Livssituation
Pernilla Wahlgren bedragen efter Allsången
Det sista hon behövde.
Pernilla Wahlgren har blivit nesligen bedragen.
Nu rasar sångerskan och hon har svårt att förlåta och försonas.
Stoppa Pressarna
| 2025-07-07 kl 17:08 |
Artisten och tv-profilen Pernilla Wahlgren, 57, har blivit indragen i en ny våg av nätbedrägerier där kända personer används som frontfigurer för att sälja produkter – helt utan deras vetskap.
I manipulerade videoklipp som sprids på sociala medier ser man Pernilla Wahlgren med till synes trovärdiga röst- och ansiktsrörelser rekommendera olika bantningspreparat.
LÄS MER: Jenny Alversjö tackar för sig – efter alla år i TV4
I ett av klippen, som cirkulerat på Facebook, sägs Pernilla ha gått ner 16 kilo på en och en halv månad med hjälp av ett ”hemlagat recept”.
Desinformation
Det är efter att ”Allsång på Skansen” dragit igång som Pernilla blivit bedragen.
Länken i inlägget leder vidare till ett företag registrerat i Nederländerna som säljer CBD-baserade produkter.
LÄS MER: Kungens tydliga krav på prins Daniel
Ett annat klipp, som senare togs bort av Meta, innehåller uttalanden som:
– Ät så mycket du vill, sov så mycket du vill, och glöm gymmet.
Pernilla Wahlgren rasar efter att hon blivit bedragen på nätet:
– Vad fan! Det är absolut inte jag, säger hon till Expressen.
LÄS MER: Ernst Kirchsteigers sanslösa miljonregn
Flera bluffannonser där Pernilla Wahlgren påstås stödja olika dieter har upptäckts under våren.
Trots att många inlägg raderats är vissa fortfarande synliga, vilket väcker frågor om techjättarnas förmåga att agera mot desinformation.
– Jag tycker Facebook är hemskt, jag har inte ens Facebook. Det är bara en massa skit som florerar där, säger Pernilla Wahlgren vidare i intervjun.
Fenomenet är en del av en växande trend där AI-teknik används för att skapa deepfake-videor.
LÄS MER: Nya detaljer: Så lurades Rickard Olsson att bli förlovad
Dessa kan vara så övertygande att det blir svårt även för vana användare att skilja på verkligt och falskt.
Tidigare har även forskaren Agnes Wold, 70, och tidigare statsepidemiologen Anders Tegnell, 69, figurerat i liknande annonser – båda helt ovetandes.
Nu slår fler kända profiler larm.
Skådespelaren Mikael Persbrandt, 61, har själv uppmärksammat att bedragare utnyttjar hans namn och bild.
LÄS MER: Prins Carl Philips lycka efter vändningen i relationen
I en story på Instagram publicerade han nyligen en svart bild med texten:
– Varning för flera fejk-konton i mitt namn. Det är bara ett officiellt konto och det är det här. Och inga privata konton.
Även om det är oklart exakt vad de falska kontona har använt Persbrandts namn till, är han långt ifrån ensam.
Kändisar är ett lätt byte för bedragare – deras kändisskap skapar förtroende hos potentiella offer, som sällan ifrågasätter trovärdigheten i ett till synes privat meddelande från en stjärna.
LÄS MER: Rickard Olssons chockförlovning med Cathrine Hardenborg
ID-kapning och olovlig användning av bildmaterial är dessutom brottsliga handlingar, enligt svensk lag.
Trots det är rättsprocessen ofta utdragen, särskilt när verksamheten bedrivs från utlandet.
Blockera och anmäl
Musikalstjärnan Peter Jöback, 54, har också drabbats.
LÄS MER: Madeleines tårfyllda beslut – Chris fick sin vilja igenom
I ett inlägg på Instagram betonade han att hans officiella konto är det enda som ska betraktas som äkta:
– Alla andra personer som säger sig vara Peter Jöback eller ingå i hans team är falska.
Han uppmanar sina följare att inte svara på förfrågningar eller direktmeddelanden från andra konton, utan i stället blockera och anmäla dem.
– Vi uppmanar er att inte svara på dessa, utan istället anmäla och blockera dessa konton, skrev han.
LÄS MER: Christian Bauers sommarmys med okänd kille
Peter Jöbacks frustration är påtaglig.
Att någon använder hans namn för att lura andra skadar inte bara hans personliga varumärke – det påverkar även hans relation till fans och allmänheten.
Att kändisar drabbas av nätbedrägerier är inget nytt, men användningen av AI har gett bedragarna ett kraftfullt nytt verktyg.
Tekniken gör det möjligt att skapa videor där det ser ut som att kända personer talar direkt till kameran – trots att de aldrig sagt ett ord.
Samtidigt går utvecklingen snabbare än lagstiftningen hinner reagera.
Plattformar som Facebook och Instagram har visserligen riktlinjer mot vilseledande innehåll, men modereringsarbetet är ofta otillräckligt.
För de drabbade återstår oftast bara att själva gå ut och varna sina följare – och hoppas att allmänheten har förmågan att genomskåda bluffarna.
För Wahlgren, Persbrandt och Jöback innebär det en påtvingad kamp för att återta kontrollen över sina egna ansikten, röster och rykten.