Är det effektivt med kändisar i spelreklam?
Vi har flera gånger skrivit om temat kändisar och spelreklam – välkända idrottare och nöjesprofiler är ett ständigt inslag i spelbolagens uppsjö av reklamer på tv och radio.
Med tanke på hur vanligt förekommande det är att spelbolagen anlitar kändisar till sina reklamer är det ett rimligt antagande att tro att det är en effektiv marknadsföringsmetod – men är det verkligen så det ligger till?
Stoppa Pressarna
| 2021-04-21 kl 13:05 |
Vad tycker vi om kändisar i spelreklam?
Det känns som om man ser ett kändisansikte i så gott som var och varannan spelreklam. Vanligtvis brukar det inte finnas något stopp på vår fascination över kändisar, så att se dem i reklamer för spelsajter som exempelvis NordicBet Casino borde ju enbart vara positivt, eller? Inte nödvändigtvis.
En tid tillbaka gjorde Sveriges Annonsörer och Novus en undersökning gällande kändisars deltagande i spelreklam – och resultatet kan nog överraska en hel del.
Enligt Sveriges Annonsörer var det inte mindre än 80 procent av de tillfrågade i undersökningen som påstod sig ha en negativ inställning till kända personer i spelbolagens reklamer. Av dessa var det dessutom 58 procent som påstod att deras inställning var “mycket negativ”, medan 22 procent svarade att deras inställning var “ganska negativ”.
Vad som kanske är ännu mer anmärkningsvärt är att endast 1 procent svarade att det var positivt inställda till kändisar i spelreklam, och 0 procent hade en “mycket positiv” inställning.
18 procent av de tillfrågade var neutralt inställda och 1 procent svarade “vet ej”.
Det är svårt att dra några konkreta slutsatser utifrån undersökningen – att allmänheten är negativt inställda till kändisar i spelreklam betyder inte att marknadsföringen nödvändigtvis är ineffektiv. Att folk får upp ögonen för specifika spelplattformar tack vare reklamerna, samtidigt som de är negativt inställda till kändisarnas deltagande i dem är inte orimligt.
Svaren i undersökningen gör det emellertid värt att ifrågasätta om det i så fall är just kändisarna specifikt som gör att reklamerna lockar nya spelare till sajterna, eller om det hade haft samma effekt med personer utan kändisskap.
Att spelbolagen fortsätter att använda sig av de kända profilerna får dock ses som det kanske tydligaste beviset på att det trots allt fungerar att använde dem i reklamerna – det finns dessutom data som talar även för det.
Yngre ser positivare på kändisar i reklamerna.
En anledning till att de tillfrågade i Novusundersökningen var så överväldigande negativt inställda till kändisar i spelreklam kan delvis bero på hur den generella debatten kring reklam från spelbolag ser ut. Tongångarna i Sverige är vanligtvis relativt hårda angående spelreklam och det speglar sannolikt av sig i undersökningen resultat.
När man i Storbritannien har gjort mer djupgående undersökningar, med fokus på yngre individer, så har resultatet snarare visat att på att kändisar får spelandet att framstå som roligt och ett rimligt sätt att tjäna pengar.
Den typen av data har gjort att kändisar i Storbritannien inte kommer att få vara med i spelreklamer överhuvudtaget. Sedan tidigare har spelreklamer med exempelvis kändisar kunnat bedömas som otillåtna i Storbritannien om de anses locka spelare under 18 år.
Att använda sig av kändisar i reklamerna har alltså visat sig vara något av ett tveeggat svärd, och även om det uppenbarligen kan snärja konsumenter så kan det också leda till rejält negativa associationer hos en del.