Kändisar

Kändisars inflytande på marknaden – inspirationskällor och trendsetters

Det har knappast undgått någon att kändisar och influencers blivit en riktig guldgruva för marknadsförare världen över. Visserligen har berömdheter alltid fungerat som inspiration för den breda massan, men i och med internet och sociala medier har de börjat spela en enorm roll i hur trender formas och konsumtionsmönster förändras.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

| 2024-11-28 kl 11:34 |

ProvaPremium

Kändisar och influencers är långt ifrån bara underhållare. De fungerar som stilförebilder och trendsetters, och många av dem når ut till miljontals följare på plattformar som YouTube och TikTok med bara ett enda inlägg. Inte konstigt att företag som säljer allt från vape och energidrycker till smink och livsstilsprodukter vill använda sig av den räckvidden för att nå ut med sina produkter.

 

Bild 1 av 1cdcd sp - Stoppa Pressarna

Så vape:ar Tom Hardy
Just vapes har alldeles nyligen fått extra uppmärksamhet efter att skådespelaren Tom Hardy visat sig ha 60 vapes med smak av jordgubbsglass på sin kravlista för sin loge (även kallad “rider”) vid en kommande inspelning. Sannolikt leder en sådan extravagant nyhet till att många blir nyfikna på hur god den där smaksättningen egentligen är och beslutar sig för att prova själva.

Hardys rider var sannolikt inte ett utslag av någon planerad marknadsföring utan snarare ett uttryck för hans personliga tycke och smak, men moderna e-cigaretter är en produkt som också fått en rejäl skjuts efter marknadsföring via influencers i sociala medier. Genom att använda sig av strategiskt viktiga influencers för den målgrupp man riktar sig till kan företag skapa en bild av sina produkter som verkar lockande på just de personer man vill sälja till.

Psykologi en viktig faktor bakom marknadsföring via influencers
Bakom de framgångar som marknadsföring via influencers har ligger en rad olika psykologiska faktorer. Till exempel fungerar influencers som en typ av förebilder för sina följare, där följarna ser influencern som lyckad och framgångsrik och vill göra vad de kan för att också själva bli det. Att bli kontinuerligt matade med bilder och innehåll gör att följarna får en känsla av att de “hänger med” och är en del av det häftiga liv som deras förebilder verkar leva.

Detta resonemang kan man även vända på, och se en effekt av det som kallas “FOMO” – “fear of missing out”. Man upplever en oro att missa saker om man ser tydliga trender som man själv ännu inte hakat på. En influencer som visar upp en viss produkt kan ge följarna känslan av att just den produkten är helt oumbärlig för ett socialt och modernt liv.

Nästan alla påverkas av det de ser på sociala medier
Med lite distans kan det vara lätt att tro att man inte “går på” den lätta – men även för den som tycker sig vara medveten om hur den här typen av påverkan fungerar kan det vara riktigt klurigt att faktiskt värja sig för kraften i algoritmernas psykologi. Ofta blir man matad med just det innehåll som man undermedvetet dras till, snarare än de intressen man medvetet anser sig ha.

Det är också lätt att tro att den här typen av marknadsföring endast används för att rikta sig till ungdomar, eftersom de produkter som marknadsförs av de influencers som får mest uppmärksamhet i traditionell media, ofta riktar sig mot ungdomar. Detta är dock bedrägligt. De flesta intressen har sina egna förebilder i sociala medier idag – och reklamsamarbeten förekommer även hos profiler som hänger sig åt fiske, husrenovering eller skogsarbete.