Kändisar marknadsför snabblån utan sponsormarkeringar – ett stort problem
Flertalet gånger har kändisar (influencers) marknadsfört privatlån i form av snabblån (smslån), utan att direkt upplysa motparten om att inlägget egentligen är sponsrat.
Stoppa Pressarna
| 2024-08-20 kl 13:05 |
I flera fall har influencers uppmanat till snabblån för konsumtion fastän inlägget inte blivit sponsormarkerat. Vid sådana tillfällen har influencers brutit mot marknadsföringslagen, (enligt Sveriges Radio, 2023).
Läs mer nedan:
– Vad säger lagen om kreditreklam
– Varför är det ett problem att influencers marknadsför privatlån
– Influencers har sällan erfarenhet kring lån
– Ta del av expertråd och jämförelsetjänster för lån
– Sociala medier tar sällan åtgärder för kreditannonsering
– Hur kan du skydda dig mot kreditreklam
– Vanliga frågor och svar kring influencers och marknadsföring av krediter
Vad säger lagen om kreditreklam
Enligt Konsumentkreditlagen ska marknadsföring av krediter alltid vara måttfulla och får inte locka med erbjudanden som uppmanar till att ta lån eller krediter. Marknadsföringen får inte uppmuntra konsumenter att använda outnyttjade krediter i onödan. En kredit får ej marknadsföras som en “genväg” när sparade pengar inte räcker till.
Varför är det ett problem att influencers marknadsför privatlån
Enligt siffror från SCB (2023) har svenskarnas skuldsättning för konsumtion ökat med hela 100 miljarder kronor under en tioårsperiod. Det inkluderar allt från köp på faktura till mindre snabbkrediter (likt sms-och mikrolån). Många argumenterar för att influencers haft en stor del i att skuldsättningen i form av krediter har ökat så explosionsartat. Det förs även argumentation kring att influencers uppmanar till snabblån för konsumtion, speciellt hos den yngre generationen (enligt AP7, 2023).
Influencers har sällan erfarenhet av lånemarknaden
Influencers har sällan expertis eller kunskap kring lån.
Långivare och låneförmedlare kontaktar influencers direkt. Vid samarbete skriver långivarna oftast ihop manus åt vad influencern ska presentera och vilken typ av lån eller kredit de ska sälja in.
Ta del av expertråd och säkra jämförelsetjänster för lån
Om du har blivit influerad av privatlån i form av snabblån eller mikrokrediter på sociala medier bör du vara vaksam på hur lånet kan påverka dig, samt vilka villkor lånet har kopplat till sig.
Oftast kan lånexperter eller säkra jämförelsetjänster vägleda dig till vilket lån som passar just din ekonomi bäst. Det som är bra med flera jämförelsetjänster såsom Advisa, Credwise eller Lånea.se är att de presenterar dig den totala lånekostnaden och dess löptid.
Just Credwise.com, en ny säker jämförelsetjänst för lån, har valt att presentera kunskap kring lån i sin kostnadsfria låneguide (hitta guiden här). Enligt Credwise ekonomiskribent Felicia Lennestig är mottot med Credwise att klokare ekonomiska beslut ger låntagare ett lyckligare liv.
Sociala medier vidtar sällan åtgärder
Flera sociala medier vidtar sällan direkta åtgärder. De hänvisar oftast till sina riktlinjer, exempelvis Instagram har som policy att all form av reklam ska vara sponsormarkerad. Däremot granskar de sällan samtliga inlägg och kan således inte utesluta osponsrad kreditreklam. Enligt flera sociala medier är det upp till användarna att anmäla osponsrad reklam, vilket tyvärr inte görs ofta.
Därför är det extra viktigt för dig som konsument att vara kritisk och skydda dig mot vilseledande och dold reklam. På sikt ska Konsumentverket se till att granska problemet mer detaljerat, (Enligt DI, 2020)
Hur du kan skydda dig mot kreditreklam på sociala medier
Du skyddar dig mot kreditmarknadsföring genom att vara vaksam varje gång du blir exponerad för lån, krediter eller avbetalning. Tänk en extra gång om du ser eller hör detta:
– “Snabblån med låg ränta är bra” – snabblån med låg ränta har oftast dolda avgifter.
– Tidsbegränsat erbjudande – Uppmaning till snabblån för konsumtion.
– Influencer som visar upp en viss livsstil byggd på lån – livsstilen är antagligen påhittad.
Information kring hur du kan skydda dig läser du bäst vidare på Hallåkonsument.se (Regler för reklam och marknadsföring).
Vanliga frågor och svar kring influencers som gör reklam
Får influencers göra reklam för kreditbolag på sociala medier?
Ja, det är tillåtet för influencers att göra reklam för kreditbolag så länge det tydligt framgår att inlägget är märkt eller sponsortaggat.
Vad säger lagen om kreditreklam?
Enligt lag ska all kreditreklam vara måttfull och inte uppmuntra till konsumtion. Reklam får inte vara påträngande eller framställa kreditlån som en enkel ekonomisk lösning.