Ekonomi
Hanna Friberg från ”Spelet” avslöjar sanningen om pengarna
Hon väljer att berätta.
Hanna Friberg är en av stjärnorna i SVT-succén ”Spelet”.
Nu avslöjar hon sanningen om pengarna.
Stoppa Pressarna
| 2025-09-20 kl 11:30 |
Att vara en av Sveriges största influencers innebär inte alltid ekonomisk trygghet.
Det har Hanna Friberg, 30, fått erfara.
LÄS MER: Niclas Wahlgrens tuffa tillvaro i Spanien efter sexköpsflykten
I en ny video på Youtube framkommer det att hon haft svårt att betala sina skulder på egen hand – och att hennes mamma tvingats rycka in, vilket Hänt uppmärksammar.
– Snackar vi 20 000 eller? frågar hon sin mamma i filmen.
– Njae, mer, svarar modern, varpå båda börjar skratta.
Situationen är långt ifrån en engångshändelse.
LÄS MER: Drabbad av panik: Bianca blöder pengar på lyxlägenheten
Deltagare i SVT:s ”Spelet”
I realityserien ”Girls of Sthlm” berättade Hanna Friberg att hon varken har koll på vad hon tjänar eller på hur mycket hon faktiskt lägger på kläder varje månad.
I ett klipp på Tiktok konstaterar hon att utgifterna ofta springer iväg till 15 000 kronor – ibland det dubbla.
– Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag har i lön. Det är jättekonstigt att jag inte vet det, säger hon i serien.
LÄS MER: Silvias beslut fick nära vännen att bryta ihop – berättar om chocken
Även influencerkollegan Alice Stenlöf, 29, har frågat om det är familjen som får täcka upp när ekonomin krisar.
Hanna Friberg bekräftar det:
– Mamma brukar säga att jag kan låna pengar så länge, säger hon och skrattar.
Trots en framgångsrik karriär med 262 000 följare på Instagram, en populär podcast och bolag som omsätter miljonbelopp, brottas hon alltså med vardagliga problem som många andra – att få pengarna att räcka hela månaden.
LÄS MER: Patricia Borgs skarpa utspel mot Jannike Björling
Samtidigt är Hanna Friberg just nu aktuell i SVT:s stora helgsatsning ”Spelet”.
Tolv kända svenskar flyttar in i en lyxsvit högst upp i en skyskrapa och övervakas dygnet runt.
Där väntar ett socialt experiment där pakter, taktik och svek avgör vem som får stanna kvar och vem som röstas ut.
Programmet bygger på en enkel men skoningslös regel: gruppen röstar ut en deltagare i taget tills en ensam vinnare återstår.
LÄS MER: Christopher Wollter otrogen med tre av sina bröllopsgäster
Förutom Friberg deltar profiler som Håkan Juholt, 63, Jan Emanuel Johansson, 51, Julia Franzén, 35, Dominika Peczynski, 54, och Fröken Snusk.
Panelen som analyserar spelet består av Gry Forssell, 52, Samir Badran, 35, Natalie Demirian Genna, 34, och Petri Kajonius, 51.
Kritiken mot klädmärket Freía Resort
Formatet har beskrivits som en blandning av dokusåpa och psykologiskt experiment, där både makt och pengar styr det lilla samhälle som byggs upp i sviten.
LÄS MER: Hovexperten om Victoria: ”Redo att ta över!”
Utöver tv-medverkan har Hanna Friberg under året lanserat sitt eget klädmärke, Freía Resort.
Men mottagandet har inte enbart varit positivt.
Kritiken har främst handlat om materialvalet polyester och om de relativt höga priserna – mellan 795 och 1 495 kronor per plagg.
Modeprofilen Emily Dahl,39, känd på Tiktok som ”Modemassakern”, påpekade i en video att kollektionen till stor del består av polyester, ett material som ofta ifrågasätts ur hållbarhetssynpunkt.
LÄS MER: Oliver Ingrosso ger upp – flyttar in hos mamma Pernilla
– Vi behöver verkligen inte ett till klädmärke och speciellt inte ett med 100 % polyester”, skriver en användare i ett kommentarsfält.
I ett meddelande till Aftonbladet svarar Hanna Friberg på kritiken:
– Vi valde just den här stretchiga polyestern för att den är smidig att packa i resväskan, inte blir skrynklig, och plaggen behåller form och färg länge. Den är dessutom återvinningsbar i dagens textilflöden. Parallellt testar vi redan blandningar med återvunnet garn och mer biobaserade fibrer. Det är en resa vi tar steg för steg.
Hon betonar också att prisnivån beror på flera faktorer: design i Sverige, små serier, produktion i Portugal och detaljer som glittertrådar och handsydd finish.
LÄS MER: Måns Zelmerlöws ord efter att han sparkats från Masked Singer
– Det ger oss bättre kontroll, kortare transporter och bättre arbetsvillkor. Det påverkar prisbilden, men är ett ansvar vi vill ta, skriver Hanna Friberg.
”Mode väcker känslor, det är bra”
Att kollektionen inte sålde slut direkt ser Hanna Friberg inte som ett misslyckande.
Tvärtom menar hon att målet varit att varje plagg ska hamna hos någon som faktiskt vill använda det.
LÄS MER: Victorias tydliga markering – vägrade visa sig med Daniel
– Mitt mål har aldrig varit att slå rekord på minuter, utan att undvika överlager och att varje kund ska älska plagget, skriver Hanna Friberg.
Influencern konstaterar också att hon räknat med debatt:
– Jag tar med mig både ris och ros. Mode väcker känslor, det är bra! Jag lyssnar, lär och justerar där jag kan.
Hanna Friberg slog igenom som bloggare under namnet ”Hannalicious” och har sedan dess byggt en karriär på sociala medier, poddar och tv-framträdanden.
Hennes livsstil och entreprenörskap fortsätter att engagera – men också väcka diskussion om både ekonomi och hållbarhet.