Pengar och lyx

Skarpa pengakravet på kungen – apanage till Madeleine

Den omstridda kungligheten är mitt uppe i lanseringen av sin omstridda kräm för barn.
Då kommer nya krav på kungen.
Monarken bör ge prinsessan Madeleine apanage.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Per Nilsson

| 2025-09-12 kl 00:54 |

ProvaPremium

Kritiken mot prinsessan Madeleine, 43, och hennes hudvårdssatsning Minlen växer.

I Expressen  kräver ledarskribenten Ann-Charlotte Marteus, 63, att kung Carl Gustaf, 79, åter ska ge dottern apanage – allt för att undvika att prinsessan tvingas försörja sig genom att sälja en kräm riktad till små barn.

Nu kommer ett skarpt krav på kung Carl Gustaf att han återigen ska ge prinsessan Madeleine apanage.
Bild 1 av 8
Nu kommer ett skarpt krav på kung Carl Gustaf att han återigen ska ge prinsessan Madeleine apanage.
Prinsessan Madeleine blev chockad av kritiken mot barnkrämen, ändå fortsätter hon att utmana.
Bild 2 av 8
Prinsessan Madeleine blev chockad av kritiken mot barnkrämen, ändå fortsätter hon att utmana.
Prinsessan Madeleine tar inte åt sig av kritiken.
Bild 3 av 8
Prinsessan Madeleine tar inte åt sig av kritiken.
Hon bluffar igen! Prinsessan Madeleine försäkrade att hon skulle sälja sin kräm som privatperson, nu ska hovet hjälpa henne.
Bild 4 av 8
Hon bluffar igen! Prinsessan Madeleine försäkrade att hon skulle sälja sin kräm som privatperson, nu ska hovet hjälpa henne.
Här ser vi att drottningen har skor utan klack. Fotoperationen sätter fortfarande spår och samtidigt kommer pengakravet på kungen.
Bild 5 av 8
Här ser vi att drottningen har skor utan klack. Fotoperationen sätter fortfarande spår och samtidigt kommer pengakravet på kungen.
Här ser vi hur Madeleine med familj lyxar till det i saluhallen invid Östermalmstorg. Lite pengar från pappa skulle sitta fint för prinsessan.
Bild 6 av 8
Här ser vi hur Madeleine med familj lyxar till det i saluhallen invid Östermalmstorg. Lite pengar från pappa skulle sitta fint för prinsessan.
Chris försöker gång på gång, finns det täckning på kortet? Ett apanage till hustrun skulle hjälpa amerikanen.
Bild 7 av 8
Chris försöker gång på gång, finns det täckning på kortet? Ett apanage till hustrun skulle hjälpa amerikanen.
Amerikanen har svårt att vänja sig vid vissa saker, i USA kan man handla vin och sprit i vanliga affärer. Systembolaget är något nytt för Chris.
Bild 8 av 8
Amerikanen har svårt att vänja sig vid vissa saker, i USA kan man handla vin och sprit i vanliga affärer. Systembolaget är något nytt för Chris.

– Jag skulle föredra att hon började ta emot apanage, igen, så att hon kan ägna sig åt mer produktiva ting – som att klippa band, skriver Marteus.

Skarp kritik mot barnkrämen

Prinsessan Madeleine lanserade i våras sitt hudvårdsmärke Minlen tillsammans med det schweiziska företaget Weleda.

I marknadsföringen framhålls att produkterna är ”naturliga” och att en av krämerna kan användas på spädbarn ”från dag ett”.

Uppgiften har väckt starka reaktioner.

Professorn i bakteriologi Agnes Wold, 70, varnade i Expressen för att flera ingredienser – bland annat mandel, sesam och pollen – kan orsaka allergier.

Hon kallade idén att smörja nyfödda med krämen ”upprörande” och betonade att spädbarn inte ska utsättas för hudvårdsprodukter om det inte finns medicinska skäl.

Kritiken har också riktats mot samarbetet med Weleda, som säljer antroposofiska och homeopatiska produkter.

Skeptiker menar att en svensk prinsessa inte bör ge legitimitet åt preparat som saknar vetenskaplig grund.

Madeleine har upprepade gånger betonat att hon driver Minlen som privatperson.

I intervjuer har hon framhållit att verksamheten inte är en del av hennes kungliga uppdrag och att hon i sammanhanget bör kallas ”Madeleine Bernadotte”.

Trots detta är hovet nu inblandat i lanseringen i Sverige.

På lördag deltar prinsessan vid ett PR-event i Lykos flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholm.

Enligt sajten Breakit sker säkerhetsarrangemangen i samarbete med hovets säkerhetsavdelning.

Lyko har bekräftat att man har lång erfarenhet av stora evenemang, men vill inte kommentera detaljer kring hovets insats.

Hovets informationschef Margareta Thorgren, 62, säger kort att frågor om kungafamiljens säkerhet inte diskuteras offentligt.

Dubbelheten har blivit tydlig: Madeleine vill lansera sig som entreprenör, men åtnjuter samtidigt det skydd och de resurser som följer med den kungliga rollen.

Apanagefrågan väcks på nytt

Prinsessan Madeleine har inte tagit emot något statligt anslag på flera år.

Hon genomför endast officiella uppdrag på kungens önskemål.

Riksmarskalksämbetet har tidigare bedömt att hennes privata affärsverksamhet kan förenas med kunglig ställning.

Men Marteus menar att arrangemanget är ohållbart.

I stället för att driva ett projekt som väcker kritik borde prinsessan återgå till att ta emot apanage och ägna sig åt traditionella kungliga plikter.

– Hon slår förstås mynt av sin titel så det klirrar om det, skriver Marteus, och pekar på att prinsessans Instagramkonto heter princess_madeleine_of_sweden.

Frågan om gränsdragningen mellan privat och offentligt är inte ny, men Madeleines projekt har satt strålkastarljuset på problematiken.

Kritiker menar att en kunglig titel inte kan ”parkeras” när det passar, utan alltid påverkar hur omvärlden tolkar ett initiativ.

Republikanska föreningen har markerat mot projektet.

Organisationens talesperson Niclas Malmberg, 55, har ifrågasatt att prinsessan marknadsför produkter via sitt kungliga Instagramkonto, samtidigt som hon hävdar att hon agerar som privatperson.

Att hovet nu direkt bidrar till lanseringen genom säkerhetsplanering förstärker, enligt kritikerna, bilden av dubbelhet.

På lördag kliver prinsessan in i rampljuset i Stockholm för att möta kunderna med sin hudvårdsserie.

Lanseringen blir den första på den svenska marknaden – men redan innan krämen nått butikshyllorna har den orsakat en debatt som rör mer än bara hudvård.

Missa inte flera kungliga nyheter på vår stora succésajt Allt om Kungligt!