SVT-stjärnan drabbad av stroke

SVT-profilen Anja Kontor, 53, fick plötsligt en stroke.

Programledaren fördes till sjukhus där läkarna gjorde en datortomografi. 

– Jag ville leva. Grät. Längtade hem. Skulle min hjärna gå sönder? berättar hon. 

Stoppa Pressarna

Anja Kontor, 53, mångårig programledare för Go’kväll och När livet vänder på SVT, trodde att hon var nära döden. 

Läkarna beskrev det som att hon hade gjort en ”touchdown i döden” och att hon trots allt hade haft en ofantlig tur. 

Anja Kontor drabbades av en stroke.
Bild 1 av 5
Anja Kontor drabbades av en stroke.
Läkarna beskrev det som att hon hade gjort en ”touchdown i döden” och att hon trots allt hade haft en ofantlig tur.
Bild 2 av 5
Läkarna beskrev det som att hon hade gjort en ”touchdown i döden” och att hon trots allt hade haft en ofantlig tur.
När hon låg på båren hörde hon hur läkarna nämnde ord som ”eventuell infarkt” och ”blödning i hjärnan”.
Bild 3 av 5
När hon låg på båren hörde hon hur läkarna nämnde ord som ”eventuell infarkt” och ”blödning i hjärnan”.
Bild 4 av 5
"Jag ville leva. Grät. Längtade hem. Skulle min hjärna gå sönder?" berättar hon.
 Lyckligtvis klarade hon sig och kunde återvända till vardagen.
Bild 5 av 5
Lyckligtvis klarade hon sig och kunde återvända till vardagen.

Allt började med att det gungade till när hon körde bil en snöig januarimorgon. 

Väl hemma uppenbarade sig samma märkliga känsla vid köksbordet varpå hon upplevde stickningar och domningar i ena kinden. 
– Jag kände inte igen mig själv. Tappade greppet om fönen. Fick en underlig värk i huvudet. Det var som om livet bromsade. Sedan gick allt väldigt fort. I festklänning med blött hår låg jag plötsligt på en bår samtidigt som mitt lilla barn höll min hand och frågade hur ont jag hade. Mitt hjärta pickade. Människor i vita kläder sprang runt mig som i ett avsnitt av ”Cityakuten”, skriver Anja i en krönika på tidningen Hemmets hemsida. 

När hon låg på båren hörde hon hur läkarna nämnde ord som ”eventuell infarkt” och ”blödning i hjärnan”. 

Kort därefter följde datortomografi och övervakning samt en natt på sjukhusets strokeavdelning. 
– Utanför fönstret föll snöflingorna stora, tysta och jag hade hunnit bli rädd. En störning i hjärnans blodcirkulation kunde vara ett varningstecken om att en större stroke var på gång. Jag ville leva. Grät. Längtade hem. Skulle min hjärna gå sönder?

 Lyckligtvis klarade hon sig och kunde återvända till vardagen. 

I bakhuvudet fanns förstås traumat Anja precis varit med om, även om hon gjorde allt för att sopa det under mattan. 

– Jag jobbade på för att inte förlora mitt frilansuppdrag som programledare. Teg. Ville inte dra ner stämningen. Sprida negativ energi. Älta.

I dag mår Anja tack och lov bra även om hon tänker mycket på det som har hände för nio år sedan.  
– Sedan dess är döden alltid närvarande för mig. Det har gjort mig mer levande. Jag har en jättestark livskraft, det är min viktigaste förmåga, har hon sagt i Året Runt.

Anja Kontor har även arbetat för bland annat Sveriges Radio och TV4.