Margaux Dietz nya miljonsmäll efter skandalerna
Ingen ände på eländet.
Margaux Dietz hela ekonomi har rasat samman.
”Trapphus”-skandalen har blivit minst sagt kostsam för den en gång i tiden så framgångsrika influencern.
Stoppa Pressarna
| 2024-07-26 kl 17:12 |
En gång i tiden var Margaux Dietz, 33, en av Sveriges mest framgångsrika influencers.
Hon var den första ”nya tidens” kändis som fick medverka i ”Let’s Dance” och partiledarna medverkade i hennes utfrågningar under valrörelsen.
LÄS MER: Kristin Kaspersens förtvivlan efter konkursen i företaget
Alla framgångar syntes även på bankkontot. Hennes bästa år var 2020 då omsatte hennes bolag 16,7 miljoner kronor.
Blodig och blåslagen
Nu har allt rasat. Ekonomin är körd i botten.
Influencerns olycka började efter att hon i november 2022 publicerade ett klipp på en blodig, utslagen man som låg utanför hennes dörr.
LÄS MER: Prinsessans stora oro för Chris O’Neills beteende
Margaux Dietz förlorade en mängd samarbeten efter sin trappvideo – företagen övergav henne i en rasande takt.
I filmen hör man Margaux Dietz skratta när hon säger:
– Kom, kom, ni måste kolla genom brevlådan. Jag har låst dörren och vi ska ringa polisen. Det är nån som sover här. Det går inte att öppna dörren för att någon ligger och sover här, haha.
Det stannade dock inte där – hon lät även sin lille son smyga ut och väl där peta på mannen, både mor och barn skrattade.
LÄS MER: Roger Pontare aukt till sjukhus – drabbad av dödlig sjukdom
Klippet var dessutom förstärkt med lustiga ljudeffekter och istället för att ringa efter ambulans eller polis tyckte Margauz det var en bra idé att kontakta sin personlige tränare.
– Det ligger alltså en man utanför min ytterdörr, blodig. Han är inte sönderblodig, han är lite blodig och blåslagen, sa Margaux i samtalet till sin PT som snabbt uppmanade sin klient att ringa polisen istället för till honom.
Margaux Dietz intäkter rasade och i rekordfart.
Det skulle dock bli värre – mycket värre.
LÄS MER: Därför har Niklas Strömstedt guldtand
I januari 2023 avslöjade Nyheter24 att influencern festat målad med blackface tillsammans med kompisar från fashionabla Saltsjöbaden söder om Stockholm.
Bilderna var ett par år gamla men var en tydlig illustration av influencerns bristande omdöme
Därefter dröjde det inte länge förrän Expressen avslöjade att Magaux Dietz även använt n-ordet i en kommentar hon skrivit.
Nu framkommer hela vidden av konsekvenserna av skandalerna.
LÄS MER: Så svek kungen Madeleine: Chris fly förbannad
Margaux Dietz bolag är slaget i spillror – hon har gjort enorma miljonförluster.
– Hennes bolag har rasat 94 procent och vinstmarginalen är minus 290 procent. Det handlar om miljontals kronor mindre för Margaux Dietz bolag Margaux Dietz AB, skriver Nyheter24.
Rekordomsättningen på 16,7 miljoner kronor 2020 har nu rasat till 962 000 kronor under 2023, vilket Dagens Industri, avslöjar.
Samtidigt så har bolagets tillgångar minskat från 5,4 miljoner kronor till 1,7 miljoner kronor.
LÄS MER: Kikki Danielsson i rullstol efter fallolycka på hotellrum
Dagens Industri konstaterar att Margaux Dietz vinstmarginal numera är minus 290 procent.
Nu försöker Margaux Dietz komma tillbaka i tillvaron med nya inkomster – hon ska sälja sexleksaker.
Tillsammans med influencerkollegan Lovisa ”Lojsan” Wallin, 30, vill hon att ”fler kvinnor ska komma”.
– Vi vill förändra synsätt och öppna samtal om kvinnors hälsa, njutning och sexualitet, säger Lovisa Wallin till tidningen Mama.
LÄS MER: Kungen chockar: bryter upp från familjesemestern
Fejkar orgasm
De bägge har startat bolaget Niut club vars verksamhet innebär att de ska sälja sexleksaker.
– Den första produkten till försäljning är en hjärtformad, rosa vibrator som de tagit fram med hjälp av Play-doh-lera, skriver Aftonbladet.
De båda influencerna tycker att porren ger en skev bild av sex och att det är många kvinnor som fejkar orgasm.
– Vi vill förändra synsätt och öppna samtal om kvinnors hälsa, njutning och sexualitet. Vi vill helt enkelt att fler kvinnor ska komma, säger Lovisa Wallin till Mama.
Det finns en studie som visar att män får orgasm 95 procent av tillfällena de har sex med en kvinna medan en kvinna får orgasm 65 procent av gångerna.
– Det handlar inte bara om sexleksaker, utan vi vill skapa en kategori av produkter och tjänster som gör att det faktiskt kan påverka de siffrorna. Det är vårt mål, säger Margaux Dietz.
Nu återstår att se om sexleksakerna kan bidra till att Margaux Dietz får ordning på sin ekonomi igen.