Ekonomi

Så många miljoner drar nöjesklanen Wahlgren in

Mycket vill ha mer.
Nöjesklanen Wahlgren omsätter mer än en medelstor stad.
Pernilla Wahlgren och hennes barn kan skratta hela vägen till banken.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Per Nilsson

| 2025-09-12 kl 18:36 |

ProvaPremium

Det går knappast att undgå den ekonomiska framgång som präglar familjen Wahlgren–Ingrosso.

Med artisteri, entreprenörskap, restaurangverksamhet och underhållning på bred front har familjen byggt upp ett imperium som omsätter tiotals miljoner varje år.

Nu har Expressen kartlagt nöjesklanen Wahlgrens alla miljoner.
Bild 1 av 10
Nu har Expressen kartlagt nöjesklanen Wahlgrens alla miljoner.
Benjamin och Oliver Ingrosso har valt lite olika spår men de bägge drar in många sköna miljoner.
Bild 2 av 10
Benjamin och Oliver Ingrosso har valt lite olika spår men de bägge drar in många sköna miljoner.
Oliver Ingrosso brukar kallas
Bild 3 av 10
Oliver Ingrosso brukar kallas "Pernilla Wahlgrens okände son". Han håller sig mer i bakgrunden jämfört med sina syskon.
Benjamin Ingrosso har mer fokus på mobilen än på var han sätter ned fötterna. Kanske han kollar miljonsaldot på bankkontot?
Bild 4 av 10
Benjamin Ingrosso har mer fokus på mobilen än på var han sätter ned fötterna. Kanske han kollar miljonsaldot på bankkontot?
Man ser tydligt de
Bild 5 av 10
Man ser tydligt de "Wahlgrenska" släktdragen hos Oliver och han har ärvt pappa Emilio Ingrossos fina färger.
När vädret är dåligt brukar Benjamin söka sig in på Beirut Café.
Bild 6 av 10
När vädret är dåligt brukar Benjamin söka sig in på Beirut Café.
Bild 7 av 10
"Benji-Boys" alla framgångar ger avtryck i hans plånbok, rejält avtryck.
Det ser tungt ut för Pernilla. Men nöjesklanens överhuvud kan trösta sig med alla miljoner hon drar in.
Bild 8 av 10
Det ser tungt ut för Pernilla. Men nöjesklanens överhuvud kan trösta sig med alla miljoner hon drar in.
Pernilla Wahlgren får ett fint stöd av sin dotter Bianca som är ännu mer framgångsrik än mamma.
Bild 9 av 10
Pernilla Wahlgren får ett fint stöd av sin dotter Bianca som är ännu mer framgångsrik än mamma.
Bianca Ingrosso är 30 år men redan miljardär, hon kontaktas ofta av män som är gränslösa.
Bild 10 av 10
Bianca Ingrosso är 30 år men redan miljardär, hon kontaktas ofta av män som är gränslösa.

Mamma Pernilla Wahlgren, 57, är fortfarande den som toppar familjens inkomster.

Rejäl vinst efter skatt

Med en karriär som spänner över allt från musik och scenproduktion till podd, reality-tv och programledarskap har hon etablerat sig som en av landets mest lönsamma underhållningsprofiler.

Hennes bolag Picadill Production AB passerade 30-miljonersstrecket i omsättning under 2024, med ett rörelseresultat på drygt 20 miljoner kronor.

Vinsten efter skatt landade på hela 18,3 miljoner. Det egna kapitalet är nu närmare 40 miljoner kronor, vilket Expressen rapporterar om.

Därtill fortsätter poddbolaget Wahlgren & Wistam AB, som hon driver tillsammans med kändisväninnan Sofia Wistam, 59, att vara en kassako.

Omsättningen låg på 4,8 miljoner under 2024, med en utdelning på 3,6 miljoner kronor som delades mellan de två delägarna.

Enligt Skatteverkets uppgifter hade Pernilla Wahlgren en förvärvsinkomst på 7,6 miljoner kronor under 2023, vilket gör henne till den mest välavlönade i familjen.

Kapitalöverskottet samma år uppgick till drygt 29 miljoner kronor.

Dottern Bianca Ingrosso, 30, har byggt sitt namn kring skönhetsvarumärket Caia Cosmetics, där hon via sitt ägarbolag Sammy Holding AB fortfarande är en av huvudägarna.

Trots att bolaget inte redovisade någon omsättning 2024, visar resultatet efter finansiella poster en vinst på 33,7 miljoner kronor.

Det egna kapitalet uppgår nu till över 90 miljoner.

Biancas konsult- och varumärkesbolag Bianca Ingrosso AB hade samma år en omsättning på knappt 20 miljoner kronor, med en vinst efter skatt på drygt 11 miljoner.

En utdelning på 20 miljoner kronor fördes vidare till moderbolaget Sammy Holding.

Trots framgångarna visar den personliga deklarationen en mer blygsam förvärvsinkomst på 1,6 miljoner kronor 2023.

Samtidigt redovisade hon ett kapitalunderskott på drygt 1,5 miljoner.

Benjamin Ingrossos, 27, framgångar på musikscenen går heller inte obemärkta förbi.

Med den omfattande ”Better Days Tour” under 2023 och 2024, både i Sverige och internationellt, fördubblades omsättningen i hans bolag Giggit AB.

Fortsatt potential

För 2024 redovisade bolaget en omsättning på närmare 27,7 miljoner kronor och en vinst efter skatt på 17,6 miljoner.

Trots de starka resultaten gjordes ingen utdelning.

Benjamin hade en förvärvsinkomst på 3,4 miljoner kronor under 2023.

Han redovisade samtidigt ett kapitalunderskott på cirka 59 000 kronor.

Utöver musiken driver han även Partouz AB, som ökade sin omsättning från 1 miljon kronor 2023 till 3,5 miljoner kronor året därpå.

Äldste sonen Oliver Ingrosso, 35, har gått en annan väg och etablerat sig i Stockholms krogvärld.

Hans restaurang Olli ristorante på Jakobsbergsgatan blev snabbt en succé efter öppningen 2022.

Moderbolaget Festivus Jakobsbergsgatan 21 AB, där Oliver äger 51 procent genom sitt ägarbolag Manaton AB, omsatte 48,2 miljoner kronor under 2024.

Vinsten efter skatt landade på 5,2 miljoner och bolaget kunde göra en utdelning på 5 miljoner kronor.

Via Manaton AB plockade Oliver själv hem ytterligare utdelningar på knappt 1,8 miljoner kronor.

Hans privata förvärvsinkomst 2023 låg på drygt 700 000 kronor.

Även det gemensamma livsmedelsbolaget Mino Market AB, som han driver tillsammans med Bianca och Benjamin, har haft en stark start.

Under de fem första månaderna av verksamhet 2024 omsatte bolaget 42,8 miljoner kronor.

Vinsten blev blygsam – 676 000 kronor – men volymen signalerar fortsatt potential.

Tillsammans visar syskonen Ingrosso och mamma Pernilla Wahlgren upp en affärsverksamhet som spänner över underhållning, skönhet, musik och restaurang.

Bolagens samlade omsättning ligger på hundratals miljoner kronor och vinsterna fortsätter att växa.

Trots olika vägar – från scenen till köket – förenas familjen av en förmåga att omvandla kändisskap till hållbara affärer.

Och om siffrorna från 2024 är en fingervisning, ser framgångssagan ut att fortsätta i många år framöver.