Lotta Bromés ljuva hämnd – programledaren får upprättelse

Lotta Bromés ljuva hämnd.
Nu får den populära programledaren upprättelse.
Tidningsdraken Expressen klandras för sina publiceringar kring henne.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2018-06-25 kl 21:58 |

ProvaPremium

Det är Pressens Opinionsnämnd som klandrar Expressen för en rad artiklar om programledaren Lotta Bromé.

Artiklarna gällde anklagelser om sexuella trakasserier och publicerades i höstas under vinjetten #metoo.

Nämnden menar att Lotta Bromés ställning och de anklagelser som riktats mot henne inte har motiverat den omfattande publiceringen och namngivningen.

För Lotta Bromé måste det vara en skön hämnd och upprättelse att få rätt mot den inflytelserika tidningen.

Det var mellan den 22 november och den 3 december 2017 som Expressen publicerade en rad artiklar om programledaren Lotta Bromé som gällde anklagelser om sexuella tra­kasserier.

Artiklarna publicerades under vinjetten #metoo.

Saken uppmärksam­mades även på tidningens förstasidor och på löpsedlar.

Den 22 november 2017 publicerades på löpsedeln och förstasidan Utreddes internt: Lotta Bromé lämnar SR efter anklagelser om sexuella trakasserier, med bild på Lotta Bromé.

Enligt anonyma vittnen till Expressen skulle hon ha gjort sexuella närmanden och kränkt medarbetare.

Andreas Miller, kanalchef på P4 Radio Stockholm, ville varken dementera eller bekräfta uppgifterna om att Lotta Bromé fått lämna på grund av anklagelserna.