Kungens hemliga mångmiljonklipp

Kungen har all anledning att le. 

De utländska journalisterna har under året gett kungafamiljen PR för 720 miljoner kronor. 

Det visar en ny undersökning som visar varför kungafamiljen borde se media som sina bästa vänner. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Jonathan Johansson

| 2016-09-29 kl 13:18 |

ProvaPremium

Det har varit ett intensivt år för kungafamiljen. 

Två prinsar har fötts, kungen fyllde 70 år och Silvia firade 40 år som drottning. Allt har naturligtvis dokumenterats både av svensk och internationell press. 

Bild 1 av 15

Kungen har gjort ett jättelikt PR-klipp.
Bild 2 av 15

En ny undersökning visar att kungafamiljen gör stor succé utomlands.
Bild 3 av 15

Under året har det totalt skrivits närmare 26 000 artiklar om kungafamiljen utomlands.
Bild 4 av 15

Värdet på mediebevakningen är hela 720 miljoner kronor.
Bild 5 av 15

En sån PR-succé för familjen.
Bild 6 av 15

Victoria och Daniel är populära i utländsk press.
Bild 7 av 15

Även kungaparet och Estelle har varit mycket omskrivna.
Bild 8 av 15

Var de än rör sig väntar fotograferna.
Bild 9 av 15

Daniel har fått lära sig hantera media.
Bild 10 av 15

Kungaparet är vana att vinka och le till presskåren.
Bild 11 av 15

Mest artiklar skrevs när prins Oscar kom till världen i mars.
Bild 12 av 15

Ett stort antal journalister reste till Sverige för att bevaka den kungliga höjdpunkten.
Bild 13 av 15

Kronprinsessan Victorias födelsedag delades dock mest i sociala medier.
Bild 14 av 15

Estelle verkar dock ganska trött på allt mediabrus.
Bild 15 av 15

Vi säger grattis till kungaparet. 720 miljoner kronor i PR-värde! Inte illa.

Nu visar en ny undersökning av omvärldsbevakningsföretaget Meltwater att annonsvärdet på de utländska mediernas bevakning uppgår till hisnande 720 miljoner kronor. Ett riktigt mångmiljonklipp för kungen med andra ord. 

Fram tills den 17 september hade det publicerats 25 775 artiklar i internationella medier. Meltwaters undersökning visar vidare att det blev flest artiklar när prins Oscar föddes i mars, uppger Svensk Damtidning.

I sociala medier dominerar dock kronprinsessan Victorias födelsedag.