Så utnyttjas prins Carl Philip av “designvännen”
Rådgivarna till prinsen vill att han ska sparkas.
Samtidigt utnyttjar Oscar Kylberg sin vän och affärspartner Carl Philip helt oblygt i marknadsföringen av ett nytt projekt.
– Det känns utstuderat och i min mening aningen smaklöst, säger en hovkälla till Stoppa Pressarna.
Stoppa Pressarna
| 2019-09-25 kl 18:25 |
Prins Carl Philip, 40, driver sedan 2012 designbyrån Bernadotte & Kylberg AB med vännen Oscar Kylberg, 46.
Stoppa Pressarna kunde nyligen avslöja att bolaget tappar miljoner i omsättning.
LÄS MER: Jenny Strömstedts knark-chock inför TV4-chefen
Den lilla byrån nådde sin topp 2015 med en omsättning på 4,7 miljoner kronor. Sedan dess har siffrorna fullständigt rasat och vid det senaste räkenskapsåret 2018 landade omsättningen endast på 2,8 miljoner kronor – en minskning med närmare 2 miljoner kronor.
Samtidigt riktar prinsens rådgivare stenhård intern kritk mot Oscar Kylberg som är den drivande parten i bolaget.
– Vi anser att Oscar Kylberg inte längre är rätt man i bolaget, att styrelsen borde ha reagerat på detta för länge sen och entledigat honom, berättar en av Stoppa Pressarnas källor.
I och med att Carl Philip inte längre är lika intresserad av design och att han i praktiken bara fungerar som en galjonsfigur är man av åsikten att prinsen bör lämna verksamheten.
LÄS MER: Victoria påhoppad på mötet med Sofia
– Bernadotte & Kylberg är ett sjunkande skepp och för prinsens skull vore det absolut bäst att avveckla alla sina engagemang innan det är för sent. Vi tror inte varken på affären eller konceptet.
Oscar Kylberg har de senaste åren haft fokus på ett annat omfattande projekt och kanske är det därför bolagets omsättning har störtat? Under hösten lanserar han barnboken “Walther och det magiska ordet”.
– Det har tagit flera år att göra den, berättar han i P4 Värmland.
Men det är något som är mycket märkligt när vi granskar hur Oscar Kylberg väljer att marknadsföra sin lilla barnbok. Prins Carl Philips namn dyker nämligen upp i PR-materialet gång på gång.
LÄS MER: Anders Borgs chockbesked till Dominika
Stoppa Pressarna kan nu avslöja hur den nyblivna barnboksförfattaren använder sin vän helt ogenerat i reklamen. Prinsen har inte något med verket att göra och därför är det ytterst anmärkningsvärt att Carl Philip hela tiden figurerar när Kylberg ska lansera sitt nya projekt.
Pressmeddelande som Tukan förlag har skickat ut inleds exempelvis inte alls med något om boken – utan med följande meningar om prinsen:
– Formgivaren Oscar Kylberg är känd som ena halvan av designduon Bernadotte & Kylberg som han driver tillsammans med Carl Philip Bernadotte. Tillsammans har de vunnit flera prestigefyllda internationella priser för sin design.
Och det slutar inte där. Kylberg kan vidare i den skrytsamma reklamtexten inte låta bli att nämna prins Carl Philip en gång till:
LÄS MER: Prins Carl Philips fiasko med “designvännen”
– 2012 grundade Oscar designbyrån Bernadotte & Kylberg tillsammans med Carl Philip Bernadotte och tillsammans har de vunnit flera prestigefyllda internationella priser för sin design. De har bland annat formgivit kollektioner åt Stelton, Skultuna, Hästens, Gustavsberg, Synsam, Duni, Kähler, Zwiesel Kristallglas, Åhléns med flera.
Faktum är att Carl Philips namn nämns lika många gånger i pressmeddelandet som själva titeln på boken. Även i presentationen på nätbutikerna Adlibris och Bokus basunerar Oscar Kylberg ut prinsen i säljtexten.
Stoppa Pressarnas källor nära Carl Philip irriteras över hur Oscar Kylberg gång på gång använder sin relation med prinsen som språngbräda för sina affärer.
– Det känns utstuderat och i min mening aningen smaklöst. Först nyttjar han prinsen som reklampelare för bolaget som inte kan visa några vidare resultat och nu ska han på nytt blanda in honom i lanseringen av någon tecknad blädderbok. Klarar inte den där Kylberg av att göra någonting själv?
LÄS MER: Så lever Martin Timell efter skandalen
En annan källa nära kungafamiljen ifrågasätter reklamkuppen och är tveksam till att den har godkänts av hovet.
– Kungafamiljen är ytterst restriktiva med att förekomma i marknadsföring för produkter på det här sättet. Jag är övertygad om att de inte tycker att det här är okej. Frågan är om Kylberg ens hade fått ge ut en bok på ett förlag utan sin koppling till prinsen?
Stoppa Pressarna har sökt Oscar Kylberg via förlaget Tukan. Vi ville dels tala med Carl Philips vän om den kritik som riktas mot honom i bolaget Bernadotte & Kylberg AB, men även om boken och det faktum att han använder prinsen i sin marknadsföring. Vi hade också tänkt fråga om ett antal bilder som sägs vara tagna under en utlandssemester.
Varken förlaget eller Oscar Kylberg har valt att återkomma. Vi tänker dock fortsätta söka prinsens vän med anledning av våra kommande avslöjanden om “designvännen”.
LÄS MER: Annie Lööf i kändisbråk med Ebba Busch Thor
LÄS MER: Jubel i busken för kronprinsessan Victoria i Alingsås