Ekonomi

Nya uppgifter: Victoria Beckham nära ruinens brant

En riktigt tung tid.
Nu berättar Victoria Beckham om sin svåra ekonomiska kris.
Den tidigare popstjärnan var ytterst nära att förlora allt.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Emma Andersson

| 2025-10-09 kl 12:20 |

ProvaPremium

Victoria Beckham, 51, berättar i en ny Netflix-dokumentär om en tid som höll på att krossa henne – både ekonomiskt och personligt.

Hennes modesatsning var nära att dra henne och familjen mot ruinens brant.

Victoria Beckham var nära att förlora allt. Nu berättat hon i en ny Netflix-dokumentär.
Bild 1 av 8
Victoria Beckham var nära att förlora allt. Nu berättat hon i en ny Netflix-dokumentär.
David Beckham hade gått in med stora summor i sin hustrus bolag, han hade inte råd att satsa mer.
Bild 2 av 8
David Beckham hade gått in med stora summor i sin hustrus bolag, han hade inte råd att satsa mer.
David Beckham med dottern Harper.
Bild 3 av 8
David Beckham med dottern Harper.
Drottning Camilla, skådespelerskan Helen Mirren och paret Beckham har trevligt tillsammans.
Bild 4 av 8
Drottning Camilla, skådespelerskan Helen Mirren och paret Beckham har trevligt tillsammans.
Kung Charles känner David Beckham väl, de bägge är nära vänner.
Bild 5 av 8
Kung Charles känner David Beckham väl, de bägge är nära vänner.
Anna Wintour, längst till vänster, trodde inte på Victoria Beckhams modesatsning, idag erkänner den inflytelserika chefredaktören för Vogue att hon hade fel.
Bild 6 av 8
Anna Wintour, längst till vänster, trodde inte på Victoria Beckhams modesatsning, idag erkänner den inflytelserika chefredaktören för Vogue att hon hade fel.
Cruz Beckham, Jackie Apostel, Romeo Beckham, Harper Beckham, Victoria Beckham och David Beckham var på plats i samband med London-premiären av den nya dokumentären.
Bild 7 av 8
Cruz Beckham, Jackie Apostel, Romeo Beckham, Harper Beckham, Victoria Beckham och David Beckham var på plats i samband med London-premiären av den nya dokumentären.
Victoria Beckham lyckades mot alla odds. Idag är hennes klädmärke en global lyxsuccé.
Bild 8 av 8
Victoria Beckham lyckades mot alla odds. Idag är hennes klädmärke en global lyxsuccé.

I dag är Victoria Beckham ett etablerat namn inom lyxmode.

Från popikon till osäker framtid

Men vägen dit kantades av motgångar, misstro och ekonomisk katastrof.

I dokumentären ”Victoria Beckham” beskriver hon de första åren efter Spice Girls som en av de mörkaste perioderna i sitt liv.

– Jag förlorade nästan allt. Det var en mörk, mörk tid. Jag grät varje dag innan jag gick till jobbet för att jag ständigt släckte bränder, säger hon i dokumentären.

Efter att Spice Girls splittrades 2001 stod Victoria Beckham utan både scen och riktning.

Hon hade nått världsberömmelse som ”Posh Spice”, men att definiera sig utanför popgruppen visade sig vara svårt.

– Jag försökte hitta mig själv, jag kände mig ofullständig, ledsen. Det var som om tiden stod stilla, berättar hon.

När maken David Beckham, 50, flyttade till Los Angeles Galaxy 2007 följde familjen med.

Där bestämde sig Victoria för att bygga upp en ny karriär – den här gången som modeskapare.

Hon lanserade sitt eget märke och möttes snabbt av skepticism.

Anna Wintour, 75, chefredaktör för Vogue, erkänner i dokumentären att hon inte trodde på satsningen.

– Jag trodde kanske det var en hobby. Jag trodde inte riktigt på det, säger Anna Wintour som snart avgår som chefredaktör.

Den bristande tilltron i modevärlden speglades snart i de ekonomiska resultaten.

Företaget gjorde enorma förluster och hotades av konkurs.

– Vi gick back med tiotals miljoner pund. Jag åkte hem till min man, men även min affärspartner, och pratade med honom om det. Jag hatade det. Jag verkligen hatade det, säger Victoria Beckham.

Investeringar utifrån

David Beckham berättar att det var en tung period även för honom.

– Vi satt där tillsammans och tittade på vad jag hade investerat. Det var hjärtskärande, för Victoria är en stolt kvinna. När vi träffades var hon långt rikare än jag. Hon köpte vårt första hus. Så att hon måste komma till mig och säga: ”Vi behöver mer pengar” – det var jobbigt för oss båda, säger han, vilket Expressen uppmärksammar.

Till slut tvingades paret inse att de inte kunde fortsätta finansiera verksamheten på egen hand.

– Jag sa: ”Det går inte längre”, berättar David Beckham.

Räddningen kom i form av en ny partner – investeraren David Balhassen – som gick in med kapital och affärskompetens.

– Jag höll på att förlora mitt företag. Jag behövde investeringar utifrån, någon som hjälpte mig, säger Victoria Beckham.

Med stödet på plats kunde företaget stabiliseras och långsamt växa.

I dag beskriver hon sin verksamhet som ett bevis på uthållighet och lärdom.

– Jag visste att jag hade något att ge, men jag behövde bevisa det för andra – och för mig själv, säger hon.

Femton år efter starten är Victoria Beckham Limited ett globalt modehus.

Varumärket har utvecklats till en symbol för modern brittisk elegans och finns i över 230 butiker i 50 länder.

Anna Wintour konstaterar i dag att hon hade fel.

– Victoria bevisade att alla vi andra hade fel, säger hon i dokumentären.

För Victoria Beckham handlar framgången inte bara om mode eller pengar, utan om att återta kontrollen över sitt liv efter år av osäkerhet.

– Jag kände mig länge som ”fotbollsfru” och inte som någon egen. Men det här företaget gav mig tillbaka mig själv, säger hon.

Trots att hon till slut lyckades vända krisen till framgång är minnet av den ekonomiska kampen fortfarande starkt.

– Det var en tid då jag nästan förlorade allt. Men det lärde mig också vad jag är kapabel till när allt står på spel.

Netflix-serien Victoria Beckham går nu bakom kulisserna hos modeikonen och ger en ovanligt personlig inblick i hennes liv.

Serien följer både hennes yrkesmässiga och privata resa – från uppväxten i brittiska Hertfordshire till dagens globala framgångar.

För första gången öppnar hon och David Beckham upp om äktenskapets prövningar, familjelivet med de fyra barnen och pressen som följer med ett liv i offentligheten.

Serien lyfter också fram de kreativa processerna bakom hennes kollektioner och hur hon kombinerar rollen som entreprenör, hustru och mamma.