Affärer

Avslöjad: Prinsessan Madeleines nya bluff riskerar allt

Hon förnekar sig inte.
Prinsessan Madeleine fortsätter med sitt skamlösa bluffande.
När kungligheten lanserar sin omstridda hudkräm för barn i Sverige är hovet inblandat – trot försäkringar om att det omstridda projektet är något hon företar sig som ”privatperson”.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2025-09-11 kl 04:00 |

ProvaPremium

Prinsessan Madeleine, 43, har flera gånger betonat att hon driver sitt nya hudvårdsbolag Minlen som privatperson.

Hon vill i det sammanhanget kallas Madeleine Bernadotte, inte prinsessa

Hon bluffar igen! Prinsessan Madeleine försäkrade att hon skulle sälja sin kräm som privatperson, nu ska hovet hjälpa henne.
Bild 1 av 8
Hon bluffar igen! Prinsessan Madeleine försäkrade att hon skulle sälja sin kräm som privatperson, nu ska hovet hjälpa henne.
När prinsessan lanserar sin kräm i Stockholm är det hovet som står för säkerheten, det vill säga svenska skattebetalare.
Bild 2 av 8
När prinsessan lanserar sin kräm i Stockholm är det hovet som står för säkerheten, det vill säga svenska skattebetalare.
Även Chris O'Neill är inblandad i affärerna med den omstridda hudkrämen för barn.
Bild 3 av 8
Även Chris O'Neill är inblandad i affärerna med den omstridda hudkrämen för barn.
Det började med att hon marknadsförde krämen på sitt officiella konto, nu ska hovet även vara med vid lanseringen.
Bild 4 av 8
Det började med att hon marknadsförde krämen på sitt officiella konto, nu ska hovet även vara med vid lanseringen.
Prinsessan Madeleine har fått hård kritik för sina affärer.
Bild 5 av 8
Prinsessan Madeleine har fått hård kritik för sina affärer.
Prinsessan Madeleine tar inte åt sig av kritiken.
Bild 6 av 8
Prinsessan Madeleine tar inte åt sig av kritiken.
Var ska det sluta? Prinsessan riskerar monarkins trovärdighet.
Bild 7 av 8
Var ska det sluta? Prinsessan riskerar monarkins trovärdighet.
Prinsessan Madeleine blev chockad av kritiken mot barnkrämen, ändå fortsätter hon att utmana.
Bild 8 av 8
Prinsessan Madeleine blev chockad av kritiken mot barnkrämen, ändå fortsätter hon att utmana.

 Men när märket lanseras i Sverige är hovet ändå inblandat – åtminstone genom sin säkerhetsavdelning.

Säkerhetsfråga

På lördag deltar prinsessan vid ett lanseringsevent i Lykos flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholm.

Där kommer säkerhetsarrangemangen att ske i samarbete med hovet, rapporterar ekonomisajten Breakit.

– Vår personal har sedan öppningen en stor erfarenhet av att hantera mycket besökare så vi känner oss trygga med att alla besökare kommer få en bra upplevelse, skriver Tom Thörnblom, 43, kommunikationschef på Lyko, i en kommentar till ekonomisajten.

Från hovets sida vill man dock inte närmare kommentera hur arrangemangen ser ut.

Informationschefen Margareta Thorgren, 62, konstaterar kort att frågor om kungafamiljens säkerhet inte diskuteras i medier.

I våras presenterade prinsessan sin satsning tillsammans med den schweiziska skönhetsjätten Weleda.

Produkterna har beskrivits som ett ”multi-generationellt hudvårdsmärke skapat med tanke på unga och växande familjers behov”.

Att Madeleine vill lansera sig som entreprenör utan att använda sin kungliga titel har hon själv betonat.

I en intervju med Dagens industri i slutet av augusti menade hon att hennes roll i projektet inte bör ses som kunglig representation.

– Min avsikt när jag lade ut informationen på Instagram var främst att berätta om samarbetet med Weleda, inte göra reklam, sa hon då.

Men att hovet nu ändå spelar en roll i lanseringen gör att bilden blir mer komplex.

Att Madeleine både vill vara privat entreprenör och samtidigt behålla det skydd och de förmåner som följer med rollen som kunglig höghet väcker frågor.

Homeopatiska preparat

Kritiken mot Minlen har varit omfattande sedan den presenterades.

Mycket har handlat om just balansen mellan prinsessans privata affärsintressen och hennes roll i kungahuset.

Ledarskribenten Ann-Charlotte Marteus, 62, i Expressen har beskrivit satsningen som ett sätt att profitera på kungligheten, trots att både hovet och Madeleine insisterar på att titeln inte ska användas i sammanhanget.

Marteus menar att parallellerna till Meghan Markle, 44, är tydliga: en kunglig person som använder sin status för att sälja produkter.

Samtidigt ifrågasätts det samarbete som inletts med Weleda.

Företaget har länge varit omdiskuterat för sina antroposofiska kopplingar och försäljning av homeopatiska preparat.

Kritiker menar att en svensk prinsessa inte bör ge glans åt alternativa kurer som saknar vetenskaplig grund.

Även Republikanska föreningen har markerat mot projektet.

Niclas Malmberg, 55, organisationens talesperson, har påpekat att det blir inkonsekvent när prinsessan använder sitt kungliga Instagramkonto för att lansera produkter men samtidigt framhåller att hon agerar som privatperson.

Hovet har samtidigt försvarat Madeleines rätt att bedriva privat verksamhet.

Riksmarskalksämbetet har gjort bedömningen att hudvårdssatsningen går att förena med hennes ställning som kunglig höghet.

Man understryker också att prinsessan inte har tagit del av statliga anslag på länge och endast genomför officiella uppdrag efter kungens önskemål.

Det hindrar dock inte att kritiken växer.

Kritiker menar att det är själva symboliken som är problemet: att en kunglig titel inte kan ”parkeras” vid behov, utan alltid påverkar hur projekt uppfattas.

Frågan om var gränsen går mellan privat entreprenörskap och offentligt kungligt ansvar är inte ny, men prinsessan Madeleines satsning har åter aktualiserat diskussionen.

Att hovet nu är direkt inblandat i lanseringen – genom säkerhetsplaneringen – förstärker intrycket av en dubbelhet.

Samtidigt som prinsessan själv vill presentera sig som Madeleine Bernadotte blir det tydligt att hennes verksamhet aldrig helt kan frikopplas från kungahuset.

Med lanseringen i Stockholm tar Minlen nu steget in på den svenska marknaden.

Om kritiken får någon långsiktig effekt återstår att se.

Men redan innan den första produkten nått butikshyllorna har prinsessan fått erfara att entreprenörskap på kunglig grund är en balansakt med hög risk för kritik.

Missa inte flera kungliga nyheter på vår stora succésajt Allt om Kungligt!

Tipsa Stoppa Pressarna!

– Vet du mer om prinsessan Madeleines okända liv och hennes dolda sidor?
– Har du information om Chris O’Neill och hur han framlever sin tillvaro?
– Har du bilder, ljudklipp eller filmer? 

Kontakta Stoppa Pressarnas redaktion här!

Du är alltid garanterad anonymitet enligt källskyddet i grundlagen. 
Ersättning utgår för publicerad information.