Prins Daniels misslyckade reklamkupp
Prins Daniel ville hjälpa till men hans reklamkupp misslyckades fullständigt.
Det verkar inte hjälpa att kungligheten marknadsför sina kändiskompisar klockmärke.
Peter ”Foppa” Forsbergs och Joel Kinnamans företag gör en brakförlust.
Stoppa Pressarna
| 2019-10-15 kl 07:25 |
Normalt sett bär prins Daniel, 46, det exklusiva armbandsuret Rolex Daytona.
Klockan, som till en början hette ”Cosmograph” men sedermera fick tillägget Daytona efter den berömda racertävlingen där klockföretaget Rolex skötte tidtagningen.
LÄS MER: Linda Lindorffs porrvarning till tv-bönderna
Den Rolex Daytona med vit urtavla som prins Daniel bär har ett andrahandsvärde på 150 000 till 200 000 kronor, klockan är en av det anrika schweiziska klockföretagets populäraste modeller.
Men det gäller att Daniel ser upp så han inte förstör sin fina klocka. Vår klockexpert satte hjärtat i halsgropen när han upptäckte prinsens misstag efter att Stoppa Pressarna visat bilder på prinsen med klockan i somras, ett misstag som kan stå honom dyrt.
– Prinsen har missat att skruva åt den övre kronografknappen, det är den som startar kronografen (tidtagaruret, reds anm). Badar han med klockan om knappen inte är åtskruvad så är den förstörd, har klockexperten sagt till Stoppa Pressarna.
Men ibland bär prinsen börjat en ”budgetklocka” från det nya varumärket Carl Edmond.
LÄS MER: Anders Borgs chockbesked till Dominika
Lite märkligt kan tyckas – men det finns en förklaring.
Prinsens nära vän, det gamle hockeyproffset Peter ”Foppa” Forsberg, 46, har investerat i klockmärket och då rycker det i armen på Daniel som ogenerat går ut och gör smygreklam.
Grundaren till Carl Edmond heter Ali Nouri och tillsammans med svenska Hollywoodstjärnan Joel Kinnaman, 39, lanseras klockkollektionen.
Det är nog ingen vågad gissning att Daniel fått klockan i gåva av sin vän Peter Forsberg, även om prinsen skulle ha råd att köpa en för egna pengar. Modellen prinsen brukar bära på vänster handled heter ”Granit White Deluxe” och kostar omkring 2 100 kronor.
LÄS MER: Prinsessan Madeleines skräck för mannen på mässan
Men prins Daniels reklamkupp verkar inte ha lyckats särdeles väl. Klockföretaget Carl Edmond AB, där ”Foppa” sitter i styrelsen, gör en brakförlust.
Bolaget gick med 12 809 000 kronor i förlust under det senaste räkenskapsåret. Året dessförinnan landade förlusten 3 691 000 kronor. För prins Daniel kanske den misslyckade reklamkuppen innebär att han aktar sig för dylika tilltag framöver, som medlem av kungahuset måste man vara grannlaga med vad man företar sig, det duger inte att göra oseriös reklam för kompisars produkter.
Känner vi kung Carl Gustaf, 73, rätt har han ögonen på prins Daniel hädanefter. Kungahuset är utsatta för en hård press givet att det är hederliga svenska skattebetalare som finansierar deras lyxliv.
Förändringen av kungahuset nyligen när prins Carl Philips, 40, och prinsessan Madeleines, 37, barn kastades ut visar att kungahuset inte lever i något vakum, den politiska verkligheten påverkar vilket Ockelbo-sonen förhoppningsvis är varse nu.
LÄS MER: Martin Timells okända kollaps efter skandalen
Missa inte flera kungliga nyheter på vår stora succésajt Allt om Kungligt!
LÄS MER: Lasse Berghagen fick ledas ut från kändisfest
LÄS MER: Demi Moores sex-ångest med ex-maken