Prins Daniels oväntade miljonförlust

Prins Daniel vurmar gärna för entreprenörskap.
Men faktum är att kunglighetens egna försök därvidlag inte har varit så lyckade.
Han förlorade miljontals kronor på sin sista gymsatsning.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2020-02-15 kl 06:25 |

ProvaPremium

Prins Daniel, 46, är väldigt intresserad av företagande och talar sig ofta varm om vikten av entreprenörskap.

Prinsen är ju själv gammal egenföretagare och har varit delägare i flera olika gym. Hans affärer har dock inte varit riktigt så framgångsrika som man kanske förleds tro av kunglighetens vurm för just företagande.

Bild 1 av 6prins daniel miljonforlust stor 4 - Stoppa Pressarna

Prins Daniels miljonförlust kom oväntat och sved rejält.
Bild 2 av 6prins daniel miljonforlust stor5 - Stoppa Pressarna

Idag inser prins Daniel vilka misstag han gjorde som orsakade miljonförlust.
Bild 3 av 6prins daniel miljonforlust stor4 - Stoppa Pressarna

Idag behöver inte prins Daniel tänka på hur det är att driva ett eget företag. Hans försörjning är säkrad genom våra skattepengar.
Bild 4 av 6prins daniel miljonforlust stor2 - Stoppa Pressarna

Prins Daniel vurmar för entreprenörskap men hans egna affärsverksamhet gick inte glimrande.
Bild 5 av 6prins daniel miljonforlust stor1 - Stoppa Pressarna

Prins Daniel har tagit bra plats som kunglig. Han är numera väldigt trygg i sin roll.
Bild 6 av 6prins daniel miljonforlust stor3 - Stoppa Pressarna

Prins Daniel och kronprinsessan Victoria försöker arbeta mer tillsammans numera.

Ingen skugga över Daniel som satsade hårt på sitt Balance Gym men satsningen bar inte.
När gymkedjan Sats köpte Balance 2018 hade firman precis gått med hela 3,2 miljoner kronor i förlust, skriver Svensk Damtidning.
– Jag har gjort jättemånga misstag som företagare, har prinsen medgivit tidigare.

Prinsen har analysen klar för sig vad som gick fel. Balance Gym vid Stureplan var betydligt större än de två gym som prinsen hade haft tidigare och dessutom var lokalen dyr givet sitt läge nära Stureplan.

Utrustningen och lokalen hade blivit så kostsamt att Daniel och hans kompanjoner inte hade några pengar kvar till marknadsföring – ett ödesdigert misstag.
– Det var jättemycket hyra, otroliga kostnader. Vi trodde att produkten och tjänsten i sig var så bra att vi inte behövde marknadsföra den så mycket. Men det är sällan så, har Daniel berättat.

Idag inser prinsen att det är svårt att få igång en tjänst eller sälja en produkt om man inte nogsamt ser till att marknadsföra den.
– Idén och produkten är en sak, men att genomföra det, och sälja den och jobba på, det är det viktigaste, konstaterar prinsen insiktsfullt.