Livssituation

Pernilla Wahlgrens tuffa splittring med Bauer

Det går tungt.
Pernilla Wahlgren och maken, Christian Bauer lever splittrade.
Program- och allsångsledaren hinner knappt träffa Skärgårdshunken.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Ishana Amiri

| 2025-07-29 kl 17:38 |

ProvaPremium

Pernilla Wahlgren, 57, är pressad på flera fronter.

Det är mitt i allsångssommaren på Skansen och Pernilla Wahlgren leder programmet för tredje året i rad.

Pernilla Wahlgren och Christian Bauer har varit splittrade under sommaren. Paret hinner knappt ses.
Bild 1 av 9
Pernilla Wahlgren och Christian Bauer har varit splittrade under sommaren. Paret hinner knappt ses.
Christian Bauer och Pernilla Wahlgren är nygifta men det blev en del trubbel och skilsmässorykten har florerat. För Bauer är det jobbigt ibland med Pernillas höga tempo.
Bild 2 av 9
Christian Bauer och Pernilla Wahlgren är nygifta men det blev en del trubbel och skilsmässorykten har florerat. För Bauer är det jobbigt ibland med Pernillas höga tempo.
Pernilla Wahlgren anklagas för att sprida lögner, det hela uppdagas kort efter krisen med maken, Christian Bauer.
Bild 3 av 9
Pernilla Wahlgren anklagas för att sprida lögner, det hela uppdagas kort efter krisen med maken, Christian Bauer.
Pernilla älskar att leda programmet, det strålar om henne. Men hon måste vara försiktig så hon inte blir utbränd.
Bild 4 av 9
Pernilla älskar att leda programmet, det strålar om henne. Men hon måste vara försiktig så hon inte blir utbränd.
Här presenterar Pernilla Thomas Stenström som ska vara med i Allsången.
Bild 5 av 9
Här presenterar Pernilla Thomas Stenström som ska vara med i Allsången.
Pernilla Wahlgren är mycket uppskattad som programledare för
Bild 6 av 9
Pernilla Wahlgren är mycket uppskattad som programledare för "Allsång på Skansen" men det kommer med ett pris.
Pernilla Wahlgren och Hanna Hedlund stöttar varandra i stort och smått.
Bild 7 av 9
Pernilla Wahlgren och Hanna Hedlund stöttar varandra i stort och smått.
Pernilla Wahlgren är levnadsglad men kanske lite naiv och utnyttjas lätt.
Bild 8 av 9
Pernilla Wahlgren är levnadsglad men kanske lite naiv och utnyttjas lätt.
Här skojar Pernilla Wahlgren till det med actionhjälten Dolph Lundgren som hon känner bra privat tack vare Johan
Bild 9 av 9
Här skojar Pernilla Wahlgren till det med actionhjälten Dolph Lundgren som hon känner bra privat tack vare Johan "Superhunken" Pråmell som osjälviskt fört de bägge stjärnorna samman.

Men bakom kulisserna tornar problemen upp sig.

Ofta ensam

Förhållandet med maken Christian Bauer, 59, har satts på prov – paret har knappt hunnit ses på hela sommaren.

Samtidigt har SVT i sista stund ändrat kvällens program, och Pernilla Wahlgren möter skarp kritik för sitt samarbete med dropshipping-företag anklagade för vilseledande marknadsföring.

Att vara ansiktet utåt för ett av Sveriges mest folkkära program är ett drömjobb för många. För Pernilla Wahlgren är det verklighet – men verkligheten är mer komplicerad än den kan te sig i förstone.

Med ett hektiskt schema och fulltecknad kalender har tiden för privatlivet krympt till ett minimum.

– Jag har jobbat sju dagar i veckan den här våren. Inte en enda dag ledigt, säger Pernilla till Expressen, vilket Hänt rapporterar om.

När hon nu pendlar mellan Stockholm och sitt semesterhus i Spanien gör hon det ofta ensam.

Maken Christian, som annars brukar synas vid hennes sida, har fått stanna hemma på grund av jobb.

Det frestar på förhållandet, trots att Pernilla beskriver deras relation som stark.

– Vi älskar att göra saker var för sig, men ibland är det svårt att få ihop vardagen, säger hon.

Splittringen märktes tydligt i ett avsnitt av ”Wahlgrens värld”, där paret öppet pratade om svårigheter i kommunikationen och olikheter i livsstil.

Pernilla har själv kallat det för en ”hälsosam treårskris”, men bakom det till synes avslappnade uttrycket döljer sig en mer allvarlig ton.

Påverkar planeringen

Som om den privata pressen inte vore nog kom SVT med ett sent besked inför kvällens sändning: programmet ändras i sista stund för att uppmärksamma Stockholm Pride.

– Firandet når hela vägen till Skansen, skriver SVT i ett pressmeddelande.

Magnus Carlsson, 51, tidigare frontman i Barbados, hoppar in och firar 25-årsjubileet av superhiten ”Kom hem”.

På scen står också bland andra Charlotte Perrelli, 50, Victor Leksell, 28, Emmalisa Hallander, 26, och Greekazo, 24.

Programförändringen är bara en i raden denna sommar.

Sedan Morrissey, 66, ställde in sin medverkan i juni har SVT tvingats jonglera med artistlistan, där vissa avhopp kommit så sent att extra låtar lagts in som utfyllnad.

Det har gett säsongen en något oförutsägbar karaktär – något som även påverkar programledarens planering.

Men den mest allvarliga kritiken mot Pernilla Wahlgren kommer inte från nöjesredaktionen – utan från konsumentskyddshåll.

Expressens erkänt skicklige reporter Johan Eneroth avslöjar att Wahlgren under året marknadsfört produkter från dropshipping-företag som Skogshjerte och Sweetnap.

Företagen anklagas för att vilseleda konsumenter med falska påståenden om ”svensk design” och ”testvinnare”, samtidigt som produkterna i själva verket massproduceras i Asien och ibland säljs billigare via andra sajter som Temu eller AliExpress.

Skogshjerte, som fått 73 anmälningar till Konsumentverket i år, säljer träredskap som Pernilla Wahlgren visat upp i en reklamfilm.

– Jag testade produkterna och de verkade okej, men jag visste inte att det var dropshipping, säger hon i en kommentar.

Trots att hon nu säger sig ta avstånd från samarbetet är hennes reklaminlägg för kudden Sweetnap fortfarande aktivt på Facebook.

Sweetnap har, enligt Konsumentverket, fått klagomål på lukt, bristande kvalitet och höga returkostnader.

Kuddens påstådda utmärkelse som ”testvinnare 2024” har inte kunnat verifieras.

– Det är därför man anlitar en byrå, säger Wahlgren. Men jag ska kolla bättre framöver.

Kritiker menar dock att det inte räcker. Matprofilen Johan ”Matgeek” Hedberg, 48, kallar Skogshjerte för ”den värsta skiten i träsket av dropshipping-elände” och riktar även kritik mot kändisarna bakom reklamen.

Advokat Sandra Hanson påpekar att annonserna kan bryta mot både marknadsföringslagen och EU:s svarta lista, särskilt om en sida som ”Sömntips” – som marknadsför Sweetnap – utger sig för att vara oberoende men i själva verket ägs av försäljaren.

Företagen bakom – unga entreprenörer i 20-årsåldern – har valt att inte kommentera kritiken.

Men för Pernilla Wahlgren, som byggt en karriär på sin folklighet och öppenhet, kan anseendet nu vara i fara.

Frågan är vad publiken tycker när kamerorna slocknar och musiken tystnar.