Madeleines raseriutbrott under kärleksresan
Nyligen läckte smygtagna
paparazzibilder ut på prinsessan Madeleines och hennes familj under
solsemester på Maldiverna. Nu ryter Madde ifrån och kritiserar
tidningarna för att ha förstört familjefriden.
– Varför bad ni inte bara om bilderna? skriver hon på
Facebook.
Stoppa Pressarna
| 2016-01-22 kl 10:39 |
Det är inte helt ovanligt att prinsessan Madeleine, 32, bjussar på lite privattagna bilder i digitala kanaler.
Häromdagen valde Expressen och Svensk Damtidning att publicera paparazzibilder tagna på Madde och hennes familj under deras solsemester på Maldiverna. Nu har pressen fått en känga av prinsessan.
Enligt Expressens är paparazzibilder
inköpta från bildbyrån AOP-IBL.
– Vi bevakar kungligheterna på deras uppdrag mest varje dag, ibland
genom byråer och ibland på plats själva. Chris vägrar ju gå in i
detalj på vad han jobbar med, men eftersom Madeleine är en del av
vår kungafamilj finns ju ett uppenbart intresse att veta hur de
väljer att leva. Den här villan kostar 68 000 kronor per natt
och har egen butler, hoppas de fått nån specialdeal!, skriver
Expressens redaktionschef Magnus Alselind i ett mejl till
Resumé.
Magnus berättar vidare att tidningen
har enskilda uppgörelser med leverantörer och vägrar därför avslöja
kostnaden för den här typen av nyhetsbilder.
– Redan för 15 år sen, när jag var Londonkorrespondent, och hon
bodde där – tog hon tag i mediehanteringen själv när hon hade
synpunkter, ringde upp och skötte det på sitt sätt istället för att
förlita sig på en pressavdelning. Då genom att ge stora intervjuer
och själv styra informationsflödet om hur hon levde där. Nu är ju
Facebook en kanal där hon själv styr över bilden av sig, så det är
en ganska naturlig utveckling.
I dag använder sig många
celebriteter av olika sociala medier för att publicera privata
foton på – något många menar kommer bli pressens förfall, men
Alselind håller inte med.
– Det är jättebra att de visar mer av de gör för svenska folket.
Generellt vad gäller nyhetsbilders betydelse kontra sociala medier
är det ju en stor fråga som påverkar veckotidningar och sajter över
hela världen, men det är mer en fråga för Aller och andra som
satsar mer på den businessen, skriver Magnus.