Familjeproblem
Kungens ord efter Madeleines utspel: ”Ett elände”
Hon vägrar glömma.
Prinsessan Madeleine är uppbragt på kung Carl Gustaf.
Den vackra kunglighetens synpunkter blir dock bemötta av vår monark som har en helt annan syn på problematiken.
Stoppa Pressarna
| 2025-09-01 kl 06:46 |
När prinsessan Madeleine, 43, i en intervju i ”Skavlan” 2015 beskrev sin barndom, var det med en blandning av värme och sårbarhet.
Hon talade om syskonens nära relation, men också om en uppväxt där föräldrarna ofta var frånvarande.
LÄS MER: Oron växer: Bianca Ingrosso har slutat medicinera
– Mina föräldrar var väldigt kärleksfulla, men de var borta mycket när jag var liten, konstaterade prinsessan.
Närvaron i familjelivet
Orden rörde kungen djupt.
I en intervju året därpå berättade han att han tagit del av Madeleines uttalande och beskrev det hela som ett ”elände”, vilket Hänt uppmärksammar.
LÄS MER: Läckbergs hemliga pengar till Ciara under skilsmässan
Att lämna barnen hemma när plikterna kallade hade varit tungt – men, betonade han, det var också ett ofrånkomligt inslag i rollen som statschef.
Utspelet blev en påminnelse om den balansgång kungaparet länge levt med: mellan representation i rikets tjänst och närvaron i familjelivet.
Ett decennium senare är det återigen prinsessan Madeleine som står i stormens öga.
Den här gången handlar det inte om barndomen, utan om hennes inträde i näringslivet.
LÄS MER: Hanna Hedlunds mamma indragen i skilsmässan med Martin
I mars lanserade prinsessan hudvårdsserien MinLen, utvecklad i samarbete med det schweiziska företaget Weleda.
Produkterna riktar sig till barn och unga, och enligt Madeleine själv kom idén ur en brist på alternativ mellan rena babyprodukter och den avancerade hudvård som lockar äldre barn via sociala medier.
Lanseringen presenterades på prinsessans Instagramkonto, med drygt 350 000 följare.
Responsen lät inte vänta på sig – men den blev inte den Madeleine hade hoppats på.
LÄS MER: TV4-stjärnan utpekad som kungens älskarinna – väljer att berätta
Att en kunglighet kopplar sitt namn till ett kommersiellt projekt har alltid varit känsligt.
Frågor om var gränsen går mellan privatperson och officiell roll har återkommit genom åren, och i Madeleines fall blev debatten extra laddad.
Utöver diskussionen om titelbruk riktades fokus mot Weledas bakgrund.
Bolaget, som grundades 1921 på antroposofiska idéer, kunde verka vidare i Tyskland under nazitiden.
LÄS MER: Hela åtalet mot Marius Borg Høiby – punkt för punkt
Forskare har visat att företaget levererade produkter till Wehrmacht under 1940-talet, bland annat en frostskyddskräm som togs fram via läkare knutna till Dachau.
Även om inga bevis finns för att Weleda som organisation aktivt stödde nazismen, menar kritiker att kopplingarna är problematiska.
Andra betonar att företaget, liksom många aktörer under samma tid, anpassade sig för att överleva.
Frågan är fortfarande föremål för historisk forskning.
LÄS MER: Anna Kinberg Batra fast i stöldkontroll på Lidl
Reaktionerna blev kraftiga.
Republikanska föreningen beskrev Weleda som ”kvacksalvare”.
Småbarnsåren
Föreningen Vetenskap och folkbildning ifrågasatte hur insatta prinsessan och maken Chris O’Neill, 51, egentligen var i företagets bakgrund och uttryckte en förhoppning om att samarbetet skulle avslutas.
LÄS MER: Chris O’Neill ärliga ord om Sverige-flytten – ett år senare
I en intervju med Dagens Industri har Madeleine själv kommenterat kritiken.
Hon medger att hon var beredd på diskussioner, men inte på omfattningen.
– Jag blev chockad över mängden kritik som riktades mot mig, säger hon.
Hon framhåller att satsningen gjorts som privatperson och mamma – inte som representant för kungahuset.
LÄS MER: Oliver Ingrossos tunga sorg – Zoe vill ställa in bröllopet
Madeleine beskriver att hennes engagemang i MinLen bottnar i egna erfarenheter som förälder.
Hon såg hur hennes döttrar, och många andra barn, intresserade sig för avancerad hudvård som inte är anpassad för unga.
Samtidigt upplevde hon att marknaden saknade enkla produkter för barn som passerat småbarnsåren.
Men trots ambitionen att fylla en lucka på marknaden har projektet blivit mer en fråga om etik, historia och monarkins gränser än om hudvård.
Prinsessan Madeleines ord om sina föräldrars frånvaro en gång i tiden väckte förståelse men också känslor inom familjen.
Den nuvarande striden om MinLen påminner om samma mönster: hur allt som en kunglighet gör, även som privatperson, granskas i ett offentligt ljus.
För Madeleine har entreprenörskapet blivit en prövning.
Om samarbetet med Weleda påverkas av debatten återstår att se.
Men klart är att satsningen på MinLen inte bara handlar om hudkrämer – utan om kungliga roller, förväntningar och historiska skuggor som fortfarande väcker reaktioner.
Missa inte flera kungliga nyheter på vår stora succésajt Allt om Kungligt!