Konflikt

Prinsessan Madeleine i jättebråk med äldre man

Att hon inte kan förstå.
Prinsessan Madeleine har hamnat i nytt blåsväder.
Den vackra kungligheten har hamnat på kollisionskurs med en äldre principfast man som vägrar vika sig.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Per Nilsson

| 2025-06-06 kl 05:36 |

ProvaPremium

Prinsessan Madeleines, 42, senaste affärssatsning möts nu av massiv kritik – inte för produkten i sig, utan för försöken att kontrollera pressen.

Journalister som bjudits in till lanseringen av hennes nya hudvårdsserie “Minlen” tvingas skriva enligt en förutbestämd mall – eller hålla tyst i tre månader.

Bild 1 av 8

När prinsessan Madeleine skulle lanser sin omstridda hudkräm med nazikopplingar var det stenhårda krav. Veteranen Nils Funkce är rasande, han vägrar backa.
Bild 2 av 8

Journalisten och yttrandefrihetsexperten Nils Funcke är till åren kommen men hans stridbarhet har inte lagt sig. Nu rasar han mot prinsessan Madeleines flagranta försök att styra media.
Bild 3 av 8

Prinsessan Madeleine och Weledas vd Tina Müller lanserade det nya hudvårdsmärket Minlen på på mässan "The Art of Beauty and Health" i Düsseldorf, 60 mil från koncentrationslägret Dachau där Weleda hade verksamhet under andra världskriget.
Bild 4 av 8

Prinsessan Madeleine arbetar tillsammans med det schweiziska bolaget Weleda som provade produkter på lägerfångar i koncentrationslägret Dachau under andra världskriget.
Bild 5 av 8

Prinsessan Madeleines samarbetsföretag har flera kopplingar till nazistregimen i Tyskland under andra världskriget.
Bild 6 av 8

Chris O'Neills relation med tyska modedesignern Uta Raasch kom att förändra allt för prinsessan Madeleines nazianfäktade hudkrämsprojekt.
Bild 7 av 8

SS-chefen Heinrich Himmler var intresserad av biodynamiskt jordbruk och inspirerad av antroposoferna som har koppling till Weleda.
Bild 8 av 8

Prinsessan Madeleine ser sig "mer som tysk än svensk". Hon får nu skarp kritik.

På ytan såg det ut som ett glamoröst lanseringsevent på Ulriksdals slottsområde – ett exklusivt pressevent för prinsessan Madeleines nya hudvårdsserie för barn, framtagen i samarbete med det schweiziska skandalbolaget Weleda.

Kommunikationsregler

Men under ytan dolde sig en annan verklighet: journalisterna som närvarade förbjöds att rapportera om händelsen – och fick tydliga instruktioner om vad som får sägas.

I dokumentation som Expressen har tagit del av står det uttryckligen att journalisterna inte får nämna att eventet har ägt rum förrän i september, tre månader efter det hölls.

Ett så kallat embargo gäller för samtliga medier.

– För att säkra att det är ett framgångsrikt och välkoordinerat event, vänligen följ kommunikationsreglerna noggrant, skriver Weleda i mejlet till de inbjudna journalisterna.

Journalisterna uppmanas däremot att publicera positiva bilder och videor i sina egna sociala medier – men utan att nämna några detaljer om produkten eller ens att den är från prinsessan.

– Fokusera på naturliga intryck, upplevelse och ton. Applicering av produkten är ytterst tillåtet, till exempel: applicering av produkten på hand eller ansikte, beskrivning av textur, känslan, doften etc., står det vidare i instruktionerna.

Journalisterna får dessutom färdigformulerade uttryck att använda, såsom:

– Så pepp på att testa denna!

­– Älskar texturen.

– Den känns så slät.

Att en medlem av kungafamiljen – som förväntas stå över kommersiella intressen – på detta sätt försöker kontrollera journalistisk bevakning har väckt skarp kritik.

Yttrandefrihetsexperten Nils Funcke, 71, må vara till åren kommen men han är ytterst är tydlig och stringent i sin bedömning:

– De försöker styra vad journalister får och inte får skriva. Det utgör inget hot mot pressfriheten, men det är absolut olämpligt och förvånande. Prinsessan är en representant för kungahuset och det här smetar av sig på kungen, kronprinsessan och hela monarkin, säger yttrandefrihetsveteranen till Aftonbladet.

Det går inte att ta miste på att Nils Funcke är uppbragt och han varnar för att den här typen av kravlistor är början på en farlig utveckling.

– Vad blir nästa steg? Att man inte får skriva om sådant hon gör i egenskap av representant för Sverige?

Trovärdigheten naggas

Hudvårdsserien Minlen är riktad till barn och bebisar, något som också väckt debatt – inte minst eftersom partnern Weleda är känt för sina kopplingar till antroposofisk medicin och homeopatiska metoder, som saknar vetenskapligt stöd.

– Självklart inte lämpligt att en svensk prinsessa ger glans åt ovetenskapliga alternativkurer utan evidens, skriver Expressens ledarskribent Ann-Charlotte Marteus, 62.

Hon är också starkt kritisk till att prinsessan Madeleine försöker ”profitera på sin kunglighet”, även om det formellt sägs att hon agerar som ”Madeleine Bernadotte” i affärssammanhang.

– Sverige behöver ingen Meghan Markle. Om prinsessan Madeleine vill kränga krämer bör hon inte behålla sin titel, skriver Ann-Charlotte Marteus.

Kungahuset har försökt distansera sig från affärsverksamheten. I ett uttalande från Riksmarskalksämbetet framhålls att:

– Denna privata näringsverksamhet går att kombinera med prinsessan Madeleines ställning som kunglig höghet.

Men många ifrågasätter denna bedömning – särskilt när det blir uppenbart att den kungliga statusen används för att marknadsföra produkten, inte minst via Instagramkontot @princess_madeleine_of_sweden.

– Det får inte se ut som om en prinsessa bara vill tjäna pengar – det måste se ut som om hon handlar av nobel omtanke. Nu blir det motsatsen, skriver Ann-Charlotte Marteus.

Även Niclas Malmberg, 55, från Republikanska föreningen reagerar starkt:

– Madeleine ska kalla sig prinsessa när hon är prinsessa men Bernadotte när hon kränger sin kräm. Den uppdelningen duger inte alls, säger han till ETC.

Niclas Malmberg menar att det är ytterligare ett exempel på hur kungafamiljens trovärdighet naggas i kanten.

– Det är frapperande att så pass kvalificerade personer som man trots allt får anta arbetar vid Riksmarskalksämbetet uppvisar ett så kvalificerat uselt omdöme.

Trots kritikens bredd och tyngd har prinsessan Madeleine valt att inte kommentera de strikta reglerna som tvingats på journalister.

Inte heller Weleda, som är anfäktade av sitt samarbete med nazistregimen i Tredje Riket,  har ställt upp på intervju – istället har företaget lämnat ett skriftligt uttalande där man hänvisar till ”redaktionella ledtider” och behovet av samordnad lansering.

Missa inte flera kungliga nyheter på vår stora succésajt Allt om Kungligt!