@Sedan Hugo Rosas startade företaget Clean drink med sin bror
Sebastian Kvissberg 2016 så har företaget blommat ut rejält och
blivit omtalade i hela landet. Dock valde bröderna att förra året i
maj skriva ett treårigt avtal med Rscueds som även dom gör
energidrycker. Produkten som dom skulle lansera ihop skulle heta
”CleanRscued” och stod för en hållbar funktionsdryck, frukten som
skulle användas skulle vara räddad frukt som annars skulle
kastas.
@Men något hände och i oktober 2020 bara några månader efter
avtalet skrivits så väljer Hugo och hans bror att avsluta
samarbetet med Rscued. Detta ledde till att Stina Mander (VD på
Rscued) kontaktat Sebastian Kvissberg för att berätta att dom hade
ett treårsavtal .
@Dock är det inte avslutandet av samarbetet som hamnat i tvist utan
produkten som Hugo och hans bror valde att lansera efter att dom
bröt samarbetet. Den produkten ska ha flera likheter med produkten
som Clean drink skulle lansera ihop med Rscued. Båda deras
burkar har en apa med på burkarna men en skillnad ska vara att
Clean drink inte använder sig av räddad frukt utan att dom ska
enligt uppgifter använda sig av frukt som annars skulle säljas.
@Clean drink har gett svar på detta och sagt att att dom inte
påstår att frukten dom använder är räddad utan tillvaratagen. Såhär
skriver Clean drinks presschef Elin Simmesgård till
aftonbladet.
@
@” Vi ser mycket allvarligt på anklagelserna om ”greenwashing” som
riktats åt vårt håll från en tidigare leverantör och vill
självklart dementera dem”.
@
@Tvisten som nu blivit av detta kommer att hamna i rätten och
avgöras där.
@
@Rscued har på sin facebooksida
skrivit om detta och såhär har dom skrivit:
@
@”Vad är egentligen räddad frukt?
Med anledning av STACK3Ds tidigare
publicerade artikel om en ny produkt som minskar fruktsvinn, och
därtill en referens till ett samarbete som är avslutat, så vill vi
förklara, förtydliga och delvis dementera. Vi vill samtidigt reda
ut begreppen räddat och räddad frukt.
I oktober 2020 sa Clean Drinks upp samarbetet
med Rscued gällande den gemensamma produkten CleanRscued. Den nya
produkten SAV:D är helt frikopplad från Rscued och vår
frukträddande verksamhet.
Konsumentfrukt, industrifrukt, räddad
frukt.
Som många vet slängs 30 % av all frukt som
odlas. Det är helt galet, men så är det. Vilken frukt är det då som
slängs och vilken frukt är det som inte slängs? Varför slängs
frukt?
Frukt odlas och sorteras sedan som
konsumentfrukt eller industrifrukt. Konsumentfrukt är den vi hittar
i affären. Industrifrukt är den som säljs till industrin. Det blir
äppelmust, juice, apelsinmarmelad och annat gott. Även Rscued
handlar emellanåt industrifrukt, ibland behöver vi köpa för att
kunna rädda, som till exempel när vi står med 400 kg räddade äpplen
och behöver 500 kg för att kunna producera en batch.
Sen finns det ytterligare en typ av frukt,
den som blir räddad. Det är frukt som av olika anledningar faller
mellan stolarna. Frukt som är på väg att slängas. 30 % av all frukt
som odlas.
Räddad frukt är ett parti päron som inte
hinner säljas ut och börjar se lite ledset ut, eller 2000 askar
jordgubbar där två jordgubbar per ask har börjat mögla och det
krävs sortering för hand. Räddat är rödbetor som är stora som
handbollar och som marknaden därför inte vill ha, eller krokiga
gurkor som riskerar att slängas redan hos odlaren, eller
konsumentäpplen där en del har blåmärken och hela partiet riskerar
att kasseras för att sorteringen är för dyr.
Räddat är det stora mörkertal av fruktsvinn
som ingen pratade om för 10 år sedan. 30 % av all frukt och grönt.
Rscued är ett frukträddarföretag, vi räddar frukt med händerna. Vi
brinner för att få bort svinnet, få bort de 30
procenten.
För att rädda frukt behövs många händer. Det
är ett manuellt arbete där de dåliga apelsinerna skiljs från de
fina. Det fina som blir kvar blir till härlig juice. Det som
sorteras bort blir till jord så att nya frukter och nya grönsaker
kan växa.
Att minska matsvinn är en lagsport och för
att vi ska lyckas så är det viktigt att vi lägger krut och fokus på
det som riskerar att slängas.
De 70 procenten är tillvaratagna. Låt oss
rädda de andra 30 procenten.
Stina Mander
vd Rescued Fruits AB”
@
@Och bilderna ni ser här nedan år från Rscueds inlägg på facebook,
och sedan har ni ett inlägg från Truls Christenssons facebook och han är frukträddare
samt försäljningsansvarig på Rscued.