Svenska märken är några av de globalt mest framgångsrika

Trots att Sverige är ett litet land med en befolkning på knappt 10 miljoner invånare är landets företag några av de mest framgångsrika i världen.
Sveriges framgång kan kopplas till ett starkt fokus på innovation och design, samt förmågan att skapa varumärken som väcker genklang hos konsumenter runt om i världen.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Pedro Sanchez

| 2022-01-08 kl 06:03 |

ProvaPremium

Några av Sveriges mest kända varumärken är IKEA, H&M, Spotify och Volvo, och svenska varumärken fortsätter att blomstra trots global ekonomisk oro och konkurrens från utländska företag.
Faktum är att många svenska varumärken växer till och med snabbare än konkurrenter utomlands.

Bild 1 av 1

Om du är nyfiken på historien bakom de största svenska märkena så stora bör du läsa vidare eftersom vi går igenom två exempel på svenska företag och hur de tog världen med storm.

Hur IKEA blev ett världskänt företag
Det var tydligt från starten att Ingvar Kamprad skulle bli affärsman; redan när han var 5 år gammal började han sälja tändstickor. Kort därefter sålde han även frön och pennor. Vid 17 års ålder startade han IKEA. Redan i 1945 öppnades postbeställningar, vilket var en succé. I 1948 började IKEA sälja möbler, vad de är så kända för idag. I 1951 publicerades IKEAs första katalog–och det var kanske då IKEA verkligen slog igenom i Sverige. Två år därefter öppnas den första möbelutställning. Dessa marknadsföringstaktikerna var nya–och en stor anledning till IKEAs globala succé idag.