Så krossar Mat-Tina konkurrenterna

De tjänar miljoner på matprogram, kokböcker och egna viner. 

Ernst Kirchsteiger och Per Morberg har blivit rika män tack vare sina namn. 

Men de får storstryk av Mat-Tina Nordström, som med hjälp av sitt kändisskap, byggt upp ett mångmiljonimperium. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Pedro Sanchez

| 2018-04-15 kl 08:08 |

ProvaPremium

De stora svenska matprofilerna i tv utnyttjar sina populära program för sin egen affärsverksamhet. 

En granskning, gjord av Expressen, avslöjar hur Per Morberg, 57, exempelvis använder produkter ur sin egen köksredskapsserie i nya säsongen av “Vad blir det för mat?”. 

Bild 1 av 9mattina stor1 1 - Stoppa Pressarna

Mat-Tina Nordström har mer pengar i sitt bolag än konkurrenterna.
Bild 2 av 9mattina stor9 - Stoppa Pressarna

De svenska tv-kockarna tjänar miljoner på sina produktplaceringar. Per Morberg använder exempelvis sin egen köksredskapserie i nya säsongen av "Vad blir det för mat?".
Bild 3 av 9mattina stor8 - Stoppa Pressarna

"Man väljer stålarna före konsten. Det har jag gjort och då känner jag mig ibland lortig", har den tidigare skådisen berättat.
Bild 4 av 9mattina stor10 - Stoppa Pressarna

Jan Guillou har alltid hävdat att han vill betala så mycket skatt som möjligt, trots det tar nu strid i högre instans för att slippa betala skatt.
Bild 5 av 9mattina stor6 - Stoppa Pressarna

Ernst Kirchsteiger säljer hundratals inredningsprodukter och har 4,9 miljoner kronor i eget kapital i sitt bolag.
Bild 6 av 9mattina stor11 - Stoppa Pressarna

Men programledaren för storstryk av landets största tv-kocksdrottning.
Bild 7 av 9mattina stor5 - Stoppa Pressarna

Tina Nordström har ett eget kapital på nära 23 miljoner kronor i sitt bolag.
Bild 8 av 9mattina stor3 - Stoppa Pressarna

Mat-Tina vet att pengarna börjar rulla så fort hon syns i tv-rutan.
Bild 9 av 9mattina stor4 - Stoppa Pressarna

Nu har Mat-Tina lanserat en ny köksserie. Nu blir det ännu mer klirr i kassan.

Tv-kocken, som har ett eget kapital på över 6,9 miljoner i sitt bolag, kritiserades 2015 för att ta 3 995 kronor för en skärbräda. Det bekom honom inte det minsta och svarade på Facebook att han skulle höja priset. 
– Man väljer stålarna före konsten. Det har jag gjort och då känner jag mig ibland lortig, har den tidigare skådisen berättat i “Anders knackar på”. 

Precis som sina kollegor Tina “Mat-Tina” Nordström, 44, och Ernst Kirchsteiger, 60, saluför Per Morberg sina egna viner. Jan Guillou, 74, har vid flera tillfällen kritiserat kändisar som med hjälp av sina namn kränger viner. 

– Det här är en form av bedrägeri. Morbergs viner är ofta testade och de får usla betyg av alla vinkännare och då tror jag mer på dem än på en ettikett, sa han i “I särklass med Niklas”. 

PR-mannen Niclas Lövkvist förklarar att hemligheten bakom miljonindustrin ligger i att matprofilerna syns i tv. 
– Tv är mycket effektivt för att nå väldigt många människor på ett effektivt sätt. Det är naturligtvis otroligt värdefullt att få den exponeringen av sig själv när man är sin egen produkt och har sitt namn på produkterna man säljer, säger han till Expressen. 

En enkel sökning visar hur mysiga Ernst Kirchsteiger kränger muggar, servetter, diskrasor och grytvantor på nätet. Programledaren har 4,9 miljoner kronor i eget kapital i sitt bolag. 

Men både han och Per Morberg slås med hästlängder av Mat-Tina, som också hon lanserat sin egen kökskollektion och överlägset har mest pengar i sitt bolag. Tina Nordströms företag har ett eget kapital på närmare 23 miljoner kronor. 

Andra tv-kändisar har valt att inte profitera lika mycket på sina kända namn: 
– Vi har inga produktplaceringar. Jag vet att det är många som tjänar pengar på det, men vi har valt att inte göra det, säger Marie Mandelmann, 54.