Influencers

Fälld igen: Blondinbella har inte lärt sig

När hennes affärsimperium föll så började Isabella Löwengrip åter fokusera på det som en gång byggde hennes – och Blondinbellas – varumärke.
Att i sin blogg skriva om vardagen och att sprida diverse varumärken.
Men hon verkar inte ha lärt sig av misstagen. Nu har hon – åter – fällts för smygreklam.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2022-05-24 kl 08:15 |

ProvaPremium

Fällningen kan knappast komma som en chock för Blondinbella.

Den senaste och nu aktuella fällningen i Reklamombudsmannens opinionsnämnd är nämligen den 14:e i ordningen.

Bild 1 av 6blondinbella falld smygreklam 1 - Stoppa Pressarna

Isabella Löwengrip har återigen klandrats för sin blogg.
Bild 2 av 6blondinbella falld smygreklam 2 - Stoppa Pressarna

Blondinbella har haft tunga perioder, nu har hon funnit en ny harmoni med Paul Sundvik.
Bild 3 av 6blondinbella falld smygreklam 3 - Stoppa Pressarna

Isabella Löwengrip startade sin blogg blondinbella.se redan som 14-åring.
Bild 4 av 6blondinbella falld smygreklam 4 - Stoppa Pressarna

Isabella Löwengrip byggde ett affärsimperium och hyllades av både finansvärlden och medier. Sedan sprack bubblan.
Bild 5 av 6blondinbella falld smygreklam 5 - Stoppa Pressarna

Blondinbella har ett fint stöd av Paul Sundvik.
Bild 6 av 6blondinbella falld smygreklam 6 - Stoppa Pressarna

Det händer att paret inte alltid kommer överens, vi får innerligt hoppas att bröllopet blir av trots allt.

På de sex senaste åren.

I tidiga tonåren, endast 14 år gammal, startade Isabella Löwengrip, 31, i mitten av 2000-talet bloggen blondinbella.se och blev snabbt ett av landets första exempel på det som idag anses vara ett yrke – influencer.

Tio år senare var bloggen Nordens största med över en miljon unika besökare i veckan.

Blondinbella hyllades från alla håll och kanter. Hon älskades av sina följare och affärsvärlden häpnade imponerat av att man faktiskt kunde tjäna stora pengar genom att bara skriva om sig själv och sina intressen på Internet.

Utmärkelserna har också snudd på haglat över Isabella Löwengrip.

”Årets affärsnätverkare”, ”Månadens Entreprenör”, ”Årets kommunikatör”, ”Årets blogg”, ”En av Sveriges mäktigaste mamas”, ”Näringslivets mäktigaste kvinna”, ”En av Sveriges mest framgångsrika kvinnor inom finansbranschen”, är några utmärkelser hon belönats med av organisationer och medier.

Parallellt med att framgångarna växte började hon också bygga sina egna affärsverksamheter.

Löwengrip Invest, Economista, Löwengrip Care & Color och Nordic Tech House är bolag som Löwengrip startade, som växte och som blev omskrivna i såväl finanspress som nöjesmedier och på sociala medier.

Isabella Löwengrip var kort och gott mycket stor och känd över hela i Sverige – bland tonårstjejer såväl som bland ”finansgubbarna”.

För cirka tre år sedan sprack dock bubblan när Expressen punkterade den. Tidningens granskning av Blondinbellas affärer visade att hon hade fuskat med besökssiffrorna på sin blogg. Hon hade helt enkelt blåst upp alla siffrorna.

Skandalen drabbade Löwengrip stenhårt.

Sponsorer, partners, medarbetare och inte minst företag som samarbetade med henne och hennes bolag lämnade och företagsimperiet föll ihop.

Isabella erkände efteråt att Expressen haft rätt i sin granskning, att hon hade fuskat med sina följarantal.

– Helt plötsligt har jag inga intäkter. Från att ha haft två miljoner i intäkter varje månad till 0. Och det är en enorm skillnad när man har tolv personers löner som ska betalas.

– Tre månader tog det från Expressens artikel till att jag höll på att gå i personlig konkurs, sa Löwengrip till Expressen  året efter att skandalen briserat.

Nyheterna om Blondinbella de senaste åren har mestadels handlat om hennes bipolaritet, hennes väg tillbaka, författarskap, skilsmässan, den nya pojkvännen, Paul Sundvik, 54… och nu om smygreklam – igen.

Det nu klandrade blogginlägget gjordes i december förra året.

En privatperson anmälde inlägget där Löwengrip skriver om en kommande Thailandsresa. Anmälaren menar att det inte tillräckligt tydligt framgår att det är reklam.

Löwengrip skrev i bloggen: ”Just det! Gällande Thailand. Jag måste skriva så här så att jag går enligt reglerna: I samarbete med TUI

Den sista meningen stod på en egen rad och dessutom i fet stil.

Under det står det i stor stil: ”Pimalai Resort & Spa” följt av ”Koh Lanta, Thailand”.

Reklam, som enligt reklamombudsmannen, producerats av Löwengrip.

Ron skriver i sitt beslut:

Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen inte uppfyller kravet på reklamidentifiering. Den strider därmed mot artikel 7 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknads­kommunikation.

Enligt Ron så har influencern fått möjlighet att yttra sig, men det har Blondinbella inte gjort.

Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig, 66, säger till tidningen Resumé:

– Det är viktigt att alla som arbetar med influencer marketing följer reglerna.

Nämnden skriver vidare att en blogg är ett medium med material som kan likställas med redaktionellt material.

Vid publicering av reklam i en blogg finns det en särskild risk för att konsumenter vilseleds om karaktären av meddelan­det och det ska då omedelbart framgå att inlägget helt eller delvis är reklam.

Resumé gjorde för några år sedan en granskning av reklammärkning hos influencers. Tidningen pratade då med Tobias Eltell, jurist hos Sveriges Annonsörer.

– Det finns några influencers som blivit fällda ganska många gånger i RO, men som ändå gör om sitt misstag om och om igen. De är mycket väl medvetna om hur de ska gå tillväga, men struntar i det. Där biter bara en fet sanktion, sade han.

Juristen nämner inga namn på influencers, men då hade Isabella Löwengrip blivit fälld för smygreklam tio gånger.

Nu är den siffran alltså uppe i 14 fällningar.