Artister
Nya kritiken mot Fröken Snusk – anklagas för att uppmana till alkoholkonsumtion
Det stormar återigen kring Fröken Snusk. Den kontroversiella artisten och entreprenören har hamnat i blåsväder – igen. Efter tidigare kritik för sitt snusvarumärke Frökens Nikotin är det nu hennes vin, Frökens Bubbel, som orsakar rabalder, då hon menas ha uppmanat konsumenter till köp.
Stoppa Pressarna
| 2025-03-10 kl 16:10 |
Det är Alkoholgranskningsmannen (AGM) som slår ner på marknadsföringen av Frökens Bubbel, där följare uppmanades att köpa hennes bubbel för att säkra plats på Systembolagets hyllor. Här går vi igenom turerna i debatten.
Fröken Snusks marknadsföring ifrågasätts av Alkoholgranskningsmannen
Härvan kring Frökens Bubbel växer. AGM, som övervakar alkoholreklam i Sverige, har reagerat starkt på ett inlägg på sociala medier där följare uppmanades att köpa vinet.
“Vi behöver sälja 800 flaskor till för att få en plats på Systembolagets hyllor nästa år,” stod det i inlägget enligt AGM. Ett tydligt försök att pressa fram köp? AGM anser det och har nu gått ut med skarp kritik.
Men var kommer budskapet ifrån? Enligt Fröken Snusks team är det inte hon själv som skrivit inlägget. Istället menar de att det rör sig om ett fankonto på Instagram. När de fick reda på det agerade de direkt och såg till att det togs bort. Men frågan om vad som egentligen är tillåtet i alkoholreklam har blossat upp igen.
Nerlex Beverage, som står bakom vinet, menar att de inte kan hållas ansvariga för inlägget eftersom det inte kom från dem. Ändå har de nu hamnat mitt i stormen. Alkoholreklam är hårt reglerad i Sverige, och att försöka påverka Systembolagets sortiment genom att driva försäljning på sociala medier ses som en röd flagga.
Tidigare kritik mot Fröken Snusks nikotinprodukter och försäljningsmetoder
Det är inte första gången Fröken Snusk hamnar i hetluften. Redan förra året fick hon en rejäl känga när hon utsågs till “Årets folkhälsoförgörare” av Ungdomens Nykterhetsförbund. Anledningen? Hennes marknadsföring av Frökens Nikotin.
Frökens Nikotin lanserades under 2023 och tog marknaden med storm. I en intervju med snuset.se säger huvudpersonen själv att den största utmaningen när hon startade sitt eget snusvarumärke var den stora efterfrågan.
I takt med att Frökens Nikotin vuxit i popularitet har även kritiken mot märket ökat. Kritiker menar att den anonyma artisten bidrar till att normalisera nikotinanvändning bland unga, och Folkhälsomyndigheten har tidigare varnat för att exponering för snus i sociala medier kan påverka konsumtionen bland ungdomar.
Men Fröken Snusk själv slår ifrån sig. Hon hävdar att hennes produkter är riktade mot vuxna och att all hennes marknadsföring följer de lagar och regler som gäller. Trots det har debatten fortsatt, och nu med den senaste alkoholgranskningen i fokus ser det ut som att hennes varumärke ännu en gång hamnar på kant med myndigheterna.
Regelverket kring alkoholreklam – vad säger lagen?
Svenska alkohollagen är tydlig. Marknadsföring måste vara måttfull, reklamen får inte uppmana till konsumtion och reklamen får inte heller riktas till personer under 25 år.
På sociala medier gäller samma regler som för tryckta medier. Minst 70 procent av mottagarna måste vara över 25 år, annars är reklam för alkohol förbjuden. AGM menar att Fröken Snusks marknadsföring bryter mot det, och att uppmaningen till köp är ett solklart regelbrott.
Frågan är nu: Vad händer med Fröken Snusk? AGM har tidigare varit hårda i sina bedömningar, och med den senaste granskningen i ryggen kan det här bli en riktig mardröm för hennes varumärke.
Och som om inte det var nog kan Systembolaget själva också reagera. Om de anser att marknadsföringen bryter mot reglerna kan vinet rentav plockas bort från sortimentet. Det skulle innebära katastrof för Fröken Snusks satsning på alkohol – och hon skulle tvingas tänka om helt.
Hur det hela slutar återstår att se, men att det blivit en snackis råder det inga tvivel om.
Reaktionerna på kritiken – fansen rasar och branschen håller andan
Kritiken mot Fröken Snusk har skapat stor uppståndelse, och reaktionerna har inte låtit vänta på sig. På sociala medier kokar debatten, vissa fans försvarar artisten och menar att granskningen är överdriven, medan andra anser att regler är till för att följas.
Men det är inte bara fansen som reagerar. Branschfolk och marknadsföringsexperter följer utvecklingen noga. Artister och kändisar har tidigare blivit granskade av AGM, och frågan är nu hur det kommer att påverka framtida samarbeten. Kommer företag att våga satsa på kändisviner eller blir det tvärstopp?
Samtidigt är det tyst från Fröken Snusk själv. Hon har ännu inte kommenterat kritiken offentligt, och frågan är hur hon väljer att hantera stormen. Kommer hon att ta striden – eller försöka lägga locket på?
Det återstår att se om AGM kommer att driva ärendet vidare eller om det hela rinner ut i sanden. En sak är dock säker: Fröken Snusk fortsätter att skapa rubriker, vare sig det gäller snus, bubbel eller epadunk.