Ekonomi

Ernst Kirchsteigers sanslösa miljonregn

Wow, han behöver inte jobba mer.
Ernst Kirchsteiger är tillbaka i tv-rutan men inte för att han behöver.
Den gänglige örebroaren kan skratta hela vägen till banken.

 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Ishana Amiri

| 2025-07-06 kl 17:49 |

ProvaPremium

Ernst Kirchsteiger, 67, är äntligen tillbaka i tv-rutan, efter en tids frånvaro.

Men även när han tagit ett kliv tillbaka från rampljuset har hans varumärke fortsatt växa – och generera pengar.

Ernst Kirchsteiger drar in fruktansvärt stora summor.
Bild 1 av 9
Ernst Kirchsteiger drar in fruktansvärt stora summor.
Ernst Kirchsteiger med sonen Ludvig.
Bild 2 av 9
Ernst Kirchsteiger med sonen Ludvig.
Ernst Kirchsteiger är äntligen tillbaka i rutan
Bild 3 av 9
Ernst Kirchsteiger är äntligen tillbaka i rutan
Ernst Kirchsteiger är en populär programledare och även den tidigare statsministern Stefan Löfven är ett fan.
Bild 4 av 9
Ernst Kirchsteiger är en populär programledare och även den tidigare statsministern Stefan Löfven är ett fan.
Ernst Kirchsteiger gillar att fundera och filosofera och han delar gärna med sig av sin livsvisdom.
Bild 5 av 9
Ernst Kirchsteiger gillar att fundera och filosofera och han delar gärna med sig av sin livsvisdom.
Ernst Kirchsteiger är en riktigt fantasifull herre och hans snillrika pyssellösningar fascinerar tittarna.
Bild 6 av 9
Ernst Kirchsteiger är en riktigt fantasifull herre och hans snillrika pyssellösningar fascinerar tittarna.
Ernst Kirchsteiger drar in miljoner på sin popularitet. Programledaren ger bland annat ut böcker och säljer vin.
Bild 7 av 9
Ernst Kirchsteiger drar in miljoner på sin popularitet. Programledaren ger bland annat ut böcker och säljer vin.
Ernst Kirchsteiger har varit i rutan i över 20 år.
Bild 8 av 9
Ernst Kirchsteiger har varit i rutan i över 20 år.
Ernst Kirchsteiger är en populär programledare och han har en egen personlig framtoning som tagit honom långt. Han tjänar miljoner på böcker och andra sidoprojekt.
Bild 9 av 9
Ernst Kirchsteiger är en populär programledare och han har en egen personlig framtoning som tagit honom långt. Han tjänar miljoner på böcker och andra sidoprojekt.

En genomgång av hans bolag visar att den folkkära tv-profilen driver en liten medie- och designimperium med starka finanser, vilket Expressen rapporterar om.

Inredningsprodukter

Men samtidigt har framgången en bister baksida: kändisskapet har gjort honom till ett attraktivt mål för bedragare på nätet.

Ernst Kirchsteiger gjorde sin första entré i SVT redan 1999, men det var i TV4 han skulle bli ett med hela svenska folkets sommar- och jultraditioner.

Med program som ”Sommar med Ernst” och ”Jul med Ernst” blev han snabbt synonym med doftande kryddor, linneförkläden och hemmagjorda ljuslyktor.

Det är ett koncept som visat sig vara både folkligt – och lönsamt.

Enligt Skatteverket hade Ernst Kirchsteiger en förvärvsinkomst på drygt 981 000 kronor under 2023.

Utöver detta har hans bolag gått starkt. Ernst Kirchsteiger AB, som han driver tillsammans med sönerna Sebastian Kirchsteiger, 40, och Ludvig Kirchsteiger, 36, ägnar sig åt produktion inom tv och design.

Till bolaget hör även Färg & Form Sweden AB – ett företag som hanterar formgivning och handel med de inredningsprodukter som bär det stiliserade varumärket ERNST.

Företagen går med vinst, och produkterna säljs i ett stort antal svenska butiker. Vaser, glas, servetter och lampor – allt bär tydligt prägel av Kirchsteigers designfilosofi.

Deepfake-teknik

Men framgången har ett pris.

Under våren gick Kirchsteiger ut på Instagram och varnade sina följare för att bedragare kapat hans identitet i sociala medier.

Fejkkonton har spridit sig och flera användare har kontaktats av personer som utger sig för att vara den folkkäre programledaren.

– Varning för fejkprofiler, skriver Ernst Kirchsteiger och fortsätter:

– Det är tyvärr inte ovanligt att fejkade profiler utger sig för att vara en offentlig person och tar sig friheten att kommentera och interagera i dennes namn.

Han fortsätter med att varna för den snabba teknikutvecklingen, där AI och deepfake-teknik gör det allt svårare att särskilja vad som är verkligt från det som är manipulerat.

– Med AI som idag kan generera trovärdigt material med både video och röst kan det vara svårt att avgöra om innehållet är äkta eller inte.

För Ernst Kirchsteiger är saken personlig.

Han skriver att han endast har ett konto – det officiella – och att all annan kommunikation som verkar komma från honom är falsk.

Han uppmanar sina följare att vara vaksamma och inte gå på bluffarna.

Bedrägerier av det här slaget har blivit allt vanligare bland offentliga personer.

Bara under det senaste året har både Mikael Persbrandt, 61, och Peter Jöback, 54, rapporterat om liknande erfarenheter.

Falska profiler skapas i deras namn, ofta med bilder tagna från officiella konton, och används för att lura till sig pengar eller personlig information från fans.

Brottet kallas ”olovlig identitetsanvändning” och är sedan 2021 straffbart enligt svensk lag.

Trots detta är det svårt att komma åt den här typen av bedragare, då många opererar anonymt och från utlandet.

För Ernst Kirchsteiger är frågan inte bara en juridisk angelägenhet – utan också en integritetsfråga.

Efter 25 år i offentlighetens ljus har han valt att prioritera familjen mer.

Under pandemin och efter Rysslands invasion av Ukraina tog han ett steg tillbaka från de årliga produktionerna och uttryckte att han ville fokusera på det nära och vardagliga.

Han har blivit farfar och delar ofta små glimtar av sin vardag med barnbarnet Elsie på sociala medier.

– När man har hållit på i tjugotvå år och det har varit sommar, jul, sommar, jul… Då kommer man till slut till en punkt då man känner att man är värd att få tänka efter lite, har Ernst Kirchsteiger sagt tidigare i en intervju.

Men även om livet blivit mer stillsamt är hans digitala närvaro stark – och därmed också sårbar.

För medan miljonerna fortsätter rulla in i bolagen, växer också risken för att hans namn och ansikte används i helt andra syften än han själv avsett.

Det är ett dilemma som blir allt mer aktuellt för offentliga personer i en tid av avancerad teknik och oreglerade plattformar.

Och det är tydligt att Ernst Kirchsteiger, trots sina varumärkesregistreringar och mediestrategier, inte står helt rustad mot en ny typ av kändisskap – där gränsen mellan äkta och falskt suddas ut i allt snabbare takt.