Kungen i ny otrohetsaffär
Kungen trodde att han hade "vänt blad".
Men nu är han på nytt inblandad i en infekterad otrohetshistoria.
– Såren rivs på nytt upp för drottning Silvia, skriver Hänt Extra.
Stoppa Pressarna
| 2015-08-24 kl 15:12 |
Kungafamiljen tog mycket illa vid sig av boken “Den motvillige monarken” som släpptes 2010.
Där påstods det bland annat att kungen haft älskarinnor bakom ryggen på drottning Silvia. Bland annat den tidigare Army of Lovers-sångerskan Camilla Henemark, 50. Uppgifterna gjorde Silvia mycket ledsen.
Och nu har en “ny otrohetsaffär” blossat upp för kungafamiljen, uppger Hänt Extra.
– Just när kungen och Silvia och de övriga i familjen trodde att det var över, att de skulle slippa den uppslitande historien, så rivs såren upp på nytt, skriver tidningen.
Anledningen är den fräcka annonskampanjen som Västtrafik genomförde för sin app i somras. Över hela trakten sattes affischer upp med budskapet “Se var kungen var otrogen”.
Budskapet syftade visserligen på kung Oscar II, men många som såg kampanjen förstod ironin i annonserna. Flera tog mycket illa vid sig och kungafamiljen gav trafikbolaget en skarp varning:
– Det handlar om både förtal och brott mot lagen om namn och bild i reklam, dundrade hovets presschef Margareta Thorgren, 52.
Västtrafik, som förvisso kvickt plockade ner affischerna, försvarade ändå sin kampanj i Expressen:
– Det här handlar om en kung som levde för 100 år sedan. Det är inte Västtrafiks fel om vår nuvarande kung har ett dåligt rykte. Bara för att man är kung kan man inte stå över yttrandefriheten, menade Alex Bergström, 41, som är vice ordförande i Västtrafiks styrelse.
Kungafamiljen har tidigare drabbats av företag som försöker slå mynt av historien kring “Den motvillige monarken”. Inför prinsessan Madeleines, 33, bröllop tog otrohetssajten Victoria Milan fram en kampanj där hon uppmanades att vara otrogen mot sin man. Och några månader senare slog sajten till igen med en ny kampanj där drottning Silvia uppmanade Chris O’Neill, 41, att inte begå samma misstag som hennes man.
– De flesta tycker att den är skojig. Det är snäll kampanj, sa Victoria Milans dåvarande Sverigechef Dominika Peczynski, 44, som i dag driver PR-byrån Mafioso.
Frågan är väl om kungafamiljen tyckte det.