Familjedrama

Silvia märkbart berörd efter hovets besked om Madeleines

En mamma slutar aldrig bry sig.
Det är ingen tvekan om att drottning Silvia är berörd på djupet efter hovets besked om prinsessan Madeleine.
Den paranta kungligheten kan inte dölja sina känslor.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2025-09-29 kl 06:18 |

ProvaPremium

Kungahuset befinner sig just nu i rampljuset på flera fronter.

Drottning Silvia, 81, rördes till tårar under en resa i USA, samtidigt som prinsessan Madeleines, 43, nya affärssatsning väcker kritik.

Drottning Silvia blev berörd på djupet efter hovets besked om prinsessan Madeleine.
Bild 1 av 9
Drottning Silvia blev berörd på djupet efter hovets besked om prinsessan Madeleine.
En förändring i relationen har skett. Prinsessan Madeleine och drottning Silvia gör allt de kan för att komma tillrätta med problemen.
Bild 2 av 9
En förändring i relationen har skett. Prinsessan Madeleine och drottning Silvia gör allt de kan för att komma tillrätta med problemen.
Drottning Silvia är vänfast som få. En mycket fin egenskap.
Bild 3 av 9
Drottning Silvia är vänfast som få. En mycket fin egenskap.
Det är tragiskt för kungen att hans dotter hyser ett så dåligt omdöme.
Bild 4 av 9
Det är tragiskt för kungen att hans dotter hyser ett så dåligt omdöme.
Drottning Silvia och drottning Camilla i glatt samspråk. Kanske de diskuterar sin gemensamma vän Roger
Bild 5 av 9
Drottning Silvia och drottning Camilla i glatt samspråk. Kanske de diskuterar sin gemensamma vän Roger "Royal Roger" Lundgren?
Prinsessan visar att hon klarar sig alldeles utmärkt utan sin surmulne make.
Bild 6 av 9
Prinsessan visar att hon klarar sig alldeles utmärkt utan sin surmulne make.
Drottning Silvia är outtröttlig i sin kamp för barnen. Hon vägrar ge upp.
Bild 7 av 9
Drottning Silvia är outtröttlig i sin kamp för barnen. Hon vägrar ge upp.
Drottning Silvia är engagerad i barnrättsfrågor.
Bild 8 av 9
Drottning Silvia är engagerad i barnrättsfrågor.
Prinsessan Madeleine försäkrade att hon skulle sälja sin kräm som privatperson, hovet har dock hjälpt henne.
Bild 9 av 9
Prinsessan Madeleine försäkrade att hon skulle sälja sin kräm som privatperson, hovet har dock hjälpt henne.

Prinsessan Madeleine har under lång tid delat sin mors engagemang för barns rättigheter. Genom World Childhood Foundation, stiftelsen som Silvia grundade 1999, arbetar de sida vid sida som ordförande respektive vice ordförande.

Glädje över återseendet

Måndagen den 29 september väntar ett nytt uppdrag för prinsessan, vilket Svensk Damtidning uppmärksammar.

Hon ska delta i World Childhood Foundation Tysklands konferens Interdisciplinary Child Protection Day i Düsseldorf.

Hovet bekräftar resan skriftligen.

Engagemanget är inget nytt. Redan som tonåring markerade Madeleine att barnrättsfrågorna stod henne nära.

Flera bedömare har under åren beskrivit henne som en självklar efterträdare när drottningen en dag lämnar ordförandeposten.

Att uppdraget sker i Tyskland bär symbolik. Drottning Silvia, själv född i Heidelberg, har alltid haft ett starkt band till landet.

Samtidigt som Madeleine förbereder sig för sin resa återvände kungen och drottningen nyligen från USA.

Under FN-veckan i New York deltog de i generalförsamlingens öppningssession, där Silvia återförenades med den nederländska drottningen Máxima, 54, och hennes dotter.

Mötet fångades på bild. En märkbart berörd Silvia omfamnade både väninnan Máxima och den numera vuxna kronprinsessan, som dessutom är gudbarn till kronprinsessan Victoria, 48.

Bilderna visar en drottning som inte dolde sin glädje över återseendet.

När vardagen nu återvänder för kungaparet i Stockholm är det dotterns tur att representera i Europa.

Hudkrämsbolaget väcker kritik

Parallellt har en annan nyhet om prinsessan Madeleine rört upp känslor.

Hovet meddelade i våras att prinsessan startat ett hudvårdsbolag under namnet MinLen, i samarbete med det schweiziska företaget Weleda AG.

Riksmarskalksämbetet har bedömt att satsningen kan förenas med hennes roll som kunglig höghet.

Men beskedet har mötts av skarp kritik – både från ledarskribenter och från Republikanska föreningen.

Expressens Ann-Charlotte Marteus, 63, menar att prinsessans sätt att lansera produkterna framstår som kommersiellt och otydligt.

Hon pekar på marknadsföringsspråket, där Madeleine beskrivit MinLen som ”det första ansvarsfulla, multi-generationella hudvårdsmärket i Europa”.

Enligt Marteus riskerar uttalanden av det slaget att undergräva förtroendet för kungahuset.

Även samarbetspartnern har ifrågasatts. Weleda, som förutom hudvård också säljer homeopatiska preparat, har länge varit omdebatterat.

Kritiker varnar för att en svensk prinsessa därmed bidrar till att legitimera alternativmedicin utan vetenskapligt stöd.

I en krönika varnar Marteus för att kungafamiljen riskerar att förlora sin trovärdighet om de framstår som kommersiella aktörer.

– Pengarna framför allt är vägen till monarkins undergång, skriver hon.

Niclas Malmberg, 55, ordförande i Republikanska föreningen, är inne på samma linje.

I en intervju med tidningen ETC anser han att Madeleine inte kan åberopa sin titel i ena sammanhanget och distansera sig från den i andra.

– Hon ska kalla sig prinsessa när hon är prinsessa, men Bernadotte när hon kränger sin kräm. Den uppdelningen duger inte alls, säger han.

Kungliga hovstaterna betonar att frågan noga prövats.

Riksmarskalksämbetet skriver att verksamheten är förenlig med prinsessans ställning och att den kungliga kalendern och offentliga uppdraget inte påverkas.

Ändå kvarstår diskussionen.

Kritiker menar att gränsen mellan privat företagande och offentligt kungligt uppdrag suddas ut när marknadsföring sker via prinsessans officiella sociala medier.

Medan debatten kring hudvårdsprodukterna växer står samtidigt det ideella arbetet med Childhood i centrum.

För drottning Silvia är det tydligt att engagemanget i barns rättigheter är det som definierar hennes livsgärning.

Missa inte flera kungliga nyheter på vår stora succésajt Allt om Kungligt!