Livssituation

Camilla Läckbergs tunga sommar med Simon – anmäld

Hon har det motigt.
Camilla Läckberg må vara mångmiljonär och framgångsrik.
Nu har dock deckardrottningen blivit anmäld samtidigt som relationen med Simon Sköld är skakig.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Ishana Amiri

| 2025-07-20 kl 17:19 |

ProvaPremium

Deckarförfattaren Camilla Läckberg, 50, har hamnat i nytt blåsväder.

Den här gången gäller det en anmälan till Konsumentverket om misstänkt smygreklam i hennes sociala medier – en uppmärksamhet som ytterligare sätter ljus på ett år kantat av både affärsmässiga och privata prövningar, viket Hänt rapporterar om.

Camilla Läckberg har haft en tung sommar tillsammans med maken Simon Sköld.
Bild 1 av 8
Camilla Läckberg har haft en tung sommar tillsammans med maken Simon Sköld.
Camilla Läckberg har blivit anmäld för smygreklam.
Bild 2 av 8
Camilla Läckberg har blivit anmäld för smygreklam.
Strax före sommaren stod det klart att ett bolag som Camilla och Simon varit inblandade i har gått i konkurs.
Bild 3 av 8
Strax före sommaren stod det klart att ett bolag som Camilla och Simon varit inblandade i har gått i konkurs.
Det går tungt för Camilla Läckberg, hennes personliga varumärke tar skada.
Bild 4 av 8
Det går tungt för Camilla Läckberg, hennes personliga varumärke tar skada.
Camilla Läckberg vittnade mot Måns Zelmerlöw i rättegången som han förlorade.
Bild 5 av 8
Camilla Läckberg vittnade mot Måns Zelmerlöw i rättegången som han förlorade.
Simon Sköld och Camilla Läckberg ser vi i Viaplays realityserie
Bild 6 av 8
Simon Sköld och Camilla Läckberg ser vi i Viaplays realityserie "Läckbergs".
Jan Guillou hävdar att Camilla Läckberg ljuger om sina försäljningssiffror. Deckardrottningen har dock bevis.
Bild 7 av 8
Jan Guillou hävdar att Camilla Läckberg ljuger om sina försäljningssiffror. Deckardrottningen har dock bevis.
Camilla Läckberg drar in miljontals kronor varje år. Samtidigt finns det andra saker i livet som är viktigare, som hälsan.
Bild 8 av 8
Camilla Läckberg drar in miljontals kronor varje år. Samtidigt finns det andra saker i livet som är viktigare, som hälsan.

Enligt TV4 Nyheterna anser anmälaren att Läckberg ”konsekvent marknadsför sina egna kommersiella projekt utan att reklammärka inläggen korrekt”.

Personligt varumärke

Konsumentverket har ännu inte tagit ställning till ärendet, men uppger att ärendet kommer att utredas.

Camilla Läckberg har svarat skriftligt till kanalen:

– Jag brukar vara noga med reklammärkning men har i dessa fall uppenbarligen missat det utan att det var min avsikt. Jag kommer att vara ännu noggrannare framöver.

Camilla Läckberg har under många år byggt upp ett starkt personligt varumärke.

Förutom sitt framgångsrika författarskap har hon tagit plats i det offentliga rummet som entreprenör, debattör och tv-personlighet.

Just hennes närvaro i sociala medier har varit ett nav i hennes marknadsföring – en strategi som nu också ifrågasätts i samband med anmälan.

Det här är inte första gången i år som Camilla Läckberg möter motgångar.

I maj blev det känt att Powrs, ett bolag som hon varit delägare i tillsammans med maken Simon Sköld, 38, hade försatts i konkurs.

Företaget – en digital betaltjänst – drevs främst av Sköld men Läckberg var registrerad som medgrundare och delägare.

Powrs hann bara verka i två år innan det gick i graven, och konkursen innebar att bolaget förlorade omkring 32 miljoner kronor i riskkapital.

Simon Sköld kommenterade konkursen i ett mejl till Aftonbladet, där han betonade att han lämnat bolaget ett år tidigare och inte haft någon insyn i verksamheten den senaste tiden.

Trots det är konkursen en belastning även för Camilla Läckberg, vars namn varit starkt förknippat med företaget.

Terapi med Simon

Parallellt med de affärsmässiga problemen har även det privata ställts i rampljuset – inte minst genom parets egen medverkan i realityserien ”Läckbergs”, som visats under våren.

Serien ger tittarna en inblick i familjens vardag med barn, resor och röda mattan-evenemang – men också i relationens utmaningar.

I ett avsnitt avslöjas att paret gått i parterapi för att hantera konflikter i relationen.

– Vi har helt olika sätt att bråka, jag gråter och Simon spelar död. Det blir en väldigt dålig kombo, säger Camilla Läckberg i serien.

Terapin ska, enligt henne, ha varit avgörande för att hitta tillbaka till varandra.

Samtalen leds av en terapeut som rekommenderats av en vän, och i serien får tittarna följa med även dit – något som inte hör till vanligheterna i svensk kändis-tv.

Paret har varit tillsammans i elva år och har en dotter tillsammans.

Camilla Läckberg säger i en intervju med Aftonbladet att hela familjen var tvungen att vara överens om att delta – annars skulle projektet inte ha blivit av.

En viktig förutsättning var också att familjen skulle få ”final cut”, det vill säga sista ordet om vad som får visas.

Camilla Läckberg har länge varit medveten om att hennes privatliv diskuteras, inte minst på grund av åldersskillnaden mellan henne och maken.

Förhållandet med den 13 år yngre Simon Sköld har ibland ifrågasatts offentligt, och Läckberg har i intervjuer varit tydlig med att hon inte låter sig påverkas av andras åsikter.

Men offentligheten är också ett tveeggat svärd.

Realityserien visar upp både glans och sprickor, och samtidigt som Läckberg vill utmana bilden av sin familj, riskerar öppenheten också att förstärka intrycket av ett liv i ständig turbulens.

För närvarande befinner sig Läckberg i något av ett stormläge.

Smygreklamsanmälan och det havererade bolaget Powrs har väckt uppmärksamhet långt utanför bokvärlden.

Samtidigt utgör tv-serien både en möjlighet till kontroll – och ett fönster in i det som annars hålls privat.

Hur det påverkar Läckbergs ställning som Sveriges mest säljande deckarförfattare återstår att se.