenska underhållningsfenomen, som är världen över och gör shower.  

Med Sveriges rika katalog av underhållning så går det att välja allt från tidigare Eurovision Song Contest vinnare, något ABBA ironiskt gjorde 1974 med låten “Waterloo” till mer moderna artister som Avicii eller Zara Larsson. Även dessa giganter i sin egen mening har inte varit nära att ha samma enorma och globala genomslagskraft som ABBAs Voyage lyckats uppnå. Denna show har blivit så pass framgångsrik att den lockar fans från hela världen och i Sverige har researrangörer börjat erbjuda särskilda paketresor för de som vill uppleva showen.  

Teknik har varit betydande 
När det kommer till bandets popularitet så finns det inget snack om att de är minst lika älskade idag som de var under sin stortid. Tack vare dagens teknik så har nu ABBA lyckats starta om sin karriär med samma tändning de hade under 70-talet. Detta ger den äldre generationen en rejäl nostalgitripp med framtidsteknik samtidigt som de introducerar musiken till den yngre generationen. 

 Aldrig tidigare har en svensk underhållningsproduktion korsat teknik och musik på detta vis. Processen bakom allt har minst sagt varit komplex. Gruppens fyra medlemmar tillbringade veckor ihop med att spela in rörelser och sång med mer än 150 kameror som dokumenterat allt. Yngre dansare har också varit med och bidragit till koreografin – detta är vad som gett showen en sådan autentiskt känsla samtidigt som det är så futuristiskt.  

 Konceptet är också skyddat för framtiden, Benny Andersson har själv kommenterat att det är möjligt med dagens teknik att byta ut låtar utan att bandet ska behöva återvända till studion för en ny omfattande process. Detta är viktigt då det ger showen en långvarig relevans och den blir mer dynamisk.  

Mest populära svenska underhållningsshowen någonsin? 
Så, är ABBA Voyage Sveriges mest populära underhållningsshow någonsin? Om det mäts i global räckvidd, ekonomisk framgång och innovation är svaret troligen ja. Ingen annan svensk produktion har kombinerat ett så starkt kulturellt arv med modern teknik och nått en sådan massiv internationell publik. Det är bara att medge, ABBA stands alone.