Annons

Kändisarna och casino – nya marknadstrenden

Kändisar har länge använts som ansikten utåt för att marknadsföra olika produkter och tjänster, inte minst inom casinobranschen. I Sverige har flera välkända profiler genom åren samarbetat med spelbolag för att locka nya kunder och stärka varumärken. Ett populärt val för många är att spela på online casino utan svensk licens. Låt oss titta närmare på några uppmärksammade exempel:

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

| 2024-05-03 kl 14:00 |

ProvaPremium

Bingo Rimér och Lyllo Casino
Bingo Rimér är en välkänd svensk fotograf och medieprofil. Han har medverkat i flera reklamkampanjer för Lyllo Casino, där hans igenkännbara ansikte och humoristiska framtoning har använts för att göra siten mer tillgänglig och underhållande för en bredare publik.

Bild 1 av 1sp br br - Stoppa Pressarna

Rimér har en lång och brokig karriär bakom sig. Efter examen från fotoutbildning 1994 började han jobba hos Studio Magnus Reed. Sedan dess har han varit husfotrograf för tidningar som Slitz, Café och Playboy. Han har även gjort uppdrag för stora varumärken som Levi’s, Universal Music, MTV med flera.

2006 gjorde TV6 en miniserie om Rimérs liv kallad ”Being Bingo”. Serien fungerade även som marknadsföring för lanseringen av Rimérs klädmärke Sexy By Sweden. Rimér har även startat modellagentur och varit chefredaktör för tidningen Moore Magazine som fokuserade på glamourmodeller.

Rimérs privatliv har ofta varit i blickfånget. Han var gift med Big Brother-deltagaren Angelica Bremert 2006-2008. Tillsammans med Katrin Zytomierska, som han hade ett förhållande med 2009-2015, har han två söner. Rimér har även dottern Nova från en tidigare relation.

Dogge Doggelito och ComeOn
Douglas Leon, mer känd under artistnamnet Dogge Doggelito, är en av Sveriges mest kända rappare. Han slog igenom som frontman i Latin Kings, ett av landets första stora hiphop-band, på 90-talet.

2018 gjorde Dogge ett uppmärksammat samarbete med spelbolaget ComeOn. Han spelade in en reklamlåt för bolaget kallad ”Kom igen nu!” som användes flitigt i deras marknadsföring.

Dogge har haft en lång och framgångsrik karriär inom musik, film, litteratur och TV. Hans bakgrund, med rötter i Botkyrka, har gett honom ett rikt liv med många erfarenheter som han kan dela med sig av. Förutom Latin Kings har han varit involverad i flera andra musikprojekt genom åren.

Zlatan Ibrahimović och Bethard
Zlatan Ibrahimović behöver knappast någon närmare presentation. Fotbollsikonen, som slog igenom i Malmö FF innan han blev en superstjärna i klubbar som Ajax, Juventus, Inter, Barcelona, Milan, PSG och Manchester United, är en av Sveriges mest kända personer internationellt.

2018 gick Zlatan in som delägare och varumärkesambassadör för spelbolaget Bethard. Hans globala stjärnstatus användes för att marknadsföra Bethard på flera europeiska marknader där bolaget ville etablera sig och få spellicenser.

Zlatans samarbete med Bethard väckte viss kontrovers, då vissa menade att det var olämpligt av en så stor förebild att göra reklam för spelande. Andra menade att det var Zlatans fulla rätt att investera i och marknadsföra ett lagligt företag.

Diskussion och framtid
Att använda kändisar för att marknadsföra spel är ingen ny företeelse, men har blivit allt vanligare i takt med att spelmarknaden digitaliserats och konkurrensen hårdnat. Kändisars ansikten och personliga varumärken används för att sticka ut, skapa uppmärksamhet och bygga förtroende hos potentiella kunder.

Samtidigt väcker kändisars kopplingar till spelbranschen frågor. En australiensisk studie från 2023 visade att kändisars medverkan i spelreklam fick unga att uppfatta spelande som mer normaliserat och mindre riskfyllt. Det finns en oro för att kändisars glorifiering av spel kan bidra till ökat problemspelande, särskilt bland unga och sårbara grupper.

Hur relationen mellan kändisar och spelbranschen kommer utvecklas framöver återstår att se. Klart är att det finns både möjligheter och fallgropar med denna typ av marknadsföring. Det är en komplex fråga som engagerar branschen, kändisar, konsumenter, hälsoexperter och beslutsfattare. Fler studier behövs för att förstå de långsiktiga effekterna.

Oavsett hur framtiden ser ut lär kändisar och kasinon förbli tätt sammanlänkade. För kasinona är kändissamarbeten ett effektivt sätt att nå ut och bygga varumärken. För kändisarna kan det vara lukrativa affärer, men de riskerar också att sända tveksamma signaler. Som alltid när kändisar och kommersialism möts är det en delikat balansgång mellan nytta och ansvar.