Är det effektivt med kändisar i spelreklam?

Vi har flera gånger skrivit om temat kändisar och spelreklam – välkända idrottare och nöjesprofiler är ett ständigt inslag i spelbolagens uppsjö av reklamer på tv och radio.
Med tanke på hur vanligt förekommande det är att spelbolagen anlitar kändisar till sina reklamer är det ett rimligt antagande att tro att det är en effektiv marknadsföringsmetod – men är det verkligen så det ligger till?

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Anders Nilsson

| 2021-04-21 kl 13:05 |

ProvaPremium

Vad tycker vi om kändisar i spelreklam?

Det känns som om man ser ett kändisansikte i så gott som var och varannan spelreklam. Vanligtvis brukar det inte finnas något stopp på vår fascination över kändisar, så att se dem i reklamer för spelsajter som exempelvis NordicBet Casino borde ju enbart vara positivt, eller? Inte nödvändigtvis.

Bild 1 av 1kandisar stor 1 - Stoppa Pressarna

Yngre ser positivare på kändisar i reklamerna.

En tid tillbaka gjorde Sveriges Annonsörer och Novus en undersökning gällande kändisars deltagande i spelreklam – och resultatet kan nog överraska en hel del.

Enligt Sveriges Annonsörer var det inte mindre än 80 procent av de tillfrågade i undersökningen som påstod sig ha en negativ inställning till kända personer i spelbolagens reklamer. Av dessa var det dessutom 58 procent som påstod att deras inställning var “mycket negativ”, medan 22 procent svarade att deras inställning var “ganska negativ”.

Vad som kanske är ännu mer anmärkningsvärt är att endast 1 procent svarade att det var positivt inställda till kändisar i spelreklam, och 0 procent hade en “mycket positiv” inställning.