Så krossar Mat-Tina konkurrenterna
De tjänar miljoner på matprogram, kokböcker och egna viner.
Ernst Kirchsteiger och Per Morberg har blivit rika män tack vare sina namn.
Men de får storstryk av Mat-Tina Nordström, som med hjälp av sitt kändisskap, byggt upp ett mångmiljonimperium.
Stoppa Pressarna
| 2018-04-15 kl 08:08 |
De stora svenska matprofilerna i tv utnyttjar sina populära program för sin egen affärsverksamhet.
En granskning, gjord av Expressen, avslöjar hur Per Morberg, 57, exempelvis använder produkter ur sin egen köksredskapsserie i nya säsongen av “Vad blir det för mat?”.
LÄS MER: Lasse Kronérs nya kärlek: Yasmine, 29
Tv-kocken, som har ett eget kapital på över 6,9 miljoner i sitt
bolag, kritiserades 2015 för att ta 3 995 kronor för en skärbräda.
Det bekom honom inte det minsta och svarade på Facebook att han
skulle höja priset.
– Man väljer stålarna före konsten. Det har jag gjort och då känner
jag mig ibland lortig, har den tidigare skådisen berättat i “Anders
knackar på”.
Precis som sina kollegor Tina “Mat-Tina” Nordström, 44, och Ernst Kirchsteiger, 60, saluför Per Morberg sina egna viner. Jan Guillou, 74, har vid flera tillfällen kritiserat kändisar som med hjälp av sina namn kränger viner.
– Det här är en form av bedrägeri. Morbergs viner är ofta testade och de får usla betyg av alla vinkännare och då tror jag mer på dem än på en ettikett, sa han i “I särklass med Niklas”.
LÄS MER: Mat-Tinas svåra sjukdom: “Jag bara skriker”
PR-mannen Niclas Lövkvist förklarar att
hemligheten bakom miljonindustrin ligger i att matprofilerna syns i
tv.
– Tv är mycket effektivt för att nå väldigt många människor på ett
effektivt sätt. Det är naturligtvis otroligt värdefullt att få den
exponeringen av sig själv när man är sin egen produkt och har sitt
namn på produkterna man säljer, säger han till Expressen.
En enkel sökning visar hur mysiga Ernst Kirchsteiger kränger muggar, servetter, diskrasor och grytvantor på nätet. Programledaren har 4,9 miljoner kronor i eget kapital i sitt bolag.
Men både han och Per Morberg slås med hästlängder av Mat-Tina, som också hon lanserat sin egen kökskollektion och överlägset har mest pengar i sitt bolag. Tina Nordströms företag har ett eget kapital på närmare 23 miljoner kronor.
LÄS MER: Madeleine avsäger prinsess-titeln
Andra tv-kändisar har valt att inte profitera lika mycket på
sina kända namn:
– Vi har inga produktplaceringar. Jag vet att det är många som
tjänar pengar på det, men vi har valt att inte göra det, säger
Marie Mandelmann, 54.
LÄS MER: Nya uppgiften om Lill-Babs död
LÄS MER: Victoria äcklad av kungens älskarinna
LÄS MER: Ernst Kirchsteiger om de tuffa kärlekskriserna