Affärer
Avslöjad: Prinsessan Madeleines nya bluff riskerar allt
Hon förnekar sig inte.
Prinsessan Madeleine fortsätter med sitt skamlösa bluffande.
När kungligheten lanserar sin omstridda hudkräm för barn i Sverige
är hovet inblandat – trot försäkringar om att det omstridda
projektet är något hon företar sig som ”privatperson”.
Stoppa Pressarna
| 2025-09-11 kl 04:00 |
Prinsessan Madeleine, 43, har flera gånger betonat att hon driver sitt nya hudvårdsbolag Minlen som privatperson.
Hon vill i det sammanhanget kallas Madeleine Bernadotte, inte prinsessa
LÄS MER: Bianca Ingrosso och Filip Hammar om swingerfesterna
Men när märket lanseras i Sverige är hovet ändå inblandat – åtminstone genom sin säkerhetsavdelning.
Säkerhetsfråga
På lördag deltar prinsessan vid ett lanseringsevent i Lykos flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholm.
Där kommer säkerhetsarrangemangen att ske i samarbete med hovet, rapporterar ekonomisajten Breakit.
LÄS MER: Dermot Clemengers panik – vädjar från gömstället
– Vår personal har sedan öppningen en stor erfarenhet av att hantera mycket besökare så vi känner oss trygga med att alla besökare kommer få en bra upplevelse, skriver Tom Thörnblom, 43, kommunikationschef på Lyko, i en kommentar till ekonomisajten.
Från hovets sida vill man dock inte närmare kommentera hur arrangemangen ser ut.
Informationschefen Margareta Thorgren, 62, konstaterar kort att frågor om kungafamiljens säkerhet inte diskuteras i medier.
I våras presenterade prinsessan sin satsning tillsammans med den schweiziska skönhetsjätten Weleda.
LÄS MER: Oro för drottning Silvia efter dramatiska tv-bilderna
Produkterna har beskrivits som ett ”multi-generationellt hudvårdsmärke skapat med tanke på unga och växande familjers behov”.
Att Madeleine vill lansera sig som entreprenör utan att använda sin kungliga titel har hon själv betonat.
I en intervju med Dagens industri i slutet av augusti menade hon att hennes roll i projektet inte bör ses som kunglig representation.
– Min avsikt när jag lade ut informationen på Instagram var främst att berätta om samarbetet med Weleda, inte göra reklam, sa hon då.
LÄS MER: Chockbesked: Magnus Ugglas dotter har brutit med sin far
Men att hovet nu ändå spelar en roll i lanseringen gör att bilden blir mer komplex.
Att Madeleine både vill vara privat entreprenör och samtidigt behålla det skydd och de förmåner som följer med rollen som kunglig höghet väcker frågor.
Homeopatiska preparat
Kritiken mot Minlen har varit omfattande sedan den presenterades.
LÄS MER: Bianca Ingrossos fasa: man onanerade utanför hemmet
Mycket har handlat om just balansen mellan prinsessans privata affärsintressen och hennes roll i kungahuset.
Ledarskribenten Ann-Charlotte Marteus, 62, i Expressen har beskrivit satsningen som ett sätt att profitera på kungligheten, trots att både hovet och Madeleine insisterar på att titeln inte ska användas i sammanhanget.
Marteus menar att parallellerna till Meghan Markle, 44, är tydliga: en kunglig person som använder sin status för att sälja produkter.
Samtidigt ifrågasätts det samarbete som inletts med Weleda.
LÄS MER: Eva O’Neill återfunnen – festade med rockstjärna i alperna
Företaget har länge varit omdiskuterat för sina antroposofiska kopplingar och försäljning av homeopatiska preparat.
Kritiker menar att en svensk prinsessa inte bör ge glans åt alternativa kurer som saknar vetenskaplig grund.
Även Republikanska föreningen har markerat mot projektet.
Niclas Malmberg, 55, organisationens talesperson, har påpekat att det blir inkonsekvent när prinsessan använder sitt kungliga Instagramkonto för att lansera produkter men samtidigt framhåller att hon agerar som privatperson.
LÄS MER: Charlotte Perrelli äntligen lycklig – efter tuffa tiden med Anders
Hovet har samtidigt försvarat Madeleines rätt att bedriva privat verksamhet.
Riksmarskalksämbetet har gjort bedömningen att hudvårdssatsningen går att förena med hennes ställning som kunglig höghet.
Man understryker också att prinsessan inte har tagit del av statliga anslag på länge och endast genomför officiella uppdrag efter kungens önskemål.
Det hindrar dock inte att kritiken växer.
LÄS MER: Måns Zelmerlöw i hemligt möte – avslöjar allt om skilsmässan
Kritiker menar att det är själva symboliken som är problemet: att en kunglig titel inte kan ”parkeras” vid behov, utan alltid påverkar hur projekt uppfattas.
Frågan om var gränsen går mellan privat entreprenörskap och offentligt kungligt ansvar är inte ny, men prinsessan Madeleines satsning har åter aktualiserat diskussionen.
Att hovet nu är direkt inblandat i lanseringen – genom säkerhetsplaneringen – förstärker intrycket av en dubbelhet.
Samtidigt som prinsessan själv vill presentera sig som Madeleine Bernadotte blir det tydligt att hennes verksamhet aldrig helt kan frikopplas från kungahuset.
Med lanseringen i Stockholm tar Minlen nu steget in på den svenska marknaden.
Om kritiken får någon långsiktig effekt återstår att se.
Men redan innan den första produkten nått butikshyllorna har prinsessan fått erfara att entreprenörskap på kunglig grund är en balansakt med hög risk för kritik.
Missa inte flera kungliga nyheter på vår stora succésajt Allt om Kungligt!
Tipsa Stoppa Pressarna!
– Vet du mer om prinsessan Madeleines okända liv och hennes
dolda sidor?
– Har du information om Chris O’Neill och hur han framlever sin
tillvaro?
– Har du bilder, ljudklipp eller filmer?
Kontakta Stoppa Pressarnas redaktion här!
Du är alltid garanterad anonymitet enligt källskyddet i
grundlagen.
Ersättning utgår för publicerad information.