Livssituation
Efter krisen med Bauer: Pernilla anklagas för att sprida lögner
Snopet och trist.
Nu anklagas Pernilla Wahlgren för att sprida lögner.
Sångerskan försöker freda sig – tajmingen är sämsta tänkbara med
tanke på den känsliga relationen med Christian Bauer.
Stoppa Pressarna
| 2025-07-24 kl 17:46 |
Pernilla Wahlgren, 57, och Christian Bauer, 59, har precis genomgått en turbulent period i sitt äktenskap.
Efter bråk i realityserien “Wahlgrens värld” där Pernilla talat om en “hälsosam treårskris” och där skillnader i struktur, grad av ADHD och livsstil har satt relationen på prov.
LÄS MER: Rickard Olsson kysste annan kvinna – fångades på film
Nu kommer Expressens erkänt skicklige reporter Johan Eneroth med ett avslöjande som skakar om sångerskan – hon anklagas för att sprida lögner.
Misstänkt vilseledande
Pernilla Wahlgren har i år synts i flera reklamfilmer på sociala medier där hon hyllar produkter som ”svensk design” och ”högsta kvalitet”.
Men bakom de vackra orden döljer sig något helt annat – dropshipping-företag med hundratals anmälningar och misstänkt vilseledande marknadsföring.
LÄS MER: Victorias och Daniels stora utmaning med barnen
– Det är inte mitt jobb att bakgrundskolla företagen, säger Wahlgren till Expressen.
Den senaste tiden har Wahlgren, tillsammans med andra välkända profiler som Laila Bagge, 52, Melinda Jacobs, 41, och Bingo Rimér, 50, marknadsfört produkter från företag som Skogshjerte och Sweetnap – båda dropshipping-sajter som fått myndigheterna att se rött.
Skogshjerte säljer köksredskap och marknadsförs som handgjorda och skandinaviskt designade.
I en video kastar Pernilla Wahlgren sina gamla plastslevar och håller fram sina ”nya favoriter” i trä.
LÄS MER: Björn Ulvaeus unga hustru om sin ensamhet
Men verkligheten bakom slevarna ser annorlunda ut.
Företaget har anmälts till Konsumentverket 73 gånger i år – fler än något annat dropshipping-företag i Sverige – med klagomål om stark kemisk lukt, undermålig kvalitet och obefintlig kundtjänst.
Många kunder har också upptäckt att produkterna säljs billigare på Temu eller AliExpress.
Även i Norge har Skogshjerte väckt uppmärksamhet.
LÄS MER: Ola Conny Wallgrens tuffa kamp med ekonomin
Den kände kocken Andreas Viestad, 52, gjorde reklam för redskapen, men drog sig snabbt ur efter att ha upptäckt att träet kom från regnskogen.
– Det här kan vara den värsta skiten i det träsk av dropshipping-elände som sköljer över oss nu, säger matinfluencern Johan ”Matgeek” Hedberg, 47, i en uppmärksammad video på Youtube.
Han pekar inte bara ut företagen bakom, utan också de kändisar som gör reklam för produkterna.
– Jag förstår inte hur man kan göra reklam för sån skit. För om man stannar upp och tänker till så inser man att det här omöjligen kan stämma.
LÄS MER: Madeleines iskalla storbråk med Sofia – framför kungaparet
Pernilla Wahlgren försvarar sig med att hon inte haft direktkontakt med företaget, utan fått samarbetet förmedlat via en agentur.
Hon säger att hon testat produkterna och att de verkade okej, men att hon nu tänker vara mer noggrann.
– Jag kommer aldrig göra det igen, säger hon. Men det är egentligen inte mitt jobb att kolla upp företagen.
Men trots detta påstående finns annonser med Pernilla Wahlgrens video för kudden Sweetnap fortfarande aktiva på Facebook och har nått tiotusentals användare.
LÄS MER: Tilde de Paula i tårar efter avskedet från TV4
Sweetnap, som också marknadsförs av Laila Bagge, 52, Carina Berg, 47, och Carolina Gynning, 46, sägs vara en ”testvinnare 2024” och ”svensk design”.
Men enligt Konsumentverket har kudden anmälts 16 gånger, bland annat för stark lukt, missvisande marknadsföring och höga returkostnader.
EU:s svarta lista
Något egentligt test som skulle göra produkten till ”testvinnare” verkar inte finnas.
LÄS MER: Lasse Åbergs hopplösa kamp för att gå vidare i sorgen
Det påstås i annonser som kommer från sidan ”Sömntips” – en anonym Facebooksida som i själva verket drivs av företaget bakom kudden.
– Finns det inget test är det vilseledande och i strid med marknadsföringslagen, säger Sandra Hanson, advokat med inriktning på marknadsrätt till Expressen.
Hon pekar också på att det kan vara ett brott mot EU:s svarta lista om en näringsidkare utger sig för att vara en oberoende jämförelsesida.
Melinda Jacobs säger i ett mejl att hon tycker kudden fungerar för henne men kallar testutmärkelsen ”mindre bra” och efterlyser mer transparens.
LÄS MER: Chris O’Neills lyxgåva till Madeleine – för nära 400 000 kronor
– Det är så klart bra att vi alla får en bakläxa att göra än mer bakgrundsfakta om specifika företag, skriver hon.
Företagen bakom produkterna drivs av unga entreprenörer.
Skogshjerte ägs av bröderna Robin och William Lindgren, 23 och 21, medan Sweetnap står under företaget Hoon Ecom, lett av 21-årige Carl Andersson.
Ingen av dem har velat kommentera kritiken.
För marknadsförande kändisar som Pernilla Wahlgren kan trovärdigheten nu stå på spel.
– Jag ska också kolla bättre framöver. Men det är därför man anlitar en byrå, säger hon.
Frågan är om publiken köper det svaret.