Livsförändring
Rederiet-stjärnorna skiljer sig – är i 90-årsåldern
Ibland känns det inte rätt.
Nu skiljer sig Rederiet-stjärnorna Anita Wall och Lars Lind – efter
25 år tillsammans.
Att paret är i 90-årsåldern förändrar inget.
Stoppa Pressarna
| 2025-10-07 kl 17:28 |
Anita Wall, 85, och Lars Lind, 90, går skilda vägar trots att de uppnått en respektabel ålder.
Efter ett långt liv tillsammans har paret tröttnat.
LÄS MER: Dramatiska glädjebeskedet till Silvia – hovet måste agera nu
De två, båda kända från SVT:s dramaserie ”Rederiet”, har gemensamt ansökt om skilsmässa vid Stockholms tingsrätt.
– Vi har olika behov som gamla människor ofta har, säger Anita Wall till Expressen som var först med att rapportera om skilsmässan.
Lång gemensam väg
Paret har varit tillsammans i omkring 25 år och gifta sedan 2007. Trots separationen beskriver Anita Wall relationen som varm och odramatisk.
LÄS MER: Yvonne Rydings nya liv – bryter upp och går vidare
– Läget är kanon och vi är jättekompisar. Vi träffas och har det bra, säger hon till Expressen.
När hon får frågan varför de valt att skiljas nu, svarar hon enkelt:
– Därför att vi har olika behov som gamla människor ofta har. Vi tycker att vi vill ha lite trevligt ihop i stället för att gnata lite och så där.
Anita Wall och Lars Lind har under sina långa karriärer ofta rört sig i samma kretsar inom svensk teater och film, men deras vägar korsades först på allvar långt senare i livet.
LÄS MER: Anders Lundin om Martin Järborgs insats i ”Robinson”
Båda medverkade i ”Rederiet”, SVT:s långkörare som sändes mellan 1992 och 2002.
Lars Lind spelade kaptenen Harald Löfgren under de sista säsongerna, medan Anita Wall under 1990-talets början gestaltade den sofistikerade affärskvinnan Elisabeth Lerwacht.
Lars Lind föddes i Umeå och växte upp i en musikerfamilj.
Efter flytten till Malmö under krigsåren började han spela teater vid sidan av musiken och antogs till Dramatens elevskola 1954.
LÄS MER: Så dog folkkära ”Rederiet”-stjärnan
Han debuterade på scen 1957 och kom därefter att tillhöra Dramatens ensemble under flera decennier, med avbrott för engagemang vid bland annat TV-teatern, Vasateatern och Stockholms stadsteater.
På film gjorde han tidigt avtryck i Vilgot Sjömans ”491” (1964) och syntes även i Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet” (1957).
Hans mjuka framtoning gjorde honom till en uppskattad aktör i både komedier och dramer.
Lars Lind tilldelades Teaterförbundets Daniel Engdahl-stipendium 1966 och har under sin karriär arbetat med några av svensk teaters mest framstående namn.
LÄS MER: Dominika Peczynski om psykiska pressen i ”Spelet”
Dramatens fasta ensemble
I samband med sin 90-årsdag i januari i år berättade han för Aftonbladet om sitt äktenskap med Anita Wall.
– Vi har snart varit tillsammans i 25 år. Eftersom vi båda har jobbat inom det här så har vi respekt för varandras yrkesutövning och förstår precis hur det funkar. Vi blir äldre tillsammans och det känns fint, vi har det väldigt bra.
Anita Wall är född i Stockholm och började som barnskådespelare vid Vår teater och spelade redan som ung titelrollen i ”Pippi Långstrump”.
LÄS MER: Raseriet mot Martin Järborg i ”Robinson” – tröstas av hustrun
Efter utbildning vid Dramatens elevskola 1962–65 har hon tillhört teaterns fasta ensemble i över femtio år.
Hon har gjort minnesvärda roller i klassiker som ”Misantropen” (1970), ”Fröken Margarida” (1976) och ”Två herrars tjänare” (1982).
Hon har också synts i tv och film – bland annat i ”Grabbarna i 57:an”, ”Rederiet” och ”Beck – Levande begravd” (2009).
För sina insatser har Anita Wall tilldelats flera priser, bland annat Guldbaggen för Bästa kvinnliga biroll (2015), Litteris et Artibus (2001) och Svenska Akademiens teaterpris (2017).
LÄS MER: Eva O’Neill tvingades sälja sina ägodelar – lämnade hemmet
Att paret nu väljer att separera väcker både förvåning och respekt i kulturkretsar.
Efter ett långt yrkesliv i rampljuset beskriver Anita Wall beslutet som en naturlig förändring.
– Vi är jättekompisar, säger hon till Expressen.
Efter drygt två decennier tillsammans avslutas därmed ett av svensk teaters mest erfarna äktenskap – med värme snarare än konflikt.