Tv-profiler

Sofia Wistam om okända och sanslösa miljonaffären

Hon blev först känd som artisten Orups flickvän och fru.
Men Sofia Wistam stod snart på egna ben. I dag är hon veteran som programledare i tv och miljonär.
Nu berättar tv-profilen om affärerna, självförtroendet, kroppen och succén med sin podcast. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Jennifer Erixon

| 2022-06-18 kl 05:30 |

ProvaPremium

Listan över vad Sofia Wistam, 56, medverkat i på tv som programledare, deltagare eller gäst är diger.

Just nu är hon dock tv-aktuell som kanske aldrig tidigare, i alla fall när det gäller debatten kring ett program. Hon i sin egen podd sagt att hon inte är van vid hårda ord.

Bild 1 av 6sofia wistam miljonverksamheter 1 - Stoppa Pressarna

Sofia Wistam är en riktig veteran när det gäller programledarskap i tv.
Bild 2 av 6sofia wistam miljonverksamheter 2 - Stoppa Pressarna

Nu är 56-åringen högaktuell som programledare för den omskrivna dejtingshowen ”Naked Attraction”.
Bild 3 av 6sofia wistam miljonverksamheter 3 - Stoppa Pressarna

Sofia Wistam är medveten om att programmet provocerar, men hon gillar uppdraget och showen.
Bild 4 av 6sofia wistam miljonverksamheter 4 - Stoppa Pressarna

Sofia Wistam har byggt upp miljonverksamheter vid sidan av sina tv-uppdrag.
Bild 5 av 6sofia wistam miljonverksamheter 5 - Stoppa Pressarna

Kändisväninnan Sofia Wistam har en podcast tillsammans med Pernilla Wahlgren. Räkna med att hon är på plats när det är dags för det kändisspäckade bröllopet.
Bild 6 av 6sofia wistam miljonverksamheter 6 - Stoppa Pressarna

Hennes smyckesbolag är mycket framgångsrikt och omsatte 2020 nästan 14 miljoner kronor.

Dejtingprogrammet ”Naked Attraction” i Discovery har skapat stor uppmärksamhet i Sverige, liksom i andra länder som det sänts.

– Jag känner att det här är underhållning. Lite av ett ”guilty pleasure”-program. Sen passar det inte alla. Vissa blir provocerade av att se nakna kroppar, och ska kanske inte titta på det här. Byt kanal i så fall, säger hon i en intervju med Expressen.

– Sen vet jag om att programmet provocerar, och har valt bort att läsa recensioner. Jag är nöjd med min prestation. Deltagarna har varit fantastiska. Det här får blåsa över helt enkelt, fortsätter hon.

Att ta in recensioner och reaktioner har hon överlåtit till en av sina söner.

– Ja, jag bad min son gå igenom mina Instagram-kommentarer. Han sa att 80 procent var positivt, medan 20 procent var jättearga och tyckte att jag skulle syssla med ”Sofias änglar” i stället.

Sofia Wistam säger att hon lockades av det svåra när hon tackade ja till att programleda dejtshowen. Hon har i sin egen podd försvarat programmet och avdramatiserat påståenden som ”kroppshets” och ”sexhets”.

Hon gör även det i den aktuella intervjun, men hon erkänner att hon satt och ”bara gapade” när hon såg naken-programmet första gången.

– Men sen insåg jag att det inte handlar om sex, utan kroppspositivism. Om att visa vanliga kroppar som inte är retuscherade eller opererade. Killar äger kanske sin kropp lite mer, men vi tjejer har en förmåga att hela tiden klanka ned på oss själva, och försöka passa in i någon påhittad norm.

– Så när jag väl stod där i studion kände jag på riktigt att ”wow, vad alla är fina” och att jag ska bejaka min rumpa i stället för att leta fel.

Sofia Wistam har en mindre trevlig historik med sin egen kropp. För cirka tolv år sedan drabbades hon av bröstcancer, men hemlighöll först den fruktansvärda upptäckten för praktiskt taget hela sin omgivning.

– Jag tycker om min kropp. Jag blev lite vingklippt efter min cancer, när en del av mitt bröst opererades bort. Brösten är en del av att känna sig kvinnlig. Nu tänker jag bara på det ibland. Undrar om det syns genom kläderna att jag har ett stort och ett litet bröst? Men många har ju olika storlek på brösten utan att ha opererat sig, säger hon till Expressen.

Att arbeta som programledare i kommersiella tv-kanaler är lukrativt och välbetalt. Men Sofia Wistam har också vid sidan om byggt upp lite av ett affärsimperium.

Hennes smyckesbolag ”By Sofia Wistam”, där maken Magnus Wistam, 53, är vd, startade hon 2018 och enligt det bokslut som finns offentligt omsatte bolaget 2020 nästan 14 miljoner kronor.

Allt började med att hon ville göra ett så kallat ”styrkesmycke” för hennes egna framgångsrika tv-serie ”Sofias änglar” i Kanal 5.

– Sen sålde vi jättemycket direkt. Min man föreslog att han skulle få fart på det och med Magnus så känner jag att han har knäckt koden med mig – att om jag ska komma på bra smycken så behöver jag fria tyglar och lite krav på mig. Sen sköter han allt som han är bra på: Reklam, annonsering, personal, lager och logistik, berättar Sofia.

Hon har också hittat ett framgångsrecept att väva in sin andra stora ”bisyssla” i det kommersiella. Sedan 2015 har hon en podcast med väninnan Pernilla Wahlgren, 54, och enligt det senaste bokslutet omsatte bolaget cirka fyra miljoner kronor.

Sofia berättar att det är ”väldigt roligt att få ge sin version av skvaller, löpsedlar, rubriker eller som nu Naked Attraction”.

– Sen är det business också. Det är lukrativt om man säger så.

Hon sticker inte under stol med att verksamheterna går in i varandra när hon pratar om den framgångsrika podden ”Wahlgren & Wistam”.

– Vi har hittat en synergi, där allt hänger ihop. Jag kan bära mina smycken i tv och sen prata om programmet i podden. Jag behöver inte köpa utrymme, utan skapar det själv. Det är bra att äga sin lanseringsprodukt.

Programledarrollen har ofta ett ”bäst-före-datum”. Konkurrensen är hård och nya förmågor visar framfötterna och knackar på dörren.

Hon är medveten om att man hela tiden måste hävda sig. Ibland är man het, ibland sval.

– Ja, den skörheten är grunden till att jag startade podden och smyckesföretaget. Man mår skitdåligt av det, och då tror jag att jag talar för alla i den här branschen. Men den dagen tv-fönstret stängs har jag andra saker att känna mig trygg och stark i.

Sofia Wistam har i alla fall säkrat upp framtiden så gott det går, och hittills framgångsrikt, om tv-jobben skulle sina i framtiden.