Suzanne Reuters penga-avslöjande efter Ica-reklamen

Nu avslöjar hon sanningen om pengarna.
Suzanne Reuter är klar för Ica:s reklamfilmer.
Och hon får bra betalt – mycket bra betalt.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Emma Andersson

| 2021-02-02 kl 18:33 |

ProvaPremium

När Loa Falkman, 73, pensionerade sig i rollen som ”Ica-Stig” dröjde det inte länge förrän spekulationerna om vem som skulle efterträda honom tog fart.

Ett flertal namn av den svenska skådespelareliten nämndes – hos spelbolagen var Suzanne Reuter, 68, favorit bland de 36 olika kända personer man kunde spela på.

Bild 1 av 5suzanne reuter ica stor 3 - Stoppa Pressarna

Suzanne Reuter avslöjar nu sanningen kring pengarna och vilken roll de spelade när hon tackade ja till att bli "Ica-Stina".
Bild 2 av 5suzanne reuter ica stor4 1 - Stoppa Pressarna

Suzanne Reuter är en av våra största skådespelerskor och ett prestigenamn för Ica att ha i sin reklam.
Bild 3 av 5suzanne reuter ica stor3 1 - Stoppa Pressarna

Suzanne Reuter har spelat mot Hedda Stiernstedt i SVT-succén "Vår tid är nu".
Bild 4 av 5suzanne reuter ica stor2 1 - Stoppa Pressarna

Loa Falkman var "Ica-Stig" i sex år.
Bild 5 av 5suzanne reuter ica stor1 1 - Stoppa Pressarna

Suzanne Reuter och Björn Kjellman blir "Ica-Stina" och "Ica-Stig" i de framgångsrika reklamfilmerna.

Marknadsförarna inom Ica-koncernen lyckades dock överraska genom att utse två efterträdare till rollen som Ica-stig. Det blir Suzanne Reuter och Björn Kjellman, 57, som blir ”Ica-Stina” och ”Ica-Stig” framöver.

Suzanne Reuter är sedan flera år tillbaka etablerad som Sveriges ledande komedienne och räkna med att hon kommer vara både syrlig och rolig i de kommande filmerna.

Nu avslöjar hon att pengarna var en viktig drivkraft till att hon tackade ja.
– Det passar mig som fyller 69 år. Dessutom kan man tjäna pengar, som alltid är bra att ha när man blir äldre, säger Suzanne Reuter i ”P4 Extra”, rapporterar Aftonbladet.

Branschbedömare uppskattar att hon kommer dra in minst fyra miljoner kronor per år för en dryg månads arbete.

– Med tanke på hennes starka varumärke och ställning som skådespelare så vore det inte värt besväret om det var under fyra miljoner kronor per år, får hon mindre än så borde hon byta agent, säger en person i reklambranschen som vid flera tillfällen använt sig att av kända skådespelare i reklam.

Uppgiftslämnaren konstaterar att utvecklingen inom reklambranschen har gjort det lättare för Ica att städsla Suzanne Reuter.
– Det har blivit lättare att få loss skådisar numera jämfört med på 90-talet när jag började i branschen, det är hela influencer-hypen som har påverkat. Det är inte lika fult med reklam längre och det tycker jag är kul. All heder åt Ica som har en sådan kreativ i höjd i det man skapar och det kommer bli kanon med Suzanne Reuter, säger uppgiftslämnaren till Stoppa Pressarna.

Tidigare var det  inte ovanligt med att skådespelare aktade sig för att göra reklam då det riskerade att sänka deras trovärdighet som aktörer och då det inte ansågs som ”riktigt fint”.

Men Suzanne Reuter delar inte den uppfattningen:
– Det här har jag rätt att göra och jag kommer att göra det bra, konstaterar den rutinerade aktrisen.

Hennes medspelare Björn Kjellman var mer tveksam, men även för honom var pengarna viktigt – speciellt i dessa coronatider som inneburit ett hårt slag mot film- och teaterbranschen.

– Jag gick på möte med dem och fick ställa alla frågor jag hade: Vad innebär det? Hur beter man sig? Vad förväntas av en? Sen fick jag tänka lite på det och sen sa jag ja, säger Björn Kjellman till Aftonbladet.