Pengar och lyx
Skarpa pengakravet på kungen – apanage till Madeleine
Den omstridda kungligheten är mitt uppe i lanseringen av sin
omstridda kräm för barn.
Då kommer nya krav på kungen.
Monarken bör ge prinsessan Madeleine apanage.
Stoppa Pressarna
| 2025-09-12 kl 00:54 |
Kritiken mot prinsessan Madeleine, 43, och hennes hudvårdssatsning Minlen växer.
I Expressen kräver ledarskribenten Ann-Charlotte Marteus, 63, att kung Carl Gustaf, 79, åter ska ge dottern apanage – allt för att undvika att prinsessan tvingas försörja sig genom att sälja en kräm riktad till små barn.
LÄS MER: Krisen fördjupas: Pernilla Wahlgren och Bauer tvingas till parterapi
– Jag skulle föredra att hon började ta emot apanage, igen, så att hon kan ägna sig åt mer produktiva ting – som att klippa band, skriver Marteus.
Skarp kritik mot barnkrämen
Prinsessan Madeleine lanserade i våras sitt hudvårdsmärke Minlen tillsammans med det schweiziska företaget Weleda.
I marknadsföringen framhålls att produkterna är ”naturliga” och att en av krämerna kan användas på spädbarn ”från dag ett”.
LÄS MER: Bruce Willis hustru ville skilja sig – orden om sjukdomen
Uppgiften har väckt starka reaktioner.
Professorn i bakteriologi Agnes Wold, 70, varnade i Expressen för att flera ingredienser – bland annat mandel, sesam och pollen – kan orsaka allergier.
Hon kallade idén att smörja nyfödda med krämen ”upprörande” och betonade att spädbarn inte ska utsättas för hudvårdsprodukter om det inte finns medicinska skäl.
Kritiken har också riktats mot samarbetet med Weleda, som säljer antroposofiska och homeopatiska produkter.
LÄS MER: Avslöjad: Prinsessan Madeleines nya bluff riskerar allt
Skeptiker menar att en svensk prinsessa inte bör ge legitimitet åt preparat som saknar vetenskaplig grund.
Madeleine har upprepade gånger betonat att hon driver Minlen som privatperson.
I intervjuer har hon framhållit att verksamheten inte är en del av hennes kungliga uppdrag och att hon i sammanhanget bör kallas ”Madeleine Bernadotte”.
Trots detta är hovet nu inblandat i lanseringen i Sverige.
LÄS MER: Bianca Ingrosso och Filip Hammar om swingerfesterna
På lördag deltar prinsessan vid ett PR-event i Lykos flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholm.
Enligt sajten Breakit sker säkerhetsarrangemangen i samarbete med hovets säkerhetsavdelning.
Lyko har bekräftat att man har lång erfarenhet av stora evenemang, men vill inte kommentera detaljer kring hovets insats.
Hovets informationschef Margareta Thorgren, 62, säger kort att frågor om kungafamiljens säkerhet inte diskuteras offentligt.
LÄS MER: Dermot Clemengers panik – vädjar från gömstället
Dubbelheten har blivit tydlig: Madeleine vill lansera sig som entreprenör, men åtnjuter samtidigt det skydd och de resurser som följer med den kungliga rollen.
Apanagefrågan väcks på nytt
Prinsessan Madeleine har inte tagit emot något statligt anslag på flera år.
Hon genomför endast officiella uppdrag på kungens önskemål.
LÄS MER: Oro för drottning Silvia efter dramatiska tv-bilderna
Riksmarskalksämbetet har tidigare bedömt att hennes privata affärsverksamhet kan förenas med kunglig ställning.
Men Marteus menar att arrangemanget är ohållbart.
I stället för att driva ett projekt som väcker kritik borde prinsessan återgå till att ta emot apanage och ägna sig åt traditionella kungliga plikter.
– Hon slår förstås mynt av sin titel så det klirrar om det, skriver Marteus, och pekar på att prinsessans Instagramkonto heter princess_madeleine_of_sweden.
LÄS MER: Chockbesked: Magnus Ugglas dotter har brutit med sin far
Frågan om gränsdragningen mellan privat och offentligt är inte ny, men Madeleines projekt har satt strålkastarljuset på problematiken.
Kritiker menar att en kunglig titel inte kan ”parkeras” när det passar, utan alltid påverkar hur omvärlden tolkar ett initiativ.
Republikanska föreningen har markerat mot projektet.
Organisationens talesperson Niclas Malmberg, 55, har ifrågasatt att prinsessan marknadsför produkter via sitt kungliga Instagramkonto, samtidigt som hon hävdar att hon agerar som privatperson.
LÄS MER: Bianca Ingrossos fasa: man onanerade utanför hemmet
Att hovet nu direkt bidrar till lanseringen genom säkerhetsplanering förstärker, enligt kritikerna, bilden av dubbelhet.
På lördag kliver prinsessan in i rampljuset i Stockholm för att möta kunderna med sin hudvårdsserie.
Lanseringen blir den första på den svenska marknaden – men redan innan krämen nått butikshyllorna har den orsakat en debatt som rör mer än bara hudvård.
Missa inte flera kungliga nyheter på vår stora succésajt Allt om Kungligt!