Blondinbella och Samir i infekterat jättebråk

Blondinbella och Samir är indragna i ett storbråk.
Bloggerskan och sångaren är rasande.
De bägge har fällts flera gånger för smygreklam.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Johan Bergström

| 2019-05-27 kl 06:24 |

ProvaPremium

Det är två redaktörer på branschtidningen Resumé som uppenbarligen anser att det ingår i det journalistiska uppdraget att anmäla influencers till Reklamombudsmannen (RO) för smygreklam i blogginlägg.

Blondinbella har sedan 2016 fällts inte mindre än tio gånger för smygreklam för inlägg på sin blogg och på Instagram.

Bild 1 av 7

Blondinbella och Samir Badran är indragna i ett jättebråk med "journalister" på Resumé som anmält de båda till Reklamombudsmannen.
Bild 2 av 7

Blondinbella berättade oreflekterat att hon brukar muta sig fram. Hon verkar inte för ett ögonblick inse det moraliska förkastliga i det förutom att det är lagvidrigt. När hon var i Dubai försökte hon muta sina barn förbi kön.
Bild 3 av 7

Blondinbella dumpade Hampus Jarlbo när det uppdagades att han hade stora ekonomiska problem.
Bild 4 av 7

Blondinbella har fällts ett flertal gånger för smygreklam.
Bild 5 av 7

Samir Badran och Sigrid Bernson träffades när artisten tävlade i "Let's Dance".
Bild 6 av 7

Kärlekssagan mellan Sigrid Bernson och Samir Badran fick ett abrupt slut i januari då han dumpade danserskan.
Bild 7 av 7

Viktor Frisk och Samir Badran ska ut och uppträda i sommar. Duon är mycket populär i de lite yngre målgrupperna.

Isabella Löwengrip, 28, är kritisk till fällningarna.
– Reklamlänkar är ett vedertaget begrepp i bloggvärlden och används kontinuerligt av bloggare och an­dra influencers vid samarbeten med olika företag. Ersättningsmodellen vid användandet av adlinks kan variera, men vanligt är ett så kallat ”pay per click”-upplägg, vilket innebär att viss ersättning utgår till influencern varje gång någon klickar på länken, skriver Löwengrip i ett svar till Reklamombudsmannen, rapporterar Expressen.

Och det är inte bara Blondinbella som han anmälts av branschtidningen Resumés redaktörer.

Även artisten Samir Badran, 29, har anmälts, vilket gjort honom rasande.

– Är det ett skämt att du och dina kollegor sitter och anmäler mina inlägg på Instagram? (Vi håller ihop i denna bransch) FUCK THAT! Riktigt jävla besviken, skriver Samir Badran.

Redaktörerna på Resumé tycker att det är viktigt att influencers följer marknadsföringslagen.

– Det är viktigt att alla som verkar inom marknadsföring och reklam ska följa lagen. De här personerna utger sig för att vara professionella aktörer och vill tjäna pengar, vilket de givetvis ska få göra, Men då ska de också följa marknadsföringslagen, säger Yasmine Winberg, 31, på Resumé till Expressen.