Thomas Di Levas fruktan efter kristina hatet

Thomas Di Leva möttes av ilska och protester.
Hitlåten ”Dansa din djävul” retade upp kristna fundamentalister.
Nu orkar han berätta om den stora rädslan. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Jennifer Erixon

| 2018-08-25 kl 13:25 |

ProvaPremium

Ingen kan ta miste på Thomas Di Levas, 54, pricksäkerhet för hitlåtar och med tiden har Gävle-sonen kommit att bli en av våra mest folkkära artister.

Artisten har ända sedan han slog igenom väckt känslor med sin något annorlunda framtoning.

Bild 1 av 7di leva hat stor 1 - Stoppa Pressarna

Thomas Di Leva ska ut på kyrkoturné. Det var annorlunda 1989 då han möttes av avsky och protester.
Bild 2 av 7dileva stor5 2 - Stoppa Pressarna

Thomas Di Leva berättar nu om hur hans hit "Dansa din djävul" skapade bråk. På bilden tävlar han i Melodifestivalen.
Bild 3 av 7dileva stor6 2 - Stoppa Pressarna

Thomas Di Leva och Lotta Engberg i "Bingolotto". Gävle-sonen är numera riktigt folkkär.
Bild 4 av 7dileva stor4 2 - Stoppa Pressarna

Thomas Di Leva hette tidigare Magnusson i efternamn men tog sin mammas italienska namn Leva och la till ett "Di".
Bild 5 av 7dileva stor3 2 - Stoppa Pressarna

Thomas Di Leva tycker att hans sånger passar bra i kyrkorummet.
Bild 6 av 7dileva stor1 2 - Stoppa Pressarna

Thomas Di Leva kommer med ett nytt album efter årsskiftet.
Bild 7 av 7dileva stor2 2 - Stoppa Pressarna

Thomas Di Leva har turnerat med Diggiloo-gänget och tillsammans med komikern Per Andersson spexade han till det.

Det började med att han hade en stiliserad lock i pannan, den såg nästan ditklistrad ut. Ett par år in i karriären började Di Leva experimentera med sin klädsel. Sångaren blev förtjust i kaftaner och sedan dess bär han nästan alltid det praktiska plagget.

Men Thomas originella framtoning har också provocerat en del människor genom åren.  

Och även om de flesta mer än gärna tar till sig hans musik så finns det undantag även där. När han 1989 släppte hitlåten ”Dansa din djävul” tog det bokstavligen hus i helvete bland kristna fundamentalister.

Thomas Di Leva möttes med protester och demonstrationer när han skulle uppträdda i Jönköping, som av tradition är en religiös stad med många frikyrkor.

– Det var protestdemonstrationer utanför med plakat från kyrkor i hela Småland, säger Di Leva till Expressen.

Sedan dess har det runnit vatten under broarna och bland de kristna dygderna är ju förmågan att förlåta kanske den viktigaste. Så nu ska Di Leva ut på kyrkoturné där han i samarbete med olika kyrkokörer framför sina största och mest populära låtar.

Men då Thomas Di Leva är en mild person som inte gillar bråk så kommer han inte chansa och framföra ”Dansa din djävul” när han uppträder i kyrkorna.
– Det törs jag inte. Men om man håller djävulen dansande kanske han hålls på avstånd, säger artisten.

Kyrkan och Di Leva kanske inte är en så dum kombination. Sångaren konstaterar att många av hans texter passar bra in i kyrkorummet, de har ju ofta en andlig och livsåskådande dimension.