Tv-kocken Per Morbergs totala vin-fiasko

Nu kommer baksmällan.
Per Morbergs vinimperium har kollapsat fullständigt.
Kändiskockens viner säljer uselt.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Gittan Larsson

| 2019-03-03 kl 07:04 |

ProvaPremium

Per Morberg, 58, var en dominant tv-kock med ett kändisskap som överträffade det mesta.

Han var också kungen av kändisviner och sålde nästan 1,5 miljoner liter vin per år. Men det var då. Nu är läget annorlunda – helt annorlunda.

Bild 1 av 6per morberg deppig stor 1 - Stoppa Pressarna

Per Morberg lämnade TV4 i höstas och gör en egen riskfylld tv-satsning, trots miljonförluster i egna bolaget. Och av hans vinimperium återstår inte mycket.
Bild 2 av 6per morberg deppig stor5 - Stoppa Pressarna

Per Morberg vimlar inte gärna men ibland visar han sig bland folk.
Bild 3 av 6per morberg deppig stor4 - Stoppa Pressarna

Per Morberg har hävdat att det inte går att sälja kändisviner längre. Något som Leif GW Persson avfärdar och anför att hans eget vin säljer otroligt bra.
Bild 4 av 6per morberg deppig stor2 - Stoppa Pressarna

Per Morberg med sin hustru Inese, paret har varit gifta i 30 år och deras dotter Alida fick nyligen barn med skådespelaren Bill Skarsgård.
Bild 5 av 6per morberg deppig stor1 - Stoppa Pressarna

Per Morberg som vi var vana att se honom, nu syns han inte i rutan längre.
Bild 6 av 6per morberg deppig stor3 - Stoppa Pressarna

Per Morberg har nog lätt att hålla sig för skratt numera. Hans stjärnstatus har gått upp i rök och miljoninkomsterna är ett minne blott.

Vinförsäljningen uppgår till en bråkdel jämfört med i fornstora dagar och Per Morberg har försvunnit helt från tv-rutan.

Numera äger inte ens Per Morberg sina egna viner som sälj säljs på Systembolaget och vinerna är på väg att försvinna helt.
– Jag gör mitt eget vin för att jag vill bestämma själv. Och planen är att fortsätta med fler drycker framöver, ett fruktigt torrt vin, en god, ren snaps och en spritsig torr champagne till exempel. Eller en ruskigt god öl, sa Per Morberg till Expressen i samband med att hans första vin lanserades 2011.

2013 var rekordåret när Morberg sålde 1 479 283 liter och tv-kockens vinaffärer omsatte osannolika 98 miljoner kronor. Per Morberg var så dominant bland kändisvinerna att han ensam stod för 75 procent av all försäljning av kändisviner.

Men sedan kom raset. Morberg tappade allt mer mark och passerades av Mat-Tina, 45, i försäljning efter ett par år och numera är det rapparen Petter, 44, som säljer mest kändisviner med 719 877 liter per år.
– Generellt tror jag att det här är lite gjort. Det känns som att intresset för kändisviner har svalnat, både bland publik och bland kändisar, säger Expressens vinexpert Gunilla Hultgren Karell, 58.

I dag är Per Morbergs försäljning nere på en bottennivå med 18 398 liter under hela 2018 och varumärket är på väg att avvecklas.
– Försäljningen av vinerna generellt började sjunka, bland annat på grund av ökad konkurrens där andra valde att kopiera Per Mobergs framgångsrika koncept. Därför har vi gemensamt valt att avveckla hans viner och på grund av det är hans ägande avvecklat, skriver tv-kockens tidigare kompanjon Niklas Davidsson, 52, till Expressen.