Ekonomi

Hanna Friberg från ”Spelet” avslöjar sanningen om pengarna

Hon väljer att berätta.
Hanna Friberg är en av stjärnorna i SVT-succén ”Spelet”.
Nu avslöjar hon sanningen om pengarna.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2025-09-20 kl 11:30 |

ProvaPremium

Att vara en av Sveriges största influencers innebär inte alltid ekonomisk trygghet.

Det har Hanna Friberg, 30, fått erfara.

Nu väljer Hanna Friberg från SVT:S
Bild 1 av 9
Nu väljer Hanna Friberg från SVT:S "Spelet" att avslöja sanningen om pengarna.
Fröken Snusk, originalet, är med i succéserien
Bild 2 av 9
Fröken Snusk, originalet, är med i succéserien "Spelet".
Håkan Juholt blir omtyckt av de andra deltagarna i
Bild 3 av 9
Håkan Juholt blir omtyckt av de andra deltagarna i "Spelet", till en början.
Hanna Friberg blir utröstad tidigt men får en chans till.
Bild 4 av 9
Hanna Friberg blir utröstad tidigt men får en chans till.
För Hanna Friberg var det omtumlande att vara med i
Bild 5 av 9
För Hanna Friberg var det omtumlande att vara med i "Spelet".
Dominika Peczynski hammar i konflikt med framför allt skådespelerskan Ayan Ahmed.
Bild 6 av 9
Dominika Peczynski hammar i konflikt med framför allt skådespelerskan Ayan Ahmed.
Håkan Juholt visar temperament i
Bild 7 av 9
Håkan Juholt visar temperament i "Spelet".
Panelen som analyserar spelet består av Samir Badran, Gry Forssell, Natalie Demirian Genna och Petri Kajonius.
Bild 8 av 9
Panelen som analyserar spelet består av Samir Badran, Gry Forssell, Natalie Demirian Genna och Petri Kajonius.
Bild 9 av 9
"Spelet" är höstens hetaste tv-snackis.

I en ny video på Youtube framkommer det att hon haft svårt att betala sina skulder på egen hand – och att hennes mamma tvingats rycka in, vilket Hänt  uppmärksammar.

– Snackar vi 20 000 eller? frågar hon sin mamma i filmen.

– Njae, mer, svarar modern, varpå båda börjar skratta.

Situationen är långt ifrån en engångshändelse.

Deltagare i SVT:s ”Spelet”

I realityserien ”Girls of Sthlm” berättade Hanna Friberg att hon varken har koll på vad hon tjänar eller på hur mycket hon faktiskt lägger på kläder varje månad.

I ett klipp på Tiktok konstaterar hon att utgifterna ofta springer iväg till 15 000 kronor – ibland det dubbla.

– Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag har i lön. Det är jättekonstigt att jag inte vet det, säger hon i serien.

Även influencerkollegan Alice Stenlöf, 29, har frågat om det är familjen som får täcka upp när ekonomin krisar.

Hanna Friberg bekräftar det:

– Mamma brukar säga att jag kan låna pengar så länge, säger hon och skrattar.

Trots en framgångsrik karriär med 262 000 följare på Instagram, en populär podcast och bolag som omsätter miljonbelopp, brottas hon alltså med vardagliga problem som många andra – att få pengarna att räcka hela månaden.

Samtidigt är Hanna Friberg just nu aktuell i SVT:s stora helgsatsning ”Spelet”.

Tolv kända svenskar flyttar in i en lyxsvit högst upp i en skyskrapa och övervakas dygnet runt.

Där väntar ett socialt experiment där pakter, taktik och svek avgör vem som får stanna kvar och vem som röstas ut.

Programmet bygger på en enkel men skoningslös regel: gruppen röstar ut en deltagare i taget tills en ensam vinnare återstår.

Förutom Friberg deltar profiler som Håkan Juholt, 63, Jan Emanuel Johansson, 51, Julia Franzén, 35, Dominika Peczynski, 54, och Fröken Snusk.

Panelen som analyserar spelet består av Gry Forssell, 52, Samir Badran, 35, Natalie Demirian Genna, 34, och Petri Kajonius, 51.

Kritiken mot klädmärket Freía Resort

Formatet har beskrivits som en blandning av dokusåpa och psykologiskt experiment, där både makt och pengar styr det lilla samhälle som byggs upp i sviten.

Utöver tv-medverkan har Hanna Friberg under året lanserat sitt eget klädmärke, Freía Resort.

Men mottagandet har inte enbart varit positivt.

Kritiken har främst handlat om materialvalet polyester och om de relativt höga priserna – mellan 795 och 1 495 kronor per plagg.

Modeprofilen Emily Dahl,39,  känd på Tiktok som ”Modemassakern”, påpekade i en video att kollektionen till stor del består av polyester, ett material som ofta ifrågasätts ur hållbarhetssynpunkt.

– Vi behöver verkligen inte ett till klädmärke och speciellt inte ett med 100 % polyester”, skriver en användare i ett kommentarsfält.

I ett meddelande till Aftonbladet svarar Hanna Friberg på kritiken:

– Vi valde just den här stretchiga polyestern för att den är smidig att packa i resväskan, inte blir skrynklig, och plaggen behåller form och färg länge. Den är dessutom återvinningsbar i dagens textilflöden. Parallellt testar vi redan blandningar med återvunnet garn och mer biobaserade fibrer. Det är en resa vi tar steg för steg.

Hon betonar också att prisnivån beror på flera faktorer: design i Sverige, små serier, produktion i Portugal och detaljer som glittertrådar och handsydd finish.

– Det ger oss bättre kontroll, kortare transporter och bättre arbetsvillkor. Det påverkar prisbilden, men är ett ansvar vi vill ta, skriver Hanna Friberg.

”Mode väcker känslor, det är bra”

Att kollektionen inte sålde slut direkt ser Hanna Friberg inte som ett misslyckande.

Tvärtom menar hon att målet varit att varje plagg ska hamna hos någon som faktiskt vill använda det.

– Mitt mål har aldrig varit att slå rekord på minuter, utan att undvika överlager och att varje kund ska älska plagget, skriver Hanna Friberg.

Influencern konstaterar också att hon räknat med debatt:

– Jag tar med mig både ris och ros. Mode väcker känslor, det är bra! Jag lyssnar, lär och justerar där jag kan.

Hanna Friberg slog igenom som bloggare under namnet ”Hannalicious” och har sedan dess byggt en karriär på sociala medier, poddar och tv-framträdanden.

Hennes livsstil och entreprenörskap fortsätter att engagera – men också väcka diskussion om både ekonomi och hållbarhet.