Så krossar Mat-Tina konkurrenterna

De tjänar miljoner på matprogram, kokböcker och egna viner. 

Ernst Kirchsteiger och Per Morberg har blivit rika män tack vare sina namn. 

Men de får storstryk av Mat-Tina Nordström, som med hjälp av sitt kändisskap, byggt upp ett mångmiljonimperium. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Pedro Sanchez

| 2018-04-15 kl 08:08 |

ProvaPremium

De stora svenska matprofilerna i tv utnyttjar sina populära program för sin egen affärsverksamhet. 

En granskning, gjord av Expressen, avslöjar hur Per Morberg, 57, exempelvis använder produkter ur sin egen köksredskapsserie i nya säsongen av ”Vad blir det för mat?”. 

Bild 1 av 9

Mat-Tina Nordström har mer pengar i sitt bolag än konkurrenterna.
Bild 2 av 9

De svenska tv-kockarna tjänar miljoner på sina produktplaceringar. Per Morberg använder exempelvis sin egen köksredskapserie i nya säsongen av "Vad blir det för mat?".
Bild 3 av 9

"Man väljer stålarna före konsten. Det har jag gjort och då känner jag mig ibland lortig", har den tidigare skådisen berättat.
Bild 4 av 9

Jan Guillou har alltid hävdat att han vill betala så mycket skatt som möjligt, trots det tar nu strid i högre instans för att slippa betala skatt.
Bild 5 av 9

Ernst Kirchsteiger säljer hundratals inredningsprodukter och har 4,9 miljoner kronor i eget kapital i sitt bolag.
Bild 6 av 9

Men programledaren för storstryk av landets största tv-kocksdrottning.
Bild 7 av 9

Tina Nordström har ett eget kapital på nära 23 miljoner kronor i sitt bolag.
Bild 8 av 9

Mat-Tina vet att pengarna börjar rulla så fort hon syns i tv-rutan.
Bild 9 av 9

Nu har Mat-Tina lanserat en ny köksserie. Nu blir det ännu mer klirr i kassan.

Tv-kocken, som har ett eget kapital på över 6,9 miljoner i sitt bolag, kritiserades 2015 för att ta 3 995 kronor för en skärbräda. Det bekom honom inte det minsta och svarade på Facebook att han skulle höja priset. 
– Man väljer stålarna före konsten. Det har jag gjort och då känner jag mig ibland lortig, har den tidigare skådisen berättat i ”Anders knackar på”. 

Precis som sina kollegor Tina ”Mat-Tina” Nordström, 44, och Ernst Kirchsteiger, 60, saluför Per Morberg sina egna viner. Jan Guillou, 74, har vid flera tillfällen kritiserat kändisar som med hjälp av sina namn kränger viner.