Girighet

Madeleine svarar på nazikritiken mot hudkrämen

Nu svarar hon.
Prinsessan Madeleine har fått hård kritik för sin satsning på en egen hudkräm som hon ska sälja tillsammans med det ifrågasatta skönhetsbolaget Weleda med tydliga kopplingar till nazismen.
Kungligheten svarar på kritiken men hon väljer att inte prata om koncentrationslägret Dachau där Weleda hade verksamhet.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Per Nilsson

| 2025-03-28 kl 12:56 |

ProvaPremium

Prinsessan Madeleine, 42, är i Düsseldorf för att marknadsföra sin skönhetskräm Minlen som hon ska sälja tillsammans med det schweiziska bolaget Weleda.

Skönhetsmässan i Düsseldorf ligger bara 60 mil från koncentrationslägret Dachau.

Bild 1 av 8Prinsessan Madeleine Svar Nazikritik Stor - Stoppa Pressarna

Nu svarar prinsessan Madeleine på kritiken mot den nazi-kopplade hudkrämen Minlen.
Bild 2 av 8Prinsessan Madeleine Svar Nazikritik Stor7 - Stoppa Pressarna

Prinsessan Madeleine försökte hålla humöret uppe efter nazikritiken.
Bild 3 av 8Prinsessan Madeleine Svar Nazikritik Stor1 - Stoppa Pressarna

Prinsessan Madeleine och Weledas vd Tina Müller lanserade det nya hudvårdsmärket Minlen på på mässan "The Art of Beauty and Health" i Düsseldorf, 60 mil från koncentrationslägret Dachau där Weleda hade verksamhet under andra världskriget.
Bild 4 av 8Prinsessan Madeleine Svar Nazikritik Stor2 - Stoppa Pressarna

Chris O'Neill var på plats när prinsessan Madeleine lanserade hudkrämen.
Bild 5 av 8Prinsessan Madeleine Svar Nazikritik Stor3 - Stoppa Pressarna

Chris O'Neill stal nästan showen under mässan i Düsseldorf.
Bild 6 av 8Prinsessan Madeleine Svar Nazikritik Stor4 - Stoppa Pressarna

Prinsessan Madeleine har fått skarp kritik för sitt giriga sätt att tjäna pengar.
Bild 7 av 8Prinsessan Madeleine Svar Nazikritik Stor5 - Stoppa Pressarna

Weleda är ett mycket omstritt företag med kopplingar till antroposofin.
Bild 8 av 8Prinsessan Madeleine Svar Nazikritik Stor6 - Stoppa Pressarna

Det var inte speciellt många kritiska frågor under pressträffen, Weleda är ett mycket illa ansett företag som dessutom har nazikopplingar.

Det finns indikationer på att Weleda kan ha haft affärsrelationer med SS och att deras produkter användes i Dachau, där nazisterna bedrev både medicinska experiment och en biodynamisk odling kopplad till koncentrationslägret.

Heinrich Himmler

Under andra världskriget etablerade SS den omfattande örtagården, känd som ”Die Plantage”, i anslutning till koncentrationslägret Dachau.

Denna anläggning bestod av flera växthus, en forsknings- och undervisningsbyggnad samt odlingsmark.

Syftet var att experimentera med biodynamiskt jordbruk och odla medicinalväxter för att göra Tyskland självförsörjande inom detta område.

Det var i veckan som nyheten kom att prinsessan Madeleine startar eget hudvårdsmärke och kritiken lät inte vänta på sig ­– det är många debattörer som ser det hela som ytterst tveksamt.

Många menar på att prinsessan utnyttjar sin kungliga status för att tjäna pengar på att kränga kräm till undersåtarna.

Nu svarar Madeleine på kritiken – delvis. Hon blev inte speciellt grillad under en pressträff på fredagen där hennes hudkräm lanserades.

– Jag ser inte det här som ett problem, säger prinsessan Madeleine till Aftonbladet.

Chris O’Neill, 50, var på plats för att stötta sin hustru efter den hårda nazi-kritiken.

Amerikanen var på ett strålande humör och väckte mycket uppmärksamhet – det var nästan så att han stal showen från Madeleine.

Han var avslappnat klädd i en mossgrön kavaj och en ljusblå skjorta som var uppknäppt i halsen – Chris såg ut som en sydtysk stekare.

Prinsessan Madeleine fick dessvärre inga speciellt kritiska frågor kring samarbetet med det schweiziska företaget Weleda – det finns flera nazikopplingar till bolaget.

Weleda är ett antroposofiskt företag som tillverkar naturlig hudvård och mediciner.

Företaget har ifrågasatts för sin historia under nazisttiden.

Weleda grundades 1921 i Schweiz, baserat på Rudolf Steiners antroposofiska idéer. Företaget utvecklade naturliga läkemedel och hudvårdsprodukter enligt biodynamiska principer.

Trots att nazistregimen förbjöd antroposofiska sällskap 1935, fick Weleda fortsätta sin verksamhet i Tyskland.

Det tyder på att företaget anpassade sig till den politiska situationen.

Vissa ledande personer inom Weleda hade kontakter med nazistregimen.

Företagets ledning kan ha försökt hålla en neutral linje för att skydda verksamheten, men det finns dokumentation om att vissa anställda hade sympatier för regimen.

Heinrich Himmler, en av de högsta nazistledarna, var intresserad av biodynamiskt jordbruk, en metod utvecklad av Steiner.

SS testade biodynamiska metoder på vissa jordbruk, men det betyder inte att Weleda aktivt samarbetade med SS.

Arbetet på dessa odlingar utfördes av lägerfångar under extremt svåra förhållanden.

Från 1941 leddes verksamheten i örtagården invid Dachau av Franz Lippert, en framstående antroposof och tidigare chefsträdgårdsmästare på Weleda.

Denna odling var en del av nazisternas intresse för antroposofi och biodynamiskt jordbruk, som bland annat Rudolf Steiner (antroposofins grundare) hade utvecklat.

Dachau

Weleda, som var (och är) starkt kopplat till den antroposofiska rörelsen, hade vissa relationer till projektet.

Det finns indikationer på att Weleda samarbetade med SS genom att sälja biodynamiska produkter eller ha personal med kopplingar till regimen.

Dock är detaljerna om företagets exakta roll i Dachau fortfarande omtvistade och föremål för historisk forskning.

1943 levererade företaget en frostskyddskräm till den tyska armén, Wehrmacht.

Eftersom Weleda saknade den nödvändiga vaselinen för produktionen, tillhandahölls denna ingrediens från Wehrmachts egna lager.

Krämen levererades till läkaren Sigmund Rascher, som är ökänd för sina medicinska experiment på fångar i Dachau.

Det finns inga bevis för att Weleda som företag stödde nazismen, men dess fortsatta verksamhet i Tyskland under nazisttiden och vissa enskilda personers handlingar har lett till kritiska frågor.

När prinsessan presenterade hudvårdslinjen på skönhetsmässan i Düsseldorf fick hon en del frågor om kritiken.

– Jag är den jag är. Jag förstår att man pratar om mig som prinsessa, men det är som Madeleine Bernadotte som jag skapat det här företaget, säger prinsessan till Aftonbladet när hon får frågan om hur hon ser på balansen mellan att vara en kunglighet och en entreprenör.

Prinsessan Madeleine fortsätter:

– För ett par år sedan togs det ett beslut att jag inte längre ska göra så många officiella uppdrag lägre. Det har öppnat upp för mig att kunna göra andra saker och jag har varit exalterad att testa på annat så som att skapa ett eget företag. Jag ser inte att det är ett problem att balansera båda delarna.

Missa inte flera kungliga nyheter på vår stora succésajt Allt om Kungligt!

Tipsa Stoppa Pressarna!

– Vet du mer om prinsessan Madeleines företag och samarbete med Weleda?

– Har du mer information om kungahusets nazikopplingar?
– Har du bilder, ljudklipp eller filmer? 

Kontakta Stoppa Pressarnas redaktion här!

Du är alltid garanterad anonymitet enligt källskyddet i grundlagen. 
Ersättning utgår för publicerad information.